Muistellaan lapsuuden herkkuja joita ei saa enää kaupasta tai joiden maku on pilattu?
Vaahtosammuttimen kokoisena joskus 70-luvun lopussa muistan syöneeni suklaata jota kutsuttiin mansikkapötköksi, tosi hyvää, mutta kadonnut.
Kasarin huolettomina alkuvuosina tuli syötyä kokiksen makuista mehujäätä, kovasti yritän miettiä, että olisikohan sen nimi ollut mäkki tai jotain sinne päin...?
Mansikkaeskimo oli joskus jotain ihan muuta kuin nykypäivänä, reilusti isompi ja paljon enemmän makua.
MItä kadonneita herkkuja sinä muistelet lämmöllä?
Kommentit (1326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aino-jäätelöt eivät ole enää Valion tuotteita.
Makukin on muuttunut jonkun verran ja siksipä aloin ihmettelemään, mitä niille on tapahtunut. Nyt ne omistaa Nestle.Aino-jäätelö on ihan alusta lähtien ollut Nestlén tuote. Suomalaiskansallisella brändinimellä pyrittiin juuri peittämään sitä, että Valion jäätelötuotanto oli myyty ulkomaiselle firmalle.
Miksihän Valion nimi on sittemmin poistunut Aino-jäätelöiden pakkauksesta? Luulisi niiden nytkin myyvän paremmin sillä nimellä.
Mutta enhän toisaalta itsekään huomannut kaupassa, että Valion nimi puuttuu. Kotona vasta aloin ihmettelemään.Kai se oli sellainen siirtymäkauden juttu, onhan se helpompaa myydy tutulla merkillä kuin lanseerata uusi. Ei niissä Ainoissa kyllä ole enää pitkään aikaan lukenut Valiosta mitään, vain se pingviinilogo jäi.
Siitä onkin varmaan monta vuotta kun ostin niitä ja se logo oli.
Vierailija kirjoitti:
kuinka ollakaan kirjoitti:
Suklaalehti-nimiset keksit. Oli kalliita ja erinomaisen hyviä aikoinaan. Fazer ehkä valmisti? Ja noista jäätelöistä ei taida enää olla mitään ns hyvää jäljellä, kuten jo moni on todennut. Itse kaipaan Solero-mehujäällä päällystettyä raikasta puikkoa, sisällä hyvää vaniljajäätelöä. Vieläkö sitä saa? Haluaisin jäätelön vuoksi ostaa jäätelöä, enkä 2 cm paksun suklaapäällysteen, joka ei edes maistu suklaalta.
Soleroa saa!!! Jos puhumme nyt samasta Solerosta. Oranssi päällinen, ja sisällä vanilja jäätelöä sekä oransseja koukeroita. Itse olen ostanut Soleroita sekä Lidlistä, S-marketista ja ihan pienestäkin K-kaupasta. Pakkauksessa lukee Solero Exotic, tai jotakin vastaavaa.
On tosi hyvää jäätelöä, varsinkin ne tikkujäätelöt, koska sitä hedelmäpäällystä on reilusti siinä ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
kuinka ollakaan kirjoitti:
Suklaalehti-nimiset keksit. Oli kalliita ja erinomaisen hyviä aikoinaan. Fazer ehkä valmisti? Ja noista jäätelöistä ei taida enää olla mitään ns hyvää jäljellä, kuten jo moni on todennut. Itse kaipaan Solero-mehujäällä päällystettyä raikasta puikkoa, sisällä hyvää vaniljajäätelöä. Vieläkö sitä saa? Haluaisin jäätelön vuoksi ostaa jäätelöä, enkä 2 cm paksun suklaapäällysteen, joka ei edes maistu suklaalta.
Soleroa saa!!! Jos puhumme nyt samasta Solerosta. Oranssi päällinen, ja sisällä vanilja jäätelöä sekä oransseja koukeroita. Itse olen ostanut Soleroita sekä Lidlistä, S-marketista ja ihan pienestäkin K-kaupasta. Pakkauksessa lukee Solero Exotic, tai jotakin vastaavaa.
Jätskiauto myy noita nimellä Mango Exotic, ovat ihan älyttömän hyviä :P
Kaipaan vahakuorista Edamia. Muovikuoren myötä maku muuttui.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan mehujään nimeä 70-luvulta? Se oli appelsiinin makuista, ja siinä oli keltaisen mehujään päällä sellainen ohut oranssi kuori. Käärepaperi oli muistaakseni sininen jossa keltaisia palloja.
Se oli Pinna! oli hyvää!
Metsätähti -jugurtti
Marsalkan maksamakkara
Pirkalla oli joskus tosi hyviä lihapiirakoita. Ei ole enää.
Ekoja markkinoille ilmestyneitä jugurtteja. Makuina mustikka ja mansikka. Hapan, paljon marjaa sisältänyt ja maltillisesti sokeroitu herkku oli pakattu neliskanttiseen purkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Skyrin lusikka
En halua maistaa ditä pahvia
Nykyään missä on puulusikka
Vierailija kirjoitti:
Merkkari. Se iso alkuperäinen.
Se oli hyvää, mutta melkein tukehduin sellaiseen lapsena. Hyvä, että pienensivät niitä
Pyynikin helmi Limonadi oli parasta limpsaa mitä suomessa on ikinä myyty !!
Ei nyt ihan lapsuuden herkku, mutta ärsyttää, kun Sprite on pilattu niin ettei sitä täyssokeriversiota enää myydä. Kaikissa spraiteissa on nykyään steviaa seassa. Jää kauppaan sellaiset.
Persikanmakuinen Spice Girls - tikkari jonka sisällä oli purkka.
Orbit-purkat, jotka oli sellaisia ohuita pitkiä levyjä, salmiakinmakuinen oli paras. Muutenkin joka purkkamerkillä oli salmiakinmakuinen purkka, onko niitä enää olemassakaan?
Sininen Spiderman-limu. Sekä sellaiset hedelmälimut joita oli kaksi erilaista, toisen nimi oli Honolulu, maistui ehkä banaanille?
Joskus 2000-luvun alussa tuli (ehkä Fazerilta?) sellainen sarja muka jotenkin terveellisempiä suklaita (:D), en muista niiden nimeä mutta se suklaapatukka oli tosi herkkua! Eivät olleet kovin kauan myynnissä.
Tehkääpä itse maitokiisseliä! Kattilaan maito, jota hämmennetään ettei pala pohjaan. Suurustetaan perunajauhoilla, sokeria ja vaniljasokeria. Marjojen tai hillon kanssa maistuu myös lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Sprite limsa pilattu stevialla
Tykkään itse paljon enemmän Rainbown Sitrus sokeriton -limsasta, hyvä maku (kestää jopa lantrata vedellä) ja edullinen hinta. Suosittelen 👍
Vierailija kirjoitti:
Viidakkomurot, joissa oli viidakon eläimiä. Taisi olla K-kaupan tuotteita.
Joo, nää oli tosi kovia ja sokerisia muroja...söin yleensä ihan vain raksuina niitä. Oli semmoinen vihreä aika iso pussi ja en ole ihan varma tästä mutta ehkä niissä oli kolmen erin makuisia muroja sekaisin...kaakao, kaura ja vehnä?
Vierailija kirjoitti:
Ne eriväriset huulipunakarkit. En kyllä niin hyvin muista makua, mutta niitä joka kaupassa ja kiskoilla myytiin.
Oliko ne tikkareita?
Lämäri-jätskipuikkoja ja mansikanmakuista juomajauhetta kaipaan kovasti. Ranskanleivän maun muistan vieläkin, oli se herkkua voin ja juuston kera. Nykyinen kaupan ranskanleipä ei maistu miltään. Onko jauhot erilaisia vai onkohan hiivaa lisätty ja siten nostatusaikaa lyhennetty ja leipään ei ehdi kehittyä makua. Myös kaikki jäätelöt olivat paremman makuisia kuin nykyään.
SunIcen lakritsijäätelö! Myytiin sekä irtojäätelönä, että pakastealtaassa sellasessa pienessä ämpärissä, jossa oli muistaakseni Pikku Myyn kuva.