!!! SYYSkeijut viikko 42 !!!
Hyvää huomenta kaikille vauvoineen :)
Viime viikko: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8551450&p=&mpage=1&tmode=…
-piias-
Kommentit (23)
Tohkeissani kirjoittelin meidän viikonloppu- ja ristiäiskuulumisia pitkät pätkät, mutta onnistuin sitten hävittämään tekstin jonnekin...
Ristiäisiä vietimme siis viikonloppuna meillä kotona, kuopuksemme nimeksi tuli Tuomas Hermanni :-) Vieraita oli vajaa 20, ja pappi oli sama joka meidät on vihkinyt ja kastanut myös molemmat isoveljet. Vaikka oli kolmas lapsi kyseessä niin hänellekin halusimme järjestää kauniit juhlat ja nähdä juhlien onnistumisen eteen vaivaa. Vaaleansinisillä kynttilöillä kahvipöydissä ja kukkaasetelmilla saatiin ihana tunnelma aikaan. Oma äitini leipoi voileipäkakut, miehen sisko korvapuustit ja itse taiteilimme kaksi isoa täytekakkua (suklaisen sekä lakkakakun jossa sininen marenkikuorrutus ja ruusukoristeet päällä) Hienot ja makoisat tulivat vaikka itse sanonkin ;-) Isoveljet käyttäytyivät oikein mallikelpoisesti, vaikka sitä vähän etukäteen jännitin. Isompi 4v5kk innostui kuvaamaan digikameralla ja olikin siinä taitava ;-)
Palaan kommentoimaan edellisiä keskustelunaiheita ja kysymysksiänne myöhemmin, kun en niihin nyt ehdi palata...
moisku ja Tuomas kera kahden isoveikan
tervehdystä vaan kaikille keijuille ja pikkukeijuille, koetan yhdellä kädellä tässä töpötellä...neiti uinuu ja luputtaa tuttia sylissä.
Calmetointi: mulle sanottiin neuvolassa että se calmetterokotus on jotenkin uudistunu, vanhaa lääkettäö ei kai enää valmisteta ja uudella taas on huonoja puolia, kuten että saattaa aiheuttaa luumätää yms. epätoivottavaa. Kukapa sitten tietänee lopullisen totuuden?
Ens vkonloppuna olis ne kastejuhlat, odotan innolla että saadaan ihan virallisesti käyttää nimeä, nyt täytyy salata kun on perheessä kaks pikkulärppää ;) ei varmasti pysys salassa!! Juhlat on ihania ja osallistun niihin mielelläni, mutta en ole kovin hanakka juhlien järjestäjä, kun olen järjestelypuolella niin toivon vaan että kunpa olis jo ohi koko stressi.
Rytmistä ja unista; meilläkin valvotaan se 1,5-2h yleensä pariin otteeseen, joskus nukkuu koko päivän ja tapittaa sitten 20.00 alkaen jopa 3,5-4 tuntia.Unet maistuu parhaiten sylissä ja onneks vaunuissa! Vaunuija ei tarvitse edes hytkytellä *ihmeellistä*. Ja autossa koisitaan tietysti kans, mikä on harvinaista kun edelliset ei ole nukkuneet ennen kuin auto pysähtyy. (outoja)
Jaha meille tuleekin yllätysvierailija, täytyy mennä.
Ja TUISKU: pyydäpä apua tuolta nimet-palstalta, mielellään kommentoivat nimiä ja jopa keksivät niitä :) Itse sain aikanaan apua sieltä.
Minjuska ja hiirenherne salsisine nimineen
Tänään kävimme Onnin kanssa neuvolassa ja hyvin on poika kasvanut, painoa nyt 4030g ja pituutta 54,5cm. Edellinen punnitus oli 10 pvää sitten ja siitä tullut lisää 280g. Neuvolan th oli tyytyväinen Onnin syömiin maitomääriin eli ei tarvitse siitä enää huolehtia, seuraava punnistus on taas muutaman viikon kuluttua.
Muutenkin pikkuisella kaikki ok, hormoninäppyä pukkaa kovasti. D-vitamiini pitäisi aloittaa, en ole pitänyt sillä kiirettä koska kokemukseni mukaan lisää vastavaivoja, mutta tänään pitäisi poiketa apteekissa. Masuvaivoja ei onneksi vielä muuten ole, cuplatoninkin unohdin sitten hakea ja ilmankin pärjätään, kunhan vain Onni röyhtäisee ruokailun päätteeksi.
NIMIJUHLAT meidän piti pitää jo tämän viikon sunnuntaina, mutta siirsin ne hamaan tulevaan oman väsymyksen takia. Ehkä joskus marraskuun puolivälissä voisi olla juhlan aika. Nimi on jo päätetty ja taidan laittaa paperitkin menemään eteenpäin, koska pitäisi hankkia pojalle pian oma passi ulkomaan reissua varten. Lähdemme Kanarialle joulun alla, voi miten odotankaan aurinkoa ja lämmintä säätä :)
Mayella ja Onni 17vrk
Just kattelin tuossa ikkunasta ulos, siellä on ihan sateista, synkkää ja harmaata, niin ja kylmä! Olisipa nyt se viimekesäinen helle, en varmasti rutisisi yhtään, että on liian kuuma. Kateellinen oon teille kun pääsette etelään, sinne tämäkin mamma halajaa.
Poika nukkuu vaunuissaan ulkona, olisi ollut mukavaa lähteä kävelylle, mut ei taida kehdata tuonne sateeseen taaskaan mennä. Alkaa vaan ärsyttää nää muutamat ylimääräiset kilot kohta niin kovasti, etten saa niitä hetkeksikään mielestäni. Oon aina ollut aikamoinen riuku ja nyt kun miun kroppaa voisi jopa kutsua naiselliseksi niin miuta vaan ärsyttää ja stressaa. Asiaa ei suinkaan auta se, että oon onnistunut koukuttamaan itseni suklaaseen ja kaikkeen muuhunkin hyvään, niitä kuluu päivittäin, ennen raskautta en syönyt karkkia edes viikottain. Mieli halajaa salille, ootteko te kuulleet mitään suositteluja, kuinka nopeasti synnytyksen jälkeen salitreenit suositellaan aloitettavaksi jos takana on normaali, suht hyvin (!) sujunut synnytys?
Täten lupaan ja vannon, etten suuhuni tällä viikolla laita muruakaan suklaata tai karkkia, janojuomaksi vain ja ainoastaan vettä! Hmm... en taida uskoa tuohon enää itsekään...
Niina ja poitsu 4vk1pv
Pitkästä aikaa...Meillä taas hidastelee nää vauvan sivut niin ei ole päässyt ilmottautuun....
Meidän pikku-neidillä on nyt tasan 2vko:a ikää.Kyllä tää aika menee nopeasti! Neiti on osottautunut ns.helpoksi vauvaksi ainakin nää kaks viikkoa.Öihin varsinkin olen tyytyväinen,nukkuu pitempiä pätkiä,saa iteki nukkua.Kyllä ne yöunet vaikuttaa niin oleellisesti omaan jaksamiseen...
Tänään meillä oli paluu arkeen edessä,kun miehellä loppui isyysloma.Kunnialla kuitenkin aamustakin selvittiin,vaik etukäteen jännittikin.Pojilla oli nimittäin kerhoaamu,mutta niin sitä vaan oltiin yhdeksältä kerhon pihassa.Tää meidän vauva on ollu aika aamu-uninen,niin sillä jänskättikin et miten yhdeksäksi selvitään.Muutenkin on mennyt ihan mukavasti tämä päivä.
Papinkin sain varattua ristiäisiä varten,elikäs ne vietetään isäinpäivän iltana 12.marraskuuta.Nimihän meillä on ollut jo vuosia jemmassa :) kummit pitäs vielä miettiä,et ketä sit loppujen lopuksi pyydetään,vaihtoehtoja on monia...
Lauantaina neiti oli ensimmäisissä juhlissakin,nimittäin miehen siskon häissä. Kirkossa jouduin lähteen syöttään kesken kaiken.Arvasin et tulee just sillon nälkä,en nimittäin saanut kotoa lähtiessä neitiä syömään kunnolla,oli just oikein kunnon uni-aika.Käytiin matkalla nan-maito tetra kaupasta hakeen,mut sehän ei kelvannukaan,ois pitänyt vissiin olla lämmintä,koska muuten kyllä ottaa pullosta.
torstaina tulee terkkarikin kotikäynnille,saapas nähdä miten on paino noussu :)
Mulla ruoan laitto kesken,joten täytyy lopettaa! Jatkoja!
-syksynmarjatar ja tilta-muori 2vko:a-
Kiitos kaikille jotka vastas mun imetys uteluihin, oli helpottavaa huomata etten oo ainut jolla ongelmia on. Mä lopetin kokonaan imetyksen, toisaalta helpottavaa kun pystyy keskittyyn ihan täysin vauvaan eikä tarvi koko ajan ressata että tuleeko sitä maitoo,toisaalta tuntuu pahalta kun luovutin niin helpolla. No pysyy järki pääs kun voi ajatella jo jotain muutaki. Huomaa kyllä että imettäminen oli mulle jo melkein pakkomielle.
Likka on nyt 3 viikkoo vanha ja on äitin pieni enkeli, tosi kiltti ja helppo lapsi. Kasvaa ihan silmis! Voi huoh, aina sitä on ikävä vaikka se olis vaan toises huonees.
Onko muilla ruokahalut säilyny? Mä en oo synnytyksen jälkeen syöny kunnolla, illalla huomaa että on syöny päivän aikana pelkän jugurtin! Varmaan silläki osansa että ei sitä maitoo tuu..
Miisa & Likka
Pikkuinen kiukkuaa eikä rauhoitu oikein millään konstilla, joten tulinpa sitten samalla kun sylittelen tänne, ettei hermo mene itseltäkin. Yksisormijärjestelmä on vain vähän rasittava...
Hienosti menee lukuunottamatta masuvaivoja (luulisin). Kiukkuaminen on kuitenkin kohtuullisissa rajoissa ja lukuunottamatta tätä ilta-aikaa hallittavissakin jotenkin. Sylittely yleensä auttaa ja sitten kun ei auta, ei auta oikein muutkaan keinot. Tissiä tarjoan myös lohdukkeeksi, mutta välillä pikkuherralla menee rinnallakin hermot. Maitoa kyllä riittää, joten todennäköisesti suuttuu siitä, kun maitoa tulee liikaa ja herra meinaa tukehtua tai sitten hän ei ylipäätään kaivannutkaan rintaa, vaikka siihen malliin ähkikin. Ota näistä nyt sitten selkoa. Ajan kanssa tietysti oppii pikkuistaan ymmärtämään, mutta toistaiseksi tämä on osittain hakuammuntaa. Onneksi olen huomannut olevani rennompi tämän kolmannen lapsen suhteen. Ennen koin olevani huono äiti, jos en saanut pikkuisen itkua loppumaan. Nyt tiedän, ettei pieni itku häntä vahingoita - olen kuitenkin siinä ja tarjoan apuani hänen pahaan oloonsa, vaikkei lohdutus aina osu ihan kohdalleen.
Hormoninäpyt ovat puhjenneet kukkaan meidänkin poitsulla. Onneksi nimiäiset ovat vasta kolmen viikon päästä, joten toivoa on, että häipyvät ennen sitä. Muistaako joku kuinka kauan nuo näpyt yleensä viipyvät?
Tiitiäinen: Olemme tosiaan olleet yhtä aikaa PHKS:ssa, mutta minä oleilin vain huoneessani (huone 20), kun olin aluksi niin heikkona. En siis käynyt esim. ruokailemassa päivähuoneessa. Sittenkin kun olo koheni, en paljon käytävillä liikkunut. Olin (ja olen) kuitenkin sellainen tummatukkainen (värjätty), pitkät hiukset kammalla kiinni, muutenkin olen pitkä ja hoikka ja olin varmaan tosi kalpea, että jos sellaisen satuit näkemään, saatoin se olla minä ;-).
Rantsu: Itse olen myös huomannut, että tällä poitsulla ei tuo tarttumisrefleksi ole sellainen kuin aiemmilla lapsilla, mutta enpä osaa olla huolissani. Kaitpa näissäkin jotain eroja ilmenee.
Meitäkin on jo hymyllä hurmattu ja päätä poika kannattelee kovasti mahallaan ollessaan. Kovasti yrittää myös jutella, sellaista kujertelua tulee ja hihkaisuja. Huvittavaa!
Liikkumisesta: viikon ikäisenä eka kauppareissu, reilun viikon iässä alettiin vaunuajelut, pariviikkoisena vierailtiin työpaikallani. Kyllä näihin osin vaikuttaa se, että koska olen yksin, on vähän pakkokin lähteä liikkeelle ja toisaalta vauva oli niin reilun kokoinen ja syntyi 12 pv yli lasketun ajan, joten liikkeelle lähteminen ei epäilyttänyt. Pari ekaa viikkoa kielsin lapsia tuomasta kavereita kotiin. En halunnut ylimääräistä hälinää.
No, nyt pikkuinen taisi rauhoittua, joten yritän nukkumista minäkin.
fullmoon ja poika 3+ vk
Jotenkin tuntuu koko ajan että on viikonloppu kun nuo koululaiset oleskelee kotona,täällä on nimittäin syysloma nyt.Eilenkin haahuilin yöpaita päällä puoleen päivään asti,kunnes hoksasin ettei olekkaan sunnuntai ja saattaa tulla yllätysvieraita!!
Eilen tein ensimmäisen kauppareissun pikkuneidin kanssa,ja hyvinhän se meni!Jotenkin jännitin että jos hän saa parkumiskohtauksen kassajonossa...mutta neiti nukkui koko ajan.Enemmän jännitystä oli siinä että miten isosisko käyttäytyy,kun vauva veikin hänen paikkansa ostoskärryissä,mutta hyvin tuolta uhmaikäiseltä sujui omin jaloin kävely kaupassa.Nyt sitten ajattelin äiti-lapsi kerhoonkin lähteä huomenna,juttuseura tekee taatusti hyvää itselle ja leikkiseurá lapsille.
Miten voi yöt mennä välillä upeasti ja välillä ihan pyllylleen??Toissayönä pikkuneiti nukkui 23-6 ja unet jatkui senkin jälkeen vielä kahdeksaan,kunhan sai maitotankkauksen.Viimeyö oli yhtä kitinää,tyttö nukkui vieressä koko yön,mutta oli tyytymätön ja maitoa vaati parin tunnin välein.Aamulla oli ihan epätodellinen olo että voiko tosiaan olla jo aamu...Meillä neiti kakkaa vain kerran viikossa,ja ihan sellaisen superhypermega-lastin,ja paripäivää enne tuota on kovasti mahakipuinen.Sitten taas kun on kakattu,on neiti kuin itse aurinko muutaman päivän!Olen yrittäny vauvahierontaa neidille kipeinä päivinä,mutta tuntuu että maha on niin kipeä että siihen ei sais edes koskea,ainakin kiemurtelusta ja kitinästä päätellen.
Muuten tämä vauva-arki on aivan ihanaa,neiti tapittaa tummilla silmillään ja pieniä kiekaisujakin jo päästää suustaan!Isosisko ja veljet ei kyllästy vauvankanssa kujerteluun,ja on niin ihana katsella kuinka nuo koululaiset hyysää ja hellii pikkusiskoa.
Tänään vien pojat elokuviin loman kunniaksi.Itsekkin oikein odotan tuota lastenleffaa,ja sitä että saa istahtaa hetken ihan rauhassa!
Uneliain terveisin:unelias ja pikkuneiti
Siis ei ole kulkaa totta :/ Mulla alko kuukautiset. Jopas tuota ennätinkin olla ihan huimat 3pv ilman pikkuhousunsuojaa ja nyt saa taas rättiä kantaa, hyi hiivatti..JA tämähäm tarkoittaa myös sitä että ehkäisyä on ruvettava miettimään ihan tosissaan, vaikkei mulle raskautuminen olekaan koskaan ollu helppoa niin eipä tuota uskalla oikein ilmankaan olla.
Alan pikkuhiljaa olla " huolissani" neidin rytmistä, alkaa ilta illalta lähemmäs puoltayötä menemään, kohtaa karjotetaan pystyssä vielä aamu kolmeltakin, pahoin pelkään. Mutta milläpäs tuonllasen rytmiä muuttelet, kun ei pysy vielä valveilla vaikka mitä teksit, kun nukuttaa päivällä niin nukuttaa kans, ei auta vaikka äiti päällänsä seisos, kutittelis ja miten kujertelis, silmät vaan pyörähtää ja uni vie taas. No, kaikki ajallaan...kunhan ei vaan tosiaan venys yli puolenyön nuo valvomiset.
Olen haravoinu koko pihamaan ja raahannu kaikki lehdetkin taloyhtiön lehtikasaan, taidan palkita itseni teekupposella. Nuorin nukkuu ja keskimmäinen tillottaa Ötökn elämää, esikoinen on naapurissa, saa hetken ehkä istahtaa...
Minjuska ja sunnuntaina nimettävä hiirenherne
No nyt on hyvä fiilis, käytiin äsken vaunuilemassa kun kerrankin on sateeton päivä. Koiran kanssa otettiin vähän koulutusta hihnan päässä kävelystä viime torstaisen Lemmikit ohjelman ohjeiden mukaan ja kyllä se vaan näytti toimivan. Tuli ihan oikeasti hyvä fiilif, kun ei tuo pikkuriiviö koko ajan vetänyt. Lenkin jälkeen istahdin tuohon rappusille ja harjasin koiran, on jäänyt tuo " ihmisen paras kaveri" vähän huonolle huomiolle kun vauva tuli taloon. Nyt pikkumies nukkuu edelleen vaunuissaan, äiti ehtii koneelle, tosin imuroida pitäisi, mutta sillä tekosyyllä, että en sitten kuulisi vauvan itkua kun herää, koska ei olla hommattu itkuhälytintä, taidan jättää moisen homman hamaan tulevaisuuteen.
Minjuska: Ei kyllä kateeksi käy, täytyy myöntää! Miulla edelleen jotakin jälkivuodon tapaista, tosin pikkuhousunsuojilla pärjään, mutta ajatuskin kuukautisista kauhistuttaa. On kyllä niin ihanaa, kun ei mokomista oo tarvinnut huolehtia melkein vuoteen!
Tässä oon pähkäillyt meidän lähestyvien ristiäisten tarjoilupuolta ja kysynkin, onko kukaan teistä tehnyt pätkiskakkua? Olisikohan se sopivaa tarjottavaa ristiäisissä? Jotenkii tätä mammaa houkuttaisi moinen suklainen ihanuus, ajattelin jospa se maistuisi muillekin.
Meidänkin pikkumiehen nassu on täynnä hormooninäppyjä. En tiedä, häviääkö ne kaikilla samaan tahtiin, mutta pojalle tuli pariviikkoisena näppyjä kaikkialle muualle kroppaan paitsi just kasvoihin ja ne hävisivät muutamassa päivässä. Toivottavasti nämäkin häviäisivät yhtä nopsaan.
Yrittäisiköhän tässä tehdä vielä jotakin hyödyllistä ja järkevää ennen kuin kutsu vaunuissa taas käy...
Niina ja poitsu
Kuulostaa Minjuska tutulta tuo iltojen venyminen... Meilläkin aluksi päästiin nukkumaan jo yhdeksän maissa. Vähitellen sitten alko venymään ja monena yönä on valvottu yhteen asti. Ja toivon todella, että ei enää tosta veny myöhemmäksi! Olen itse niin huono nukkumaan päivällä... Eilen kyllä päästiin sitten nukkumaan jo kymmeneltä, mutta yö meni tunnin välein syöttäessä eli olen vaan entistä väsyneempi, vaikka aikainen ilta olikin... Mutta nyt vaan toivon, että rytmi alkaisi eilisillan mukaisesti hieman aikaistua ja syöttövälit pysyisivät vähintään siinä kolmessa tunnissa, joka siis yleensä pätee meidän yösyöttöihin.
Hansuli ja pikkuneiti, jolla ikää kolme ja puoli viikkoa
Onnilla on nyt muutamaan aamuna ollut outoa kitinää ja nukahtaminen yleensäkin vaikeampaa vaikka on selvästi väsynyt. Tähän mennessä on riittänyt kun on maitopullon jälkeen laskenut vaunuihin niin äijä veteli sikeitä, nyt pitää tuttia antaa moneen otteeseen ja hyssätä uneen. Yöllä onneksi nukkuu hyvin, nukahtaa syötön jälkeen tuttia imien ihan hetkessä.
RANTSU juu, ihanaa on Teneriffalle aurinkoon päästä, on sitä tässä jo ehditty odotellakin. Varattiin matka jo keväällä, nyt vähän mietityttää että kuin sujuu kun Onnikin on vasta 2kk. Silloin oli ajatus, että täysimetetyn kanssa on niin helppo matkustaa, mutta nythän meillä ei imetetä vaan on tämä pumppaus- ja pullorumba. Mun vanhemmat lähtee mukaan eli onhan siinä auttavia käsiä ja isompien perään katsovat eli eiköhän tuo ihan lomasta mene :)
EHKÄISYG: millaista ratkaisua olette itsekukin miettineet? Itse haluaisin jonkun hyvin varman, mutta huolettoman (pillereitä en muistaisi kuitenkaan napsia), kierukasta mulla on huonoja kokemuksia joten ei ehkä sekään... ehkäisykapselia olen miettinyt, sellaista käsivarteen asennettavaa jonka ehkäisyteho kestää 5v. Eipä tarvitsisi sählätä kondomien kanssa eikä muistella ehkäisyä muutenkaan.
Mnjuskaa ei tosiaan kateeksi käy, vaikka luulen että mullakin alkaa menkat suht aikaisin. Mulla on ollut jo nyt pumppauksessa reilusti yli 6h taukoja aina silloin tällöin öisin ja sehän saattaa laittaa kuukautiskierron pyörimään. Ei kyllä yhtään haluttaisi menkkoja vielä kuukausiin, jälkivuotoakin on vielä.
Mayella ja Onni 20vrk
onneks ei enää sentään muille kun itelle ja vauvalle tarvia noita vaippoja..ihan kamalaa on nää menkat, jomottaa ja on oikee tulva. Johan mie arvasin että aikaseen alkavat kun en imetä, mutta että sew jälkivuto veny noinkin pitkäks ja heti putkeen menkat *kärsimystä*. Pahinta on ehkä kuitenkin tää jatkuva syötätys, pelkään pahoin etten kohta mahdu ostamiini housuihin kastejuhlissa ja että naama kukkii kuin voikukkapelto kastepäivän aamuna...
EHKÄSY mietityttää tääläkin. Mulle ei käy pillerit (ja sit otan kaks joka toinen päivä kun en muista joka päivä),niistä nousi maksa-arvot, ehkäsylaastarihan mulla viimeks ole, mutta...koin sen väähn epäsiistiksi kun sen reunat aina suttaantu ja alle tuli punasia kutiavia pilkkuja, en haluais. Kuparikierukasta kaveri on saanu ihan järjettömät vuodot, en tiedä uskallanko edes ajatella sitä, hormonikierukan sopivuus on epävarma (ja kallis kokeiltava jos ei sovikaan) kun ei kerran oikein pilleritkään käy. Mietin sitä ehkäsyrengasta, onko kokemuksia? Sterilisaatiokin on mielessä pyöriny, mutta tuon ihanan vauvan saatuani en vielä halua tehdä niin lopullista päätöstä :)
NUKKUMA-ASENNOT:Ihan hölmö aihe, mutta Missä asennossa teillä nukutaan? Miun isommat on vauvana nukkuneet kyljellään, mitä muistaakseni pidetään hyvänä nukkuma-asentona vauvalle. Tämä neiti koisaa selällään ja minä kuuntelen vähän väliä että hengittääkö...ei auta kylelleen tukeminenkaan, kohta on taas selällään. Kai mie sit vaan annan sen nukkua selälään? Onneks se ei ole pulauttelija, joten ei tarvi pelätä että se pukluunsa tukehtuis...
Kamalan kylmä ulkona, toivottavasti laitoin tarpeeks päälle vaunuissa nukkujalle. Ei aina uskos että kyseeessä on kolmas lapsi, kun pähkään yhä vaatetuksen riittävyyttä/vähäisyyttä ja nukkuma-asentoja ;)
Minjuska ja sunnuntaina nimensä saava hiirenherne 5vkoa ja rapiat
Heissan!En tiedä muistatteko minua,mutta minä kyllä muistan teidät ;)
Meidän pikku ukkeli syntyi hieman etukäteen, jo heinäkuussa mutta odotus aikana kirjoittelin teidän kanssa!Ajattelin tulla lukemaan teidän kuulumisia ja kirjoittelemaan myös hieman mitä meille kuuluu.
Poika on kasvanut hienosti painoakin on jo 4500g ja pituuttakin 56cm!Rytmikin on jo pikkuhiljaa muodostunut kivaksi ja iso-veikkakin on jo aivan tottunut pikku-veikkaan ;)
Pikku ukkeli voi ihan hyvin,mutta ainut pieni mutka matkassa meillä on se että epäillään poijalla olevan epilepsia.Olemme jo ollet tutkimiksissa ja lopullisen vastauksen tähän kaikkeen saamme viikon kuluttua!Onneksi, sillä on tämä vaan kyllä niin inhottavaa!!Tuntuu että kokoajan on jotain ongelmia.Ensin vaavi syntyy viikolla 33 ja pääsee vasta kolmen viikon ikäisenä kotiin,mikä on inhottavaa!!Sitten on koko ajan jotain muuta pientä vaivaa ja nyt sitten tämä ja raukka opn vasta 3kk vanha!No täytyy nyt vain toivoa että tämä on jotain muuta!!
Onnittelut muuten teille kaikille vauvansa saaneille!Ei nimittäin ole vielä tullut onniteltua ;)
Tulipahan tässä vähän purettua =)
-Sorry-
Jos muille käy niin olisi kiva välillä tulla tänne teidän tuttujen kanssa löpisemään, vaikka olemmekin kyllä heiniksiä ;)
Hauskaa jatkoa teille syyskeijuille!!
Nirpukka ja poijat =)
Katotaas, kuinka kauas nyt kerkeän kirjoittelussa :)
EHKÄISYG: En voi sietää kondomia. Kerran on nyt kokeiltu sen kanssa ja toinen kerta ilman, alkoi nimittäin allekirjoittanutta naurattaa niin paljon, ettei tullut mitään :D Mitenhän sitä jaksaa jälkitarkastukseen asti??? No asiaan, varmaankin aloitan minipillereillä (vaikka kauhulla ootan sitä tiputtelua) ja jatkan siitä sitten e-pillereillä. Mielellään oisin ilman hormoniehkäisyä, mut minkäs teen. Kierukka tuntuu vastenmieliseltä, eikä muutkaan vaihtoehdot houkuta. Muistan kyllä ottaa pillerit, siinä oon tarkka :)
NUKKUMISASENTO: Vaihtelee. Joskus päivisin tökkään mahalleen torkkumaan, useimmiten neiti nukkuu kyljellään/selällään.
Minun vuoroni kysyä: Miten saadaan YÖIMETYKSET sujumaan, niin että vauva nukkuu syöntivälit sängyssään? En enää muista :D Tähän mennessä en oo uskaltanu kokeilla, mut kieltämättä joskus ois kiva nukkua vähän leveämmin (lonkat puutuu ihan odotusajan malliin). Kun nyt ei oo kovin selkeitä välejä yösyönnissä, en ainakaan muista kattoa kelloa, kun tökin tisua vauvan suuhun. Helppoahan tuo vieressä nukuttaminen on, ei sen puoleen.
Tjaahas, kitimarina alkaa isin sylissä kuulostamaan siltä, että nälkä on..
-piias- ja Ilona 3,5vk
Ehkäisyg: Mietityttää täälläkin. Kortsu: yök, pillerit ynnä muu hormonaalinen ehkäisy: ei enää houkuta, kierukka: ei todellakaan. Voisin harkita jo piuhoja poikki, mutta siltikin haluaisin jättää vielä sattumalle mahdollisuuden. Ikää on eikä raskautuminen ole ollut itsestäänselvää. Sen lisäksi täysimetän, joten luulisi ettei ehkäisystä tarvitse vielä huolehtia. Yksin en kuitenkaan tämän enempää lapsia halua, mutta jos elämäntilanne muuttuisi, voisin harkita tälle pikkuiselle kaveria, kun nuo isommat ovat jo niin isoja.
Piias, yöimetyksestä: Minulla ei ole nuo aiemmatkaan muistaakseni nukkuneet syöntivälejä sängyssään, kun on niin paljon helpompaa työntää tissi suuhun ja tosiaan jatkaa omia uniaan. Olen ajatellut, että kaitpa se omaan sänkyyn siirtäminen siitä sitten myöhemmin helpommin onnistuu, kun yösyötöt vähenevät ja toisaalta itsekin jaksaa ehkä paremmin herätä yöllä ja paneutua asiaan.
Poika kasvaa kovaa vauhtia. Ensi viikolla on 1 kk neuvola - mitat ovat jo varmaan huimat, kun tuntuu, että poitsu venyy silmissä. Kyllä hän syökin. Syöntivälit ovat lyhentyneet ja parina yönäkin on ollut useampi herätys, mutta eiköhän se siitä taas kohta asetu.
Nimiäisiä olen nyt jonkun verran suunnitellut ja ne ovat 5.11. Nyt tuntuu ihan hyvältä pitää tällekin omat juhlat, vaikka ensin en ollut varma asiasta. Kummintapaisiakin olen jo kahdelta suunnalta kysynyt, mutta kummastakaan en ole vielä saanut vastausta. Jos kysytyistä ei kumpikaan/ketkään suostu, onkin todella vaikea keksiä lisää ehdokkaita. Edes jonkun oman tärkeän aikuisen haluan kuitenkin tällekin lapselleni, joten pakkohan sellainen on jostain sitten kaivaa.
fullmoon + poitsu 4 vk
NIRPUKKA kiva lukea kuulumisianne täälläkin :) Ikävää tuo epilepsiaepäily, minun tuttavan vauvalla oli samaa ts kaksi kohtausta alle vuoden ikäisenä ja saivat siihen lääkityksen, jonka jälkeen kohtauksia ei tullut. Kyseessä on kai jokin imeväisiän-epilepsia, joka jää iän myötä kokonaan pois, onko teille kerrottu samaa? Toivotaan, että kyse ei mistään vakavasta.
NUKKUMA-ASENTO Onnilla on kyljelllään, joskus saattaa kääntyä selälleen mutta aika harvoin.
YÖSYÖTTÖJEN VÄLIT meillä Onni nukkuu meidän vieressä parisängyssä. Hänet olisi kyllä helppo siirtää omaankin sänkyyn, koska yleensä nukahtaa pullolle tai heti sen jälkeen syliin kun röyhtäsyttää, mutta mulle on tullut joku ihme pelko että poika tukehtuu pulautukseen yöllä (on tosi kova pulauttelemaan, vaikka harvoin öisin etenkään jos on röyhtäissyt) ja sitten toisena syynä on se, että kun en imetä niin haluan korvata jollain tavalla sen tuoman läheisyyden puutetta pitämällä mahdollisimman paljon sylissä tai vieressä. Ihan hölmöä, myönnetään, mutta mulle tämä imettämättäömyys ei ole henkisesti helppoa vaikkei se olekaan oma valintani.
Kaiken kukkuraksi koen nyt huono-äiti fiiliksiä iltaisin siitäkin, että luulen maidontuotannon olevan ehtymässä ts pakaseen saakka ei enää riitä lypsymaitoja ja iltaisin en muutenkaan saa rinnoista yhteensä kuin alle desin. Pelkään, että kohta ei enää riitä maidto vaan joudutaan siirtymään osittain korvikkeeseen. Olen kyllä yrittänyt tihentää pumppausvälejä, juoda paljon ja pumpannut molemmista rinnoista samaan aikaan mutta silti.. päätin kyllä jo, etten ota tästä lisästressiä, jos maito loppuu niin kaupasta saa lisää, kuten mieheni sanoo.
On tämä silti henkisesti vaikeaa. Yritän löytää positiivisia puolia tästä pullottelusta, ainakin mies pääsee osallistumaan täysillä vauvahoitoon kun voi syöttääkin alusta saakka. Eilen olin 4h poissa kotoa, isompien kanssa Linnanmäellä ja mies oli tyytyväisenä Onnin kanssa täällä kotona. Piristi kummasti omaa oloa kun pääsi vähän muihin mietteisiin hetkeksi ja isot pojatkin oli onnellisia kun saivat äidin huomiota enemmän. Ja kotiin oli niin ihana tulla, pikkumussukan luokse, ehti jo tulla ikävä :)
No, jospa valitan ensikerralla vähemmän...
Mayella ja Onni 3vko1pvä
Arvatkaa ketkä nukkuivat tänään pitkään?! Poitsu nukahti yöunilleen klo 23 ja heräsi ensimmäisen kerran syömään klo 4 ja sitten klo 8. Vaipanvaihdon jälkeen nukahti kuitenkin takaisin niinkuin minäkin ja en ollut uskoa silmiä kun seuraava herätys koitti klo 10.30! Ihanaa! Olihan tuota univelkaa jo ehtinytkin kerääntyä.
Nyt poika nukkuu taasen pitempiä uniaan, me täällä odotellaan isompien lasten kanssa, että heräisi ja söisi niin päästäs kauppaan. Mies on taas kerran järjestänyt itselleen tälle päivälle niin paljon tekemistä, ettei taida keretä kotona olemaan ollenkaan. On rompetoria ja Saipan peliä. Höh, taidan kostoksi pyytää siskoani yhdelle iltaoluselle paikalliseen, saa olla pojan kanssa sen aikaa!
EhkäisyG: Niinpä niin. Mietityttää tosiaan täälläkin. Ei sitten niin mikään houkuttelisi, ei mitkään hormonaaliset, ei kuparikierrukka, jos se aiheuttaa kerta niitä tiputteluja ja kortsuista puhumattakaan!!! Tekisi mieli sanoa miehelle, et menis poikkaseen piuhat, koska on niin vahvasti sitä vastaan, että tulisi lisää vauvoja. Kai mie sitä kierrukkaa kuitenkin kokeilen, otatan pois sitten jos ei sovi.
Nirpukkako se oli se uusivanha tulokas :) ? Tervetuloa joukkoon vaan!
Oltiin muuten pojan kanssa keskiviikkona neuvolassa, ja melkoisesti ollaan kasvettu! Painoa on jo komeat 5340g ja pituutta 57,8cm. Pituuskäyrillä mennään ylimmällä ja painokäyrällä siinä keskellä. Taitaa tosiaan poika venyä isänsä mittoihin! Mitenkäs teidän muiden vauvelit kasvavat?
Fullmoon: Meillä on samana päivänä ristiäiset kun teillä nimiäiset. Kiva, ettei siihen ole enää kovin kauaa aikaa, saa alkaa kutsumaan julkisesti omalla nimellään, kun se nyt jostakin syystä vaan on ollut niin tärkeetä meille pitää salassa kaikilta H-hetkeen asti. Kamalasti on tullut uteluita ja arvailuja nimestä, yksi osui etunimessä oikeaankin, vaikka nimi onkin harvinainen ja ei taida sellaisenaan löytyä edes kalenterista.
Hauskaa viikonloppua kaikille!
Niina ja poitsu huomenna 5vk
Miunkin piti tuosta nukkuma-asennosta ja yösyöttövälien nukumisista kommentoida.
Eli mie laitan muksun aina nukkumaan jommalle kummalle kylelleen sänkyyn, mutta on pyörähtänyt aina selälleen kun herää. En jotenkin osaa olla huolissani, että tukehtuisi esim. pulautukseensa, näinhän nää miun isoimmatkin aina nukkuivat. Mahallaan en uskalla nukuttaa sitten taas ollenkaan.
Ja yösyöttövälit nukutan vauvaa omassa sängyssään, mutta mie en syötäkään sängyssä, vaan nousen aina syöttämään sohvalle. Nukahtaa joka kerta takaisin uneen sylissä ja siitä sitten omaan sänkyyn. En oo jostakin syystä koskaan oikein tykännyt syöttää makuultani, ja jotakin tekemistä on silläkii, että en halua " häiritä" töissä käyvän mieheni yöunia. Hölmöä?
Mayella: Älä stressaa siitä maidon tulosta tai imetyksestä. Se taitaa olla aika normaalia, että jos ei pysty imettämään, niin maidon tulo vähenee tai loppuu, koska lypsäminen ei stimuloi ( onko tuo nyt edes oikea sana tähän paikkaan?! ) rintaa samalla tavalla. Ja se ei tee siusta yhtään sen huonompaa äitiä Onnille, saako vauva sitten äidinmaitoa tai korviketta. Siun läsnäolo ja rakkaus on paljon tärkeämpää. Jaksuja ja haleja! Oletko muuten jo soittanut HUSUKE:en?
Nyt heräs poika, eiku syöttöpuuhiin!
Niina
Olipa ensimmäinen aivan täysin pyllylleen mennyt yö pikkuneitin kanssa :( Masuaan ja väsyään huusi, riuhtoi ja veuhtoi silti tissillä ja kiskoi ilmaa lisää. Sitten tuli kakkaa ja taas kaikki alusta. Itsellä kauhea nälkä. Kaiken huipuksi anopin mies kuorsasi kauheasti ja heidän koiransa ripsuttelivat ympäri taloa, ovat meillä yökylässä. Nyt vauva nukkuu, tietty..
RYTMI: Ei taida olla täälläkään. Sylinukkuja on typy. Joskus käärin peittoon ja imetän, että nukahtaisi vähän sikeämmin ja ehkä jopa sänkyynsä. Vaunu-unet maistuu satunnaisesti, yleensä autokyyti saa sikeimmät torkut aikaiseks.
IMETYS: Taitaa olla maidon lisäystä luvassa. Oon oikeastaan viikonlopun ajan vain imettänyt, selvästi neiti kasvattaa maitomäärää. Harmitus on vaan oikea rinta: tyttö veuhtoo siinä, päästää otetta irti ja sitten maitoa valuu joka paikkaan. Pitää neuvolassa tällä viikolla näyttää sitä, mahtaako olla ote huonompi.
Pitää lopetella. En meinaa osata kirjottaa, silmät pomppii ja kirjaimet siinä samalla :D
-piias- ja Ilona 3vko 1pv