Tunnetko häpeää, jos et tiedä jotain?
Eli uskallatko kysyä neuvoa ja apua muilta, vai koetko noloksi jos et osaa tai tiedä jotakin? Tuntuuko, että pitää esittää tietäväistä ettei muut pitäisi tyhmänä?
Kommentit (7)
Mun mielestä ei ole noloa kysyä enkä tunne häpeää jos joku siksi pitää tyhmänä. Kehtaan kysyä ihan simppeleitäkin asioita, jotka eivät vaan satu kuulumaan omaan osaamisalueeseeni, eikä mua haittaa, että saan silmien pyöräytyksiä ja kommentteja, että tuohan opetettiin jo peruskoulussa. Peruskoulusta nyt sattuu olemaan useamoi vuosikymmen aikas :)
Kyllä jos apua saaa niin ottaa sen vastaan ja yrittä muuttaa ajattelutapojaaan ja kehittyä.
Kaikkea hömpänpömppää ei tarvitse tietääkään.
Uskallan myöntää etten osaa laskutoimituksia juurikaan esim.prosenttilaskut. Ei hävetä. Kuitenkin olen maisteri mutta olen numerosokea eikä matematiikka ole koskaan siirtynyt pitkäkestoiseen muistiin.
En tunne häpeää. Tiedän, mitkä ovat omat vahvuusalueeni ja missä olen taas heikko, joten ei kirvele kysyä mitään.
Jos on vaikea kysyä, niin kannattaa mielummin vetää oma tietämättömyys vähän yli. Tyyliin "olenko mä nyt jotenkin tosi yksinkertainen, vai on tässä asiassa x joku juttu, kun en tiedä/osaa..."
Monestikin. Usein olen saanut kuulla väheksyntää tai pilkkaa jos en tiedä jotain. Hävettää kysyä kun ei aina tiedä mitä voi kysyä tai mitä sinun oletetaan tietävän.
Joskus tietämättömyys ei hävetä jos asia on sellainen että tiedostan siihen liittyvän tietämättömyyden olevan normaalia.
Tähän samaan liittyy myös se että koen pelkoa tehdä asioita kun joku katsoo. Pelkään neuvoa ja arvostelua ja olen todellista kömpelömpi ja torin.
En tietenkään, aika outo kysymys. Nykyään on netti, josta saa monista asioista tietoa.