(.) TAMMIMASUJEN ti-to (.)
Päivitin Salaman, tervetuloa!
29.12.tjw-----------------28v--------eka-------------Jorvi
1.1.kimmi----------------33v--------viides----------K-SKS
1.1.ninette---------------30v--------toinen----------TYKS
3.1.noffetus--------------26v-------eka-------------TAYS
5.1.jasper08-------------26v-------kolmas--------kättäri
6.1.trio---------------------38v-------kolmas--------kättäri
7.1.Eno-Elmeri---------35v--------toinen---------Jorvi
8.1.döner78-------------30v--------toinen---------hyvinkää
9.1. Tii75-----------------33v--------toinen----------KOS
12.1.tepa84--------------24v-------eka-------------TAYS
13.1.mae3---------------27v-------kolmas--------kättäri
13.1.ela-------------------26v-------eka-------------TYKS
13.1.minnikki-----------24v-------neljäs----------SatKs
13.1.puhkarhu----------31v-------toinen---------LKS
14.1.pineli----------------37v-------toinen---------kättäri
14.1.Ronjakasperi-----32v-------eka-------------Oys
14.1.Anni09--------------31v-------eka-------------?
14.1.Niinanii-------------34v-------toinen---------naistenklinikka?
15.1.3xäippä74---------33v-------viides----------Seks
15.1.footprint74---------34v-------seitsemäs---?
15.1.äitiliini2004--------24v-------kolmas-------kättäri
15.1.amelie--------------21v-------eka-------------Oulu
15.1.Charlie-------------32 v------toinen----------ulkomaa
15.1.Sipis----------------41v.--------eka------------Porvoo
17.1.Pinkspinks--------26v-------toinen---------?
17.1.Kohka--------------31v-------toinen---------Seks
17.1.Laura 1981-------26v-------kolmas-------tammisaari
18.1.kesämamma83-24v-------toinen---------SAS
18.1.winterangel-------31v-------eka-------------?
19.1.Nasu----------------28v-------kuudes-------Jorvi
19.1.lootuskukkanen-27v-------kolmas-------jorvi
19.1.Dazka--------------31v-------kolmas-------VKS
19.1. Littlestar----------31v-------eka------------ulkomaat
19.1.MOELPA----------??v--------toinen---------?
20.1.Thilia-thalia-------26v-------eka-------------KSKS
20.1.Peppi_82----------25v-------kolmas-------OYS
20.1. Lila82--------------26v-------eka-------------NKL
20.1penelope77-------??v-------?----------------SatKs
20.1.basilika5----------32v-------neljäs---------kättäri
20.1. Salsatar----------27v-------toinen----------OYS
20.1.Maaju--------------33v-------toinen----------K-SKS
21.1.Peregriina--------25v-------eka-------------TAYS
21.1.krista_81----------27v-------eka-------------Lohja
21.1. mamti81----------27v-------neljäs---------KOS
21.1. Salama-78-------29v-------eka------------KOKS
22.1. TiiaMariia---------26v-------eka-------------?
22.1. Sinnuli-------------31v-------eka-------------Naistenklinikka
22.1. maimu-------------24v-------toinen---------PKKS
22.1. Ahemo-------------??v-------kolmas-------Hys
23.1. Vauhtiviuhti-------23v-------eka-------------Hys
23.1. Ama-riia-----------27v-------toinen---------K-SKS
24.1. eikkuli80----------28v-------kolmas--------SEKS
25.1. milo84-------------23v-------eka-------------kättäri?
25.1. jonna-78----------29v-------seitsemäs---PKKS
25.1. Blomma-76------32v-------toinen---------Lohja
25.1. raisa78------------29v-------toinen---------PKKS
25.1. Mittu-maari-------26 v------toinen----------TAYS
25.1. kerveli-------------33 v--------eka-----------Jorvi
26.1. aino-maaria------23v-------eka-------------Tays
26.1. vilivilijonkka------21v-------kolmas--------pkks
26.1. Marie1981-------27v-------eka-------------Hys tai Tays ?
27.1. pibii-----------------33v-------toinen---------TYKS
28.1. Emmuli81--------26v-------toinen---------TAYS
28.1. pumpuli85--------23v-------eka-------------Seks
28.1. Stiina--------------31v-------toinen----------NKL
28.1. Shei----------------22v-------kolmas--------ulkomailla
29.1. ukku---------------34v-------kolmas--------TAYS
29.1. curious------------33v-------toinen---------PKKS
29.1. Pantsa------------31v-------toinen---------NKL
29.1. miuwau-----------33v-------kolmas-------SKS
30.1. hömppä82-------26v-------eka-------------OYS
30.1. Minna_J----------30v-------kolmas--------Hyvinkään sair.
30.1. Hiirulainen-------33v-------kolmas-------KOS
30.1. KainoElvi---------37v-------viides----------?
31.1. Jaffa76------------31v-------kolmas-------KOS
31.1. JB72 --------------36v-------neljäs---------K-HK
Kommentit (29)
Anoppi kävi asken kattomassa mua, kun ei kuulemma muuten näe... Joopajoo..
Minä aloin eilen tuntemaan liikkeet!! Tai olen kai muutaman päivän tuntenu, mutta en ole oikein ollu varma ja ne menee niin äkkiä ohi sitten. Mutta selvästi semmosta "koputusta" tai jotain tuolla tuntuu kun istuu. Mies sanoi, että siellä on ponteva poika kun näin "aikasin" alkoi tuntumaan.. Moni on kyllä sanonu/ kysyny että onko kaksoset kun niin iso maha. Kahdessa ultrassa näkyny yks sikiö, että tuskin on. Töissä kaikki jo näyttää tietävän ja ennenkaikkea näkevän mun raskaudesta. Eilen taas yks asiakas tuli ja heti huudahti, että "sinähän ootat". Mistä sitä ikinä tietää... ;)
Kateellisena olen lueskellut, että joillakin on vipinää makkarissa.. Jos ensin sais ukon kotiin niin ehkä sitten vois jotain tapahtuakki. Hiljasta on tosiaan ollu, kun itsensä kanssa sängyn jakaa.. Eilen en muuten edes itkeny ku ukko soitti! Edistystä?
Mulla on kans hartiat ihan jumissa ja varmaan siksi päätäkin särkee. Oon kyllä aatellu mennä hierottaa niskat. Mulla on enimmäkseen istumatyö ja istun autossa pari tuntia päivässä.
Minäkin olen ajatellu kokeilla tuota kestovaippailua. Mies ei kovin ole innostunut asiasta, joten ajattelin kokeilla että miltä tuntuu. Periaatteessa yritän kierrättää ja vähentää roskaamista, joten tuo kestovaippailu tukis tätä periaatetta. Mutta sittenhän sen näkee, että miten vauvan kanssa alkaa menemään ja miten ite jaksaa. Tavotteita on turha laittaa liian korkealle ettei sitten pety. Varsinkaan kun mulla ei ole kestovaippailusta mitään kokemusta.
Täytynee lähteä iltapesulle että jaksaa aamulla reippaana töihin. Tulee vielä pitkä päivä kun koulutusta.. Niitä kyllä riittää, mutta kaikki koulutushan on vaan hyvästä.
Hömppä ja masuasukki 16+5
Eihän nämä sivut pelaa taas huonostikaan.
Anoppi kävi asken kattomassa mua, kun ei kuulemma muuten näe... Joopajoo..
Minä aloin eilen tuntemaan liikkeet!! Tai olen kai muutaman päivän tuntenu, mutta en ole oikein ollu varma ja ne menee niin äkkiä ohi sitten. Mutta selvästi semmosta "koputusta" tai jotain tuolla tuntuu kun istuu. Mies sanoi, että siellä on ponteva poika kun näin "aikasin" alkoi tuntumaan.. Moni on kyllä sanonu/ kysyny että onko kaksoset kun niin iso maha. Kahdessa ultrassa näkyny yks sikiö, että tuskin on. Töissä kaikki jo näyttää tietävän ja ennenkaikkea näkevän mun raskaudesta. Eilen taas yks asiakas tuli ja heti huudahti, että "sinähän ootat". Mistä sitä ikinä tietää... ;)
Kateellisena olen lueskellut, että joillakin on vipinää makkarissa.. Jos ensin sais ukon kotiin niin ehkä sitten vois jotain tapahtuakki. Hiljasta on tosiaan ollu, kun itsensä kanssa sängyn jakaa.. Eilen en muuten edes itkeny ku ukko soitti! Edistystä?
Mulla on kans hartiat ihan jumissa ja varmaan siksi päätäkin särkee. Oon kyllä aatellu mennä hierottaa niskat. Mulla on enimmäkseen istumatyö ja istun autossa pari tuntia päivässä.
Minäkin olen ajatellu kokeilla tuota kestovaippailua. Mies ei kovin ole innostunut asiasta, joten ajattelin kokeilla että miltä tuntuu. Periaatteessa yritän kierrättää ja vähentää roskaamista, joten tuo kestovaippailu tukis tätä periaatetta. Mutta sittenhän sen näkee, että miten vauvan kanssa alkaa menemään ja miten ite jaksaa. Tavotteita on turha laittaa liian korkealle ettei sitten pety. Varsinkaan kun mulla ei ole kestovaippailusta mitään kokemusta.
Täytynee lähteä iltapesulle että jaksaa aamulla reippaana töihin. Tulee vielä pitkä päivä kun koulutusta.. Niitä kyllä riittää, mutta kaikki koulutushan on vaan hyvästä.
Hömppä ja masuasukki 16+5
ne on sitten niiiin ihanat... Kestää monta minuuttia ennenkuin viesti tulee näkyviin ja sitten ehtii kirjoittamaan uuden. Ja vain huomatakseen, että kas niitä onkin nyt sitten kaksin kappalein... ARGH!
Meikä on kyykkinyt ma ja tänään mustaherukkapuskissa. Käly otti yhden sangollisen ja äidillekin keräsin pari litraa maanantaina. 12 puskasta on 9,5 tyhjätty, toivottavasti äiti ottaa loput, kun ei meillä oo niille käyttöä. Meillä kun kukaan ei juo itse tehtyä mehua ja kiisselin pohjaksi oli jo sitä mansikka-raparperiä. Edelliset asukkaat oli vissiin aikamoisia suurkuluttajia, kun tusina puskaa piti olla. No, meiltä saa sitten tutut hakea, kun on tarvetta. Ens vuonna varmaan kaikki meneekin yhdelle kaverille, kun ne joutuvat omansa poistamaan ulkorakennuksen alta.
Kestoilua oon minäkin joskus miettinyt, ainakin säästäis rahaa ja luontoa, mutta kun meidän pyykkihuolto ontuu muutenkin pahan kerran, ei taitaisi kuivia vaippoja olla... Kuivausmahdollisuudetkin on niin olemattomat, että pitää aina laittaa koneeseen semmosia, joita eniten tarvitaan. :/
Mutta unten maille pitäis tätä jälkikasvua saada, niin voisin tehdä äidille yhtä juttua. Kuopus vaan piirtelee mun käsiini tässä kirjoittaessani, joten stoppi sille ja petiin mars!
Äippä ja J rv 18+6
Koulusta kotiuduttu ja arki iski heti todenteolla päin pläsiä kun kakkonen oli tullut kipeeksi mun poissa ollessa. Kiikutin sen ensitöinäni lääkäriin ja korvatulehdushan sieltä löytyi. Nyt kuuluu yskivän myös pienemmät lapset ja ykköselläkin oli kuulemma kurkku kipeänä. Ensiviikko on aikaa sairastella, sitten alkaa mun työt ja toivottavasti siihen mennässä olisivat lapset tervehtyneet.
Pikaisesti kahlasin pinon läpi ja ainakin liikunnasta ja hieronnasta oli ollut puhetta. Itse toimin työkseni kuntoutuksen/liikunnan saralla enkä ole kyllä tähän mennessä mistää kuullut/lukenut että hieronta olisi kielletty raskauden aikana. Tietysti se on hyvä huomioida esim. valitessa hieronta -asentoa ja ehkä ainakin raskauden loppupuolella on otteita hyvä vähän keventää, mutta muita rajoituksia en kyllä itse ole asiakkaana/työntekijänä asian suhteen tehnyt.
Yleinen suositus liikunnasta on, että tuttuja, turvallisia lajeja voi harrastaa ihan normaalisti tonne viikolle 20 asti (pois jättäisin lajit tyyliin laskuvarjohyppy, kamppailulajit ja ns. extreamelajit). Viikon 20 jälkeeen liikuntaa voi harrastaa ihan entisellään ns. kuntoa ylläpitävänä huomioiden sykerajat/kasvava vatsa ja aina tietysti itseään kuunnellen. Monestihan esim. hypyt ja äkkinäiset liikkeet tuntuvat epämiellyttäviltä tehdä jo aika alkuraskaudesta asti, joten nehän on hyvä sitten luonnollisesti jättää jo siinä vaiheessa pois.
Petipuuhat palanneet normaalin kuosiinsa alun hiljaisolon jälkeen.
Kimmille onnea mukavista ultrakuulumisista.
Doppler oli tullut sillä aikaa kun olin koululla. Hetihän sitä piti kokeilla ja komeasti saatiin äänet kuulumaan ihan ensiyrittämällä. Lapset olivat ihan innoissaan kun pääsivät morjestamaan vauvaa.
Mutta nyt täytyy lopetella ja hiippailla saunan kautta nukkumaan. Voipi olla nimittäin aika rauhaton yö tiedossa noiden räkänokkien kanssa.
Lisää huomenna, jaksamisia
KainoElvi ja kamu rv 16+5
Kävin eilen katsomassa ystäväni vauvaa, voi että ku oli söpö.Istuin vaan ja ihailin prinsessaa.
Sit olin vissiin yöllä nähnyt jotain outoja unia ku heräsin siihen että mun toinen tissi oli ihan märkä ja nännejä kuumotti, Kiva alkaako tää maidontihuttelu jo nyt....
Kiitoksia muuten siitä strömsön vinkistä, en nyt muista kuka siitä mainitsi, aloin sitten tekemään niitä isoäidin neliöitä:)
Muuten olo ihan ok, eilen ei vaan maistunut ruoka. Muut kun söi makaronilaatikkoa niin minä söin porkkanaraastetta ja raejuustoa, ukko kysy et tuollainko sitä syödään sit raskaana, mutta kun ei liha maistu ollenkaan :(
Mukavaa Torstai päivää kaikille masuille
T:Lootuskukkanen ja FrankAada 18+3
Tänään oli kauan odotettu rakenneultra ja kaikki oli hyvin. Vauva olikin isompi kuin viikot näytti joten nyt ollaan sitten taas 3 päivää edempänä. RV:t on 20+2, kun ne ois ollu vasta huomenna 20. Tuntuu kivalta kun olinki pidemmällä vaikka kyseessä on vain 3 päivää. Kätilö sanoi että meidän vauvat ilmeisesti syntyvät etuajassa mutta ovat silti ihan valmiita. Kätilö oli aivan ihana ja reipas. Sanoi että sukupuoli oli ihan selvästi nähtävissä, mutta ei kysytty kuitenkaan. Nyt on taas hyvä mieli, ja huomenna menen vielä lääkäriin niin saan aika varmasti pitemmän pätkän sairaslomaa, niin ei tarvi stressata selkäkipujakaan.
Haikaranpesään ei voinu ilmottautua paikan päällä vaan piti soittaa keskiviikkona ilmottautumispäivänä. Niinpä odotan ens viikon keskiviikkoon.
Hei kaikille,
Rakenne ultra ja muita kuulumisia.
Minulle tuli pari viikkoa sitten virtsatietulehdus oireita. Yritin kotihoitoa ja se auttoikin mutta toisaalta oli kuitenkin sellainen epämääräinen olo sen suhteen. Viime viikolla tehtiin sitten viljelyt ja ne paljastivat että virtsastani löytyi E.colia. Ja sain siihen sitten lääkekuurin. Minulla on ollut melkein koko alkuraskauden ajan jonkinasteisia vatsakipuja ja nyt ne sitten ovat tuntuvat kaikonneen kuurin myötä. Lääkäri sanoikin minule, että virtsatietulehdus voi olla muutoin täysin oireeton, mutta aiheuttaa pelkästään supistuksia. Nyt olen tosi iloinen, että tämä tuli hoidettua edes tässä vaiheessa. Ilmeisesti tulehdus on ollut siellä jo jonkin aikaa, mutta minä en vain ollut osannut epäillä mitään.
Minäkin olin eilen rakenneultrassa. Ultran mukaan kaikki oli onneksi hyvin. Paikalla oli kaksi lääkäriä, erikoistuva ja vanhempi erikoislääkäri. Kesän alussa olin np. ultrasssa ja sen teki silloin nytkin mukana ollut nuori erikoistuva lääkäri. Hän oli silloin tosi kiva ja varsin perusteellinen. Nyt ultran teki sitten se varsinainen lääkäri ja hän ei kyllä jaksanut käydä ollenkaan niitä juttuja minulle läpi. No sen verran kuitenkin, että ymmärsin kaiken olevan ok...
Minun laskettu aikani on 11.1. Sen voisi kai muuttaa tuolta listalta (Anni09 14.1). Ja synnytyssairaala on joko Kättäri tai naistenklinikka. Ultra lappusessa (siinä printatussa kuvassa) on eri sikiön pituuksista annettuja arvioita raskauden kestosta (vaihtelu 18 w 5 d - 20 w 0 d). Lääkäri ei kuitenkaan nyt kommentoinut mitään lasketun ajan muuttumisesta, joten kai se sitten on ja pysyy tuo 11.1. Paino arviokin oli jo hiukan yli 300 g. Siellä se pikkuinen siis kasvaa. Tiedustelin sukupuolta ja tietenkin napanuora oli juuri siinä kohtaa edessä. Arvio oli kuitenkin tyttö... mutta epävarmaa.
Ehkä minä pikkuhiljaa nyt uskaltaudun sitten tekemään niitä ensimmäisiä vauvahankintoja... Meillä ei tosiaankaan ole yhtään mitään vielä. Toisaalta koen, että tammikuuhun vielä on niin paljon matkaa että ehkä hankinnat aloittaa sitten lokakuussa tai marraskuussa. Sitä ennen pitäisi vielä jaksaa tehdä vielä töitäkin.
Minä ainakin väsyn aika helposti, mutta toisaalta nyt keskiraskaus on niin paljon parempi vointista ja pirtemäpää aikaa kuin alkuraskaus että nyt taas jaksaakin tehdä jotain...
Pirteitä syyskesän päiviä kaikille!
Anni ja pieni 'tyttönen' 19+4
Käytiin tänään kierteleen vauvaliikkeitä ja mukaan tarttui vaunut, vaikka ei todellakaan ollut tarkoitus ostaa. Noissa ale-jutuissa on se hankala puoli, että jos jotain haluaa, niin sitten on ostettava heti. Ajatus oli ostaa käytetyt kääntyvillä etupyörillä olevat ja sellaiset, joista saa koko koppaosan mukaan(runko jäisi varastoon), mutta ostettiin liikkuvalla etuakselilla (liikettä myötäilevät pyörät) ja uudet yhdistelmät. Nyt ei kannata enää alkaa harmittelemaan, ostettu mikä ostettu. Nyt voi sitten keskittyä kaikkeen pienempään.
Marie 17+3
En tiedä, mutta se hieroja, joka meidän porukoille tulee sano, että ei uskalla hieroa kun päänahan ja kasvot. Muut saa sitten koko hieronnan, mutta mä en.
Jotain se oli selittänyt verenkierrosta ja aineenvaihdunnan liikkeelle lähdöstä. Kai tääkin on niitä mielipide juttuja, joista aiemmin tänään murisin. Olis paljon helpompi, kun olisi aina vastaus kyllä tai ei. Mutta uskon nyt sen hierojan sanaan, sillä on kuitenkin pitkä kokemus alalta.
Meil on sellainen markettien hieromaistuin kotona ja ohjekirjassa sanottiin, että sitä ei saa käyttää kun on raskaana.
Marie 17+2