Muistellaan lapsuuden herkkuja joita ei saa enää kaupasta tai joiden maku on pilattu?
Vaahtosammuttimen kokoisena joskus 70-luvun lopussa muistan syöneeni suklaata jota kutsuttiin mansikkapötköksi, tosi hyvää, mutta kadonnut.
Kasarin huolettomina alkuvuosina tuli syötyä kokiksen makuista mehujäätä, kovasti yritän miettiä, että olisikohan sen nimi ollut mäkki tai jotain sinne päin...?
Mansikkaeskimo oli joskus jotain ihan muuta kuin nykypäivänä, reilusti isompi ja paljon enemmän makua.
MItä kadonneita herkkuja sinä muistelet lämmöllä?
Kommentit (1331)
Ostat kuivattuja aprikooseja ja laitat ne veteen kiehumaan kunnes ovat hajonneet ja sitten lisäät ripauksen suolaa ja mannaryynit keität kypsäksi ja vatkaat kuohkeaksi. Helppoa kuin heinänteko.
Vierailija kirjoitti:
50-luvun puolivälissä olivat suosikkejani Alku-karkit! Tuskin maistuvat nykyään samalta.
Inhokki oli piimäkaramelli! Saattaa olla valemuisto...
En ole koskaan kuullutkaan piimäkaramelleista. Olen -60 luvulla syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa oli ennen Hellaksen suklaatehdas. Pääsimme sinne luokkaretkelle ala-asteella Lohjalta. Oi niitä aikoja.
Minä kävin luokkaretkellä Pandan suklaatehtaalla.
Minä kävin luokkaretkellä Oulussa Merijal makeistehtaalla, Tuirassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy enää hyvää riisisuklaata.
Ennen löytyi suklaata missä oli enimmäkseen riisiä, ja vähän hyvää suklaata.Nykyään on esanssille maistuvaa suklaata missä on vähän riisiä 😠[/quote Kellog's riisimuroja, cocosrasvaa vanhouten kaakaojauhetta ja tummaa (70 %) suklaata. Sekoita rasta ja kaakao sekä suklaa kattilassa niin, että sulavat yhteen ja lisäät riisimurot ja sekoitat. Levitä leivonpaperin päälle tai paperisiin muffinssivuokiin anna jähmettyä ja nauti. 100 parempaa kuin kaupasta ostettu
Vierailija kirjoitti:
Karkkijauheet erivärisissä heldelmän muotoisissa purkeissa 🍊🍌🍇 Niitä oli ainakin 80-luvun lopussa.
Niitä oli jo 70-luvulla, samoin jo aiemmin mainitut huulipuna karkit.
Me ostettiin siskon kanssa noita tavara-mökistä, Oulun kastellissa.
Trip mehut. Oli ennen oikeasti hedelmien makuisia, eikä vain esanssilitkua.
Fazerilla oli joku kausimaku-patukka... Oli valkosuklaata ja muistaakseni mansikkaa. Erikoisen siitä teki basilika. Nam, sitä kaipailen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pehmikset kun ne tuli joskus 80-luvun alussa oli tosi hyviä. Niissä maistui vanilja ja ne ei olleet vetisiä. Nykyiset on joka kerta iso pettymys.
Kaipaan myös Roope Ankan kolikoita ja Jamboa
Pehmytjäätelöitä oli kyllä jo ainakin 70-luvun alussa.
Me saatiin valita pehmikset tai hattarat tivolista 70- luvulla. Voi sitä riemua!
Vierailija kirjoitti:
Ainakin harmittelen, että niitä oikein originaali-Sisuja ei enää ole. Näitä pienemmässä askissa olleita, kovia ja sokeroituja.
Toinen, että olen toivonut Pastirolien paluuta, mutta jos saisi joskus niin veikkaan, että käy justiin se, että reseptiä muutettu eikä olisi ollenkaan enää sama juttu joten taipunut enemmän sen kannalle, että parempi ehkä säilyttää noista karkeista ne lapsuuden makumuistot.
Pastirolit oli parhaita kun Merijal niitä valmisti. Eli emme koskaan saa takaisin sitä alkuperäistä.
Ruusu-suklaa. Oli melko pieni levy, mutta joka rivi oli erimakuinen täytesuklaa. Käärepaperissa oli kaunis punainen ruusu
Vierailija kirjoitti:
Fazerin suklaanappipötköt.
Niissä oli tällaisia suklaanappeja:
https://i.pinimg.com/originals/f9/3a/2c/f93a2c9a62a90f6bab66100cbd0e298…
Näitä myytiin myös karkkirasiassa ja semmoisessa kannellisessa purkissa.
Erkille Merkille kirjoitti:
Muistaako joku jäätelötuutin jonka teema oli jääkiekko, siis kääre jääkiekkoaiheinen. En muista yhtään millainen itse jäätelö oli mutta tätä sai noin 1980-81. Värimaailmasta muistan punaista, ehkä hopeaa ja sinistä. Internet ei tunne kyseistä tuotetta.
Lämäri
Vierailija kirjoitti:
Merkkari. Se iso alkuperäinen.
Lopettakaa jo näistä merkkareista jauhaminen joka ikisessä ketjussa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Sitruunapommit. Kovia vaaleankeltaisia irtokarkkeja, joiden sisällä oli kirpeää sitruunanmakuista jauhetta.
Toisena tulivat vadelmajauhikset. Pitkulainen vaaleanpunainen kovakuorinen karkki, jonka sisällä kirpeää jauhetta.
Noita pommeja oli myös salmiakkina ja lakritsana. Mun suosikki oli lakritsipommi. Ne tuli joskus 70-luvulla, 10 penniä kappale.
O'boy teki sellaista mansikanmakuista maitojuomaa. En ole nähnyt moista missään myynnissä enää aikoihin. Mansikkakaakaota on, mutta ei se ole sama juoma mielestäni kuin tuo mansikkamaito.
Myös merkkarit ja lätkäkarkit olivat isompia ennen. Merkkarit myös paremman makuisia. Sen muistan, että ne pienennettiin tukehtumisriskin takia. Myös salmiakinmakuiset autonrenkaat olivat herkkuani.
Vierailija kirjoitti:
Suklaapuuro, paketissa oli muistaakseni piirretty hymyilevän lapsen naama. Ryynejä saa nykyisinkin, paketissa nykyisin kuvana nallen naama, mutta ei maistu samalta.
Suklaamanna
Vierailija kirjoitti:
Fazerin pieni marjapiirakka. Pohja uusittu ja pilattu.
Tästä muistan, että oli äidin mielestä kallis tuote, eikä ostanut 6 henkiselle perheelle. Ostin myöhemmin itse omilla tienesteillä. Kaikkia muita täällä mainittuja herkkuja on syöty 😊
Kantolan keksitehtaan Marie-keksien maku muuttui, kun niiden valmistus lopetettiin Hämeenlinnassa.
Valmistus siirrettiin ensin Ruotsiin ja tosiaan maku muuttui ja keksit paksuuntuivat. ne ohuet alkuperäiset maistuivat parhaalta ja suutuntuma oli oikea, eikä "pullamainen" Nyt niistä on kaikkia Coop tms jäljitelmiä, mutta alkuperäistä tasoa ei ole saavutettu. Toinen kadotettu keksimaku on ne alkuperäiset Carneval.
-keksit. Pienenä oli mukava valita suosikkikuvio ja päällysteen väri laatikosta. Samaltahan ne maistuivat, mutta silti oli aina valikoitava :)
Oli sellaisia tupu hupu ja lupu tikkujäätelöitä joissa oli mehujään tyylistä keltaista osaa ja puolet oli upotettu siten että päässä suklaakuorrute. Joskus kasarilla-ysärillä. Muistaako joku? Ostin maaseutukaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi jos tulee toistoa, en lukenut koko pitkää ketjua. Olen 55v ja lapsuudessa/ nuoruudessani geishapatukat olivat aivan eri planeetalla, kuin nykyiset surkeat jäljitelmät. Alkuperäiset olivat pulleita, isoja tyynyjä, joissa täyte ihanaa. Chicago- purukumi, vaaleapunainen, jossa maku säilyi tuntikausia. Lootus riisisuklaa, joka maistui uskomattoman hyvältä. Limut maistuivat limuilta, eikä miltään keinotekoisilta luiruilta. Jogurteissa oli oikeaa hilloa, eikä mitään esanssimössöä. Peikkojäätelö, joka oli uskomattoman hyvää. Nykypäivän makeisia, limuja, jäätelöitä ei voi verratakaan niihin alkuperäisiin. Nykyään kaikki on mautonta, keinotekoista, pelkkää voitontavoittelua, mahdollisimman halvalla sonnalla. Nykypäivän nuoret eivät tiedä, mistä ovat jääneet paitsi.
Eikös geishapatukka ollut ennen hyvin selkeästi eroteltu palatukka Se tyynymalli tuli vasta joskus vuosituhannen vaihteessa ja katosi..
Mä muistan lapsuudesta ne Geisha-patukat, jotka oli paperin sisällä folioon kääritty ja niissä oli neliönmallinen pulleahko pala ja välissä sellanen ohuempi (tai matalampi? mutta yhtä leveä) osa. Kertokaa please, jos muistatte tekin tällaisen, koska oon muiden kanssa puhunut ja mulle aina väitetään, ettei Geisha oo koskaan ollut sellainen tai foliossa :/
Oikeassa olet, se oli samoin kääritty folioon kuin suklaalevyssä.
Ei löydy enää hyvää riisisuklaata.
Ennen löytyi suklaata missä oli enimmäkseen riisiä, ja vähän hyvää suklaata.
Nykyään on esanssille maistuvaa suklaata, missä on vähän riisiä 😠