Huhtikuisten maanantai
En huomannut toistakaan pinoa joten aloitin. En olekaan pitkään aikaan minäkään kirjoitellut lukenut kuitenkin joka päivä. Täällä ei ihmeellisempää, liikkeet olen alkanut melko varmasti tuntemaan, mutta kun ne on vielä niin hentoisia niin en uskalla olla varma. :)
Kovasti tuntuu että masussa olisi poika, en tiedä miksi. Toisaalta kyllä esikoinenkin tuntui niin pojalta että kun lääkäri ultrassa sanoi sen olevan tyttö, väitin vastaan että eikä ole. :) Kuinka moni meinaa muuten kysyä lapsen sukupuolta rakenneultrassa? Meillä kysytään, jo senkin takia kun on jo tuo tytteli ja melkeinpä 95% vauvan tarvikkeista on vaaleanpunaisia, ja jos poika tulee niin pitää investoida uusiin vaatteisiin ym.
Senny muistaakseni kirjoitteli tuolla viikonloppuna että esikoinen oli tulossa kipeeks ja että juuri oli kipeenä. Tuttu juttu, meillä tytöllä kans menee kaikki aina korviin. Viime talvena oli 9 antibiootti kuuria kahden kuukauden sisään. Sitten saatiin putket korviin ja puoli vuotta meni hyvin. Nyt elokuun jälkeen oltiin 6 viikkoa sairaana putkeen. Eli aina kuumetta ja korvatulehdus, joka vaihteli korvasta toiseen, ja sitten parannuttiin ehka 2-3 päiväksi, ja taas uudestaan. Siinä oli välillä kuumetta 41 astetta ja sairaalassa yövyttiin kuumekouristusten takia. Nyt ollaan oltu 2 viikkoa ihan suhtkoth terveinä ja meilläkin alkoi nenä vuotaan lauantaina. Nyt sit jännätään meneekö se taas korvarumbaksi. Vein tytön 2 eri erikoislääkärille, ja vasta toinen sitten antoi lähetteen kitarisojen poistoon. Toinen vain totesi että korvatulehds kierrehän tämä on. (niin kuin sitä ei jo tiedettäis...)
No joo, nyt pitää alkaa aamupalalle. Nyt on syyslomaviikko, mut noustiin esikoisen kanssa jo tavalliseen tapaan klo.6 :S
Hauskaa maanantaita!
Nyla 15+2
Kommentit (12)
Viikonloppu meni poikaa hoitaessa, kun lähes 40 astetta kuumetta ja aika paha yskä. Tää on nyt kolmas kuume kahteen vuoteen, joten ei meillä onneks kauheesti sairastella.
Mä kanssa menossa 4d-ultraan ja kysyn sukupuolen, koska haluun tietää pääsenkö ostamaan uusia vaaleanpunaisia vaatteita, vai alanko pyykkäämään vankoja sinisiä. Muuten mulle ei ole väliä kumpi tulee, kunhan vaan tulee.
Coltsfoot kyseli et kuinka kauan aateltiin olla kotona lapsen kanssa. Mulla ei ole vakityötä, joten ekan ilmottauduin työkkäriin äippäloman jälkeen ja puolen vuoden päästä siitä sain töitä, jotka mulla loppuu nyt uuteen äitiyslomaan. Huomasin, etten viihtynyt kotona lapsen kanssa sitä kolmea vuotta, joten meillä tollanen ratkaisu siksi. Nostan kyllä hattua niille, jotka jaksavat kotiäidin arkea. Luultavasti uuden vauvan kanssa teen samoin, ja saa nähdä saanko töitä, vai olenko kotona sitten pidempään..
Nyt palkkojen pariin..
-Lellu 14+6-
Heti ensiksi (.) lepo on tainnut tehdä tehtävänsä, tänään jo toinen päivä peräkkäin kun ei ole minkäänlaista vuotoa JEEEE, aivan outo olo :) Ja koska jostain pitää aina murehtia niin nyt mietitään että onko kaikki kunnossa,liikkeitä kun en vielä tunne.
Korvakierre on meilläkin podettu,päästiin kita-ja nielurisa leikkaukseen kun poika oli 1v8kk ja siihen loppui korvatulehdukset.Mutta jos oisin tienny miten kamalan kipeä lapsi oli niin olisin siirtänyt leikkauksen myöhemmäksi. Yritä siinä tuon ikäiselle selittää että pakko on juua ja kylmää syyä vaikka pipi onkin ja yritä pitää lapsi " karjumatta" ettei kurkku aukea. Tuupeja ei siis tarvinnut laittaa.
Sukupuolen aijon minäkin selvittää rakenneultrassa toivottavasti vauveli suostuu näyttäytymään kunnolla eikä pidä vanhempia jännityksessä loppuun asti. Minulle on aivan sama kumpi sieltä tulee, mutta hiukan etukäteen voi jotain kivaa ostella.
Äippäloma tuon kelan laskurin mukaan alkaa 2.3.07 kun la on 7.4 ja jos pidän kertyneet lomat sitä ennen niin helmikuun puolessa välissä jään kotiin.
Senny-76 voimia ja jaksamisia makoiluun vaikka se tylsää onkin!
Nyt pitää rientää ruuanlaittoon.
edram sekä muikula rv 15+2
Tervehdys vaan kaikille huhtikuisille. Harvemmin olen kirjoitellut, mutta muutaman kerran viikossa ehdin kuulumisia lueskella.
Meillä on uudessa talossa remontti meneillään, joka tietty syö kaiken vapaa-ajan. Nyt onneksi maalaushommien takia ei meitä tuon pojanviikarin kanssa sinne oikein huolittu. Mutta marraskuussa päästään muuttamaan uuteen isoon kotiin. Jes!
Masu on huolestuttanut viime päivinä. Otti ilmeisesti itseensä mun haravointitalkoista viikonloppuna, ja pari viime päivää on tullut ihan pari tippaa tuhrua ja mahaa välillä vihlaissut. Toivottavasti menee ohi ilman sen kummempia ongelmia.
Edelleen on väsymystä. Mahakin ruvennut pikkuhiljaa pömpöttämään.
Äippäloma mulla alkamassa 15.3.
Töihin paluuta en ole vielä suunnitellut, esikoiselta sain uuden työpaikan heti kun äippäloma loppui ja kun siis olin työtön, niin pakko oli tilaisuus hyödyntää.
Nyt olen hiukan pohtinut, että jos jaksaisin olla kotona kunnes vauveli olisi n. 1,5 vuotias, eli kesän 2008 (hui kuinka kaukaiselta kuulostaa!) ja sen jälkeen töihin. Mutta pitää nyt katsoa kestääkö asuntovelallisen tilanne pientä kodinhoidontukea..
Jaahas, pitää hakea esikoinen pois herkkukaapilta...
Maria rv 13+2
Odotettu lomaviikko!
Tänään oli neuvola ja siellä pieni sydän hakkasi kuin juna... tosin se kuului lääkärin tarkastuksessa jo aikaisemmin. Meillä on jännät paikat selviääkö seulontaverikokeesta jotain sekin kun otettiin tänään.
Tuosta sukupuolesta. Aikanaan ajattelin että tietenkään en kysy etukäteen, mutta nyt tuntuu järkevimmältä ottaa selvää. Ja totta puhuen se kiinnostaa aika paljon :) Ja todella vauvan vaatteet on jakaantunu niin selvästi poikien ja tyttöjen näköisiin et ei halua ostaa ns. vääriä.
Itselläni on kyllä tunne pojasta on nimittäin aina tutkittaessa ollut tosi liikkuvaa sorttia, vahvat sydän äänet ja hiukan iso ja seli seli seli. Siltä tuntuu vaan!
Hyvää viikkoa!
Tuntuu noi viikonloput menevän aina niin vauhdilla, ettei koneelle kerkiä ollenkaan. Mulla kans vähän tuntui masu ottavan itteensä viikonlopun haravoinnista ja kukkapenkin kaivamisesta. Ihan kuin ensimmäisiä supistuksia olisi tuntunut ja sit tänään maha painoi ihan hirveesti alaspäin, kokoajan oli tunne et pitäisi käydä vessassa. Outo olo, en muista tällaisia tuntemuksia ollenkaan ekasta raskaudesta.
Sukupuolesta: ei varmaan kysytä rakenneultrassa, tai täällä sitä ei kerrotakaan, vaikka kysyisi ja yksityiselle en ajatellut sen takia mennä. Jotenkin on silti tyttöolo, en tiä mistä johtuu. Esikoisesta oli ihan varma poikatunne ja kun mun mies sit synnytyksessä sano et poika tuli, ni mä olin ihan et niin kyllähän mä sen jo tiesin. No jos tuntemukset pitää paikkansa menee vauvanvaatteet kaikki uusiksi.
Äitiyslomasta: Kelan mukaan mun loma alkais 24.2 (la 31.3). En ole vielä päättänyt, että pidänkö talviloman ennen sitä, vai jätänkö varastoon. Jos pidän talviloman ni sit lomailut alkais kai jo puolenkuun paikkeilla. No riippuu vähän voinneista ja työruuhkasta.
Sairastelusta: Meillä esikoinen on nyt ollut kans nuhassa. Kuumetta ei ole onneksi ollut, mutta inha räkätauti, joka rohduttaa huulet, nenän ja posket. Muuten poitsu on ollut hyvinkin terve: yksi korvatulehdus ja pari nuhaa, kuumeessa ei ole tainnut olla kertaakaan (2v). Toivottavasti sama trendi jatkuu :)
Muistikapasiteetti tais olla tässä, kun en enää muista mitä muuta mun pitikään kommentoida. No ens kerralla sitten
terv. Joikkuli + masuasukki 16+
Moikka!
Eli tänään meillä vihdoin oli se kauan odotettu np-ultra.
Kaikki hyvin, yksi vauva siellä polskuttaa. Niskaturvotus oli 1,4mm eli ei sen suhteen mitään erikoista. Vauva oli " isompi" kun mitä ollaan luultu ja näin ollen la siirtyi nyt 24.4.07 eli kolme kokonaista päivää aikaisemmin. Kokonaispituus vauvalla oli n 9cm.
Eilen tunsin olevinani ekat potkut mut tänään tullu ihan samanlaisia pieniä " pyörähdyksiä" joten mä nyt oletan että potkuja ne on vaikkakin hyvin hyvin aikaisessa vaiheessa.
Paha olo ei vieläkään oo hellittäny mutta ehkä tämä tästä vielä tasaantuu, tää olotila siis.. Vuodot on onnex loppunu *koputtaa puuta*
Esikoinen on siskoni luona yötä, isäntä ajaa rekkaa jossainpäin Suomea ja kuopus nukkunu jo 1,5h joten minä saan kerrankin vaan olla! Ja vieläpä hyvällä omallatunnolla.
Vointeja kaikille huhtimammoille!
t. jonzku80 rv 12+6
Heippa,
Mulla on puolentoista tunnin päästä aika hammaslääkärille,kun juurihoito on epäonnistunut yhteen hampaaseen ja sitä pitää nyt korjailla. Puhelimessa ainakin hammaslääkäri tuntui tosi mukavalta ja selitti hyvin että on sellaisia puudutteita kun voi odottaville laittaa ja röntgen kuvat otetaan sitten keväällä. Mutta,kun mä pelkään hammaslääkäriä, kaash..... : )
Huomenna neuvola ja ekaa kertaa kuunnellaan dopplerilla sydänääniä. Uusi kokemus, toiv. kaikki nyt kuuluu ihan ok. Painonnousu hieman jännittää, on tullut vähän karkkia ahmittua.
Aion kysyä sukupuolen rakenneultrassa. Haluan myös sisustaa huonetta valmiiksi ja just kun tehdään hankintoja. Olen huono myös keskimään poikien nimiä,joten jos on poika saa kyllä alkaa tosissaan miettimään.
Pahoivointi alkaa olla hieman ohitse, mieskin sanoi etten ole vähään aikaa oloani valitellut. Rinnat kipeät, mutta ne kai on kokoajan. Maha alkaa vähän pyöristyä.
Oletteko muuten selvitelleet milloin voi jäädä äitiyslomalle tai tämä on tuttua kauraa ainakin toista tai useampaa odottaville, mutta näin eka kertalaisena olen ihan pihalla koska saa jäädä ja jne. Eihän tässä nyt siis lähiaikoina olla jäämässä, mutta kiva olisi tietää.
Energistä alkuviikkoa : )
T: Hammaslääkäriä kammolla odottava Magdalena 13+5
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8590619&p=3&tmode=1&smode…
) .) Perjantaina alkoi migreeni kesken työpäivän. Onneksi sain työasiat järjestettyä pikaisesti ja pääsin kotiin peiton alle pimeään. Yllättävää kyllä panadol auttoi ja pystyin jo lauantaina elelemään kutakuinkin normaalisti. Sunnuntaina olikin sitten täysin tavallinen olo. En ole kärsinyt migreenistä enää vuosiin, joten tuli hiukan yllätyksenä... Muuten viikonloppu meni kivoissa merkeissä. Tuli käytyä koiran kanssa piiiitkällä lenkillä ja muutenkin nautittua kauniista syyssäästä.
Väsymys ei vieläkään hellitä, mutta alan oppia elämän sen kanssa. Eli ajoissa nukkumaan ja kunnon päiväunet (jatkuvat joskus yöunina :) Torstaina olisi neuvolalääkäri. Toivottavasti kaikki ok.
Tiikki 12+6
Täällä sitä kärähdettiin viikonloppuna naapurin tädille. Tuo reilu kuusikymppinen täti oli esikoisenkin aikana ensimmäinen, joka huomasi mahan. En usko silti kenenkään muun huomaavan vielä. Olen sellainen keskivartalolta " löysää" mallia oleva, joten varmasti menee lihoamisen piikkiin vielä pitkän aikaa. Eikä se maha viimeeksikään mikään iso ollut, jostain rv 20 alkaen itse erotin edes jotain.
Olen lueskellut viestejä ihan tunnollisesti. Mieleen jäi, että viime viikolla puhuttiin niistä ruoka-aineista. En muista, tuliko täällä vastausta siihen, että miksi graavikala ja tuorejuustot on " kiellettyjä" . Graavikala on kahdesta eri syystä: 1) vakuumipakkauksen ja 2) raa' an kalan takia. Eli se ei poista pöpöjen riskiä, että kala on itse suolattu eikä kaupasta ostettu. Tuorejuustot ja homejuustot valmistetaan kyllä pastöroidusta maidosta (pastörointi poistaa listerian), mutta valmistusprosessin aikana tuo pöpö voi livahtaa uudestaan tuotteeseen. Siksi noitakaan ei pitäisi kuumentamattomana nautiskella.
Me ei varmaan kysytä sukupuolta, ei kysytty ekallakaan kerralla. Meillä tyttö on kulkenut aika paljon sinisissä vaatteissa, koska minä inhoan vaaleanpunaista. Joten sama linjahan se olisi joka tapauksessa edessä. Lapsen huone on edelleen sisustamatta, koska siellä lapsi on tasantarkkaan vain ja ainoastaan uniensa aikana - makuuhuoneet yläkerrassa ja oleskelutilat alakerrassa. Ei reilu 1 v vielä viihdy yksikseen, saati kykene kulkemaan portaissa yksin.
Äitiysloman ja vanhempainvapaan aikoja voi laskeskellä Kelan sivuilta löytyvällä laskurilla. Löytyy, kun pääsivun jälkeen valitsee: lapsiperheet->minun tukeni(tämä on vasemmassa reunassa)->maksukaudet. Esim. minulla on laskettu aika 14.4. niin äitiysloma alkaa 8.3.
Luppis rv 14+2 (ehkä)
on rakenneultra tuolla marraskuun alkupuolella. Itse en haluaisi ottaa sukupuolta selville, mutta mies haluaisi ehdottomasti. Ideaali tilanne olisi tietenkin, jos ultrassa kertoisivat vain miehelle, mutta siippa pystyisi pitämään sitä sisällään ehkä tasan kolme minuuttia :D Voi olla, että olen asian suhteen niin diktaattori, että sukupuoli jää salaisuudeksi...
Itselläkin huomenna on taas neuvola. Tässä tuli punnittua itseä viikonloppuna, ja painoa on tullut todella salakavalasti lisää kolme kiloa. Jotenkin tuntuu aivan tosi isolta määrältä, mutta ei se auta kuin elää asian kanssa.
Ja tuosta äitiyslomasta. Itse olen tällä hetkellä opiskelija. Lopputyötä olen vääntänyt viimeiset reilut puoli vuotta josta viimeisen kuukauden vain opintotuella. Eli valmistuminen tässä on kohtapuoleen ajankohtaista. Eli siis kelan laskureiden mukaan, äitiysloman voisi aloitella maaliskuun alkupuolella tai aikaistettuna jo helmikuun alkupuolella (meillä la 8.4). Vähän olen miettinyt, että kumpikohan " kannattaisi" . Oikeita töitä olen ajatellut mennä (jos siis niitä saapi) siten vasta kun lapsi on sen kahdeksan/yhdeksän kuukautta. Eli sen suhteen olisi jo sama aloittaa tuo " loma" helmikuussa jolloin uran luominen alkaisi kuukautta aikaisemmin. Toisaalta onhan se aika ikävää laittaa noin pieni lapsi sitten hoitoon (jännä juttu kuinka sitä nyt on alkanut puhumaan meiningillä " sitten kesäkuussa vauvan kanssa sitä" ja " vuoden päästä jouluna vauvan kanssa sitä ja tätä" , vaikka toisaalta tuo keskenmenopelko on vieläkin ihan järkyttävä). Meillä anoppi oli jutellutkin siipan kanssa eilen, että kyllähän sitä lasta pitäisi hoitaa kotona ainakin kolme vuotta. Sitten kun ukko oli maininnut äidilleen, että meillä moista tuskin tapahtuu, niin anoppi oli ruvennut harkitsemaan jo ihan tosissaan, että jäisi aikaistetulle eläkkeelle meidän muksua hoitamaan :D
Oletteko muuten muut jo miettineet, että kuinka kauan olisitte mukelon kanssa kotosalla?
Coltsfoot 15+1
[color=darkgreen]Laho mikä laho.
Tyttö kattoo isin kanssa elokuvaa olkkarissa, joten hetken rauha mammalle. =) Joo, ei ehkä olisi kannattavaa katsoa telkkaria heti aamusta, mutta kun isiä laiskottaa. Se kyllä kostautuu sit päiväunien aikaan, kun likka riekkuu sängyssä vielä tunteja unille menon jälkeen eikä uni tule millään. =/
Kovasti on tulevat isotsiskot ja -veljet sairastelleet, voimia vaan ja hurjasti parantumissäteitä. Meillä onneksi likka on perinyt mun immuniteetin tauteja vastaan ja on tosi harvoin kipeänä. Itelläni flunssa ym. perustaudit iskee kolmen vuoden välein, jos silloinkaan ja nyt likka 2v ja 3kk on ollut elämänsä aikana 2 x korvatulehduksessa ja kerran nuhassa. Kiitän ylempiä tahoja, toivottavasti seuraava on samanlainen. ;)
(.) Tunsin ensimmäiset liikkeet lauantaina!! Ihanaa... Siellä mato kutitteli äippää, ihan kuin joku olisi antanut pieniä luunappeja sisäpuolelta. =D
[b]Sukupuoli[/b] kysytään rakenneultrassa ja jos sitä ei siellä näy, niin 4D:ssä se kerrotaan kuitenkin. Viimeksi kävimme 4D:ssä ihan vaan sukupuolen selvittämisen takia. Nyt haluamme mennä, koska esikostakin käytiin. On sit molemmilta muisto... Ehkä turhamaista, mut mä haluan päästä shoppailemaan " oikeanvärisiä" vaatteita ja kaikkea muuta ihanaa ja sit tietty myös se nimen mietintä... Onhan noita vaihtoehtoja jo nyt valmiina, mut ehtii sit rauhassa makustelemaan mikä tuntuu parhaalta. =) Ja riippuen siitä kumpi tulee, päätän otanko äitiyspakkauksen. Jos tulee poju, niin saa siitä uusia " sukupuolettomia" vaatteita ja jos tyttö, niin saa esikon vanhat kelvata. ;)
Jaahas, takaisin sorvin ääreen... Miljoona paperia ja asiaa selvitettävänä... Äääh... =/
~Murmutti ja mato 14+3
[/color]
Meillä rakenneultra marraskuun lopussa ja meinaan kyllä kysyä sukupuolta jos vaan kertovat. Meemme myös 4d et siellä toiv. viimeistään.
Noista töistä... Itse oon sellaisessa työssä hoitajana, että voipi olla että tulee jäätyä sairaslomalle ennen äitiyslomaa. Ollaan vähän alustavsti ajateltu, että mä olisin äitiysloman kotona ja sitten mies jäisi hoitovapaalle. Itse ehdotti et jos jäis hoitovapaalle ja se musta ihan hieno asia jos näin kävis.
Vielä toi pahaolo välillä vaivaa mut helpottanut kovasti. Nukuttua tulee tosi huonosti.
Suffels ja vaavi 14+1