!!! SYYSkeijut viikko 42 !!!
Hyvää huomenta kaikille vauvoineen :)
Viime viikko: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8551450&p=&mpage=1&tmode=…
-piias-
Kommentit (23)
Puuh!
Nyt on kastejuhlat onnellisesti ohitettu! eilinen päivä meni puolille öin asti silittäessä ja pakatessa mukaan otettavia tavaroita (ja silti sain ajella kermaa ja vaippoja kotoa :) ) ja tämä aamu laitellessa paikoja siellä seurakuntatalolla. Nyt olen ihan tyytyväinen, että kastejuhlat pidettiin siellä, eipähän tarvinnu aamuyölle asti kotia enää raivailla ja puunata...
Juhlat olivat mukavat, hiirenherne sai nimekseen Iina Matilda ja suhutautui nimeensä vienosti hymyillen :)
Jokaisessa kastejuhlassahan aina jotakin sattuu: esikoisen juhlissa pappi unohti tuoda kastekynttilän ja me varata papille pyyhettä käsien pyyhintää varten, toisen juhlissa unohtui taas se pyyhe papille, joten jo kannatti tehdä kolmaskin lapsi, muistettiin se pyyhe vihdoin!! Olen aina ottanut kastevettä talteen ja tämän kertainen kommellus liittyykin siihen...tarjoilemassa ollut ihana touhukas naapurimme ennätti heittää kastevedet pois ennen kuin ennätin pulloon siitä silpasta...kylläpä harmitti, etenkin kun kastelahjaksi tuli kastevesi pullo, samanlainen kuin isosisaruksilla. Pitänee valutella jotain vettä lapsen päähän, että saadaan pulloon täytettä, hahhah...
Nyt kun sais vielä kodin illan ja aamun touhujen jälkeen inhimillisen asumuksen näköseks niin sit vois nukkua vaikka viikon...
NUKKUMA-ASENNOISTA, joskin tällä kertaa äidin. Huomasin eilen illalla, etten osaa enää nukkua mahallani, vaikka sitä niin kovin raskausaikana kaipasinkin!
Minjuska ja Minja Liina Anneli 6v, Veeti Valtteri 4v ja Iina Matilda 5vkoa
ehtisinköhän minäkin jotai raapustamaan =)
EhkäisyG: aluksi kait kortsut tai minipillerit. Kierukkaa en tahdo, mutta se käteen asennettava kuulostaisi hyvältä. Suvussani on rintasyöpää joten mitään hormonaalista en haluaisi! Olen miettinyt myös sterilisaatiota, mutta ikä taitaa olla este. Kuulin jostain,että kriteerit olisivat 40 ikä ja kolme lasta...??
kolme lasta jo olisi mutta ikää puuttuu se 10 vuotta!!
ja toiseks, mies sanoi sille ehdottoman ein. Eli tuolla odotus puolella käyn kenties vielä joskus ;)
ALAVATSA KIPU!: mitähän vois olla? Mulla on nyt noin viikon tuntunut välillä viiltävää kipua ja heti perään kamalaa kirvelyä vatsassa, tarkemmin heti navan alapuolella...kohtaa painettaessa myöskin kirveltää. Tänään kun kannoin nukkuvan 2,5 vuotiaan omaan sänkyynsä, tuntui kuin olisi jokin iso haava revennyt ja heti alkoi taas kirvelemään. jälkivuotoa on edelleen tai se meinas jo loppua mutta kirvelyn jälkeen on joka päivä tullut ihan kirkasta verta. Sairaalassa osastolla vuosin 1100 ml ja sain lääkityksen siihen, mutta nyt aloin miettimään, että mistähän se vuoto johtui...jos jossain seinämässä on jokin repeytymä synnytyksen jäljiltä tms. no, onneksi huomenna on maanantai, niin soittelen aamulla neuvolaan tai lääkärille.
Imetys ja nukkuminen: Imetys sujuu hyvin ja maitoa tulee liikaakin. Välillä vauva joutuu hotkimaan maitoa ja sitä menee väärään kurkkuun. Kovasti poika myöskin puklailee ja välillä ihan kaaressa! joka päivä menee lakanat vaihtoon ja ainakin kolmet-viidet vaatteet =(
Kohtalaisen hyvin nukutaan vielä yöt. Poika herää noin 3-4 kertaa yössä syömään ja samalla vaihdan myöskin vaipan. Imetän öisin makuulla ja joskus nukahdankin siihen. Huonoa omaatuntoa poden, kun en röyhtäytä öisin vaan kiikutan syönnin jälkeen omaan sänkyynsä. Välillä nukkuu syönnin jälkeen hyvin, välillä alkaa öristä ja vääntelehtiä. silloin on pakko röyhtäyttää ja sitten vauva nukkuukin taas hyvin.
Nukutan kyljellään, vuoronperään kummallakin, jottei päästä muotoutuisi epäsymmetristä ;) tosin kierähtää myös usein selälleen. Päivisin viihtyy kantoliinassa ja nukkuu siinäkin hyvin =) Esikoista nukutin vatsallaan, mutta kuulin jostain, että voi lisätä kätkyt kuoleman riskiä???
*tiitiäinen ja poika 3,5 vkoa. taas tisutellaan...*
Pitkästä aikaa ehdin kirjoittaakin jotain, katsotaan nyt vain, kuinka kauan sitä kestää...
Meillä siis poika täyttää huomenna 5 viikkoa, ja ihan hyvin on mennyt. Seuraava neuvola on vasta ensi viikolla, joten pituus- ja painotietoja pitää odotella sinne asti.
Yöt ovat menneet loistavasti, poika nukkuu yleensä 5-8 tuntia kerrallaan! Toi 8 tuntia oli kyllä ennätys, mutta viime yönäkin 6 tuntia. Päiväunia ei sit niin pitkälti nukutakaan, joskus vain alle 2 tuntia, joskus jopa 4 (mikä on kyllä harvinaista) ja useimmiten ulkovaatteet päällä, sillä vaunuista kuuluu heti älähdys, kun ne viedään ulkoilulenkin jälkeen parvekkeelle ja ne pysähtyvät. Olen sitten tuonut vaunut takaisin sisälle ja nostanut pojan sängyn päälle ja siihen on nukahdettu uusiksi, toisinaan sit taas ei.
Ehkäisy mietityttää täälläkin, olin ennen lapsen tuloa syönyt 10 vuotta tavallisia e-pillereitä, joten minipilleri voisi toimia, toisaalta ihan tavallista kierukkaakin voisi kokeilla, siitä ei ole kokemusta. Mulla on jälkitarkastus jotenki tosi myöhään, vasta marraskuun lopussa. Mutta epparin tikkejäkin tuntuu edelleen olevan muutama sulamatta, joten malttia pitää vielä petipuuhissa pitää.
Jaha, nyt taidan mennä hetkeksi oman kullan kainaloon, poika nukahti sitteriin istualtaan... Ihanaa kun on edes nää viikonloput!
Terkuin
Rizzu & Untamo