Tiesittehän että alle 18-vuotiaista ei peritä päivystysmaksuja, ei poliklinikkamaksua ja sairaalapäivätkin ilmaisia 7 vrk jälkeen?
Lapsivakuutuksista ei ole mitään hyötyä jos käyttää pääasiassa julkisia palveluita. Ja vaikeammissa sairauksissa ei vaihtoehtoja edes ole.
Kommentit (11)
Kiitän edelleen itseäni, että olen ottanut jokaiselle lapselleni ennen syntymää vakuutukset
Lapset on kyllä aina päässyt nopeasti lääkäriin. Tähän asti ainakin vakuutukset olisi olleet täysin turhia.
Ainoat kerrat, kun olen yksityistä lääkäriasemaa käyttänyt lapsien kanssa, on ollut ne kerrat, kun lapselle on iskenyt silmätulehdus/märkärupi. Päiväkotiin ei ole menemistä, ellei ole saanut reseptiä silmätippoihin/antibioottirasvaan... Just joo. No, noiden kahden kerran jälkeen sitten oli se rasva ja ne silmätipat, niin ilmoitin aina päiväkotiin, että kyllä, lääkärin ohjeiden mukaan aloitettu lääkitys/hoito, voi tulla hoitoon huomenna/ylihuomenna. Koska lääkärin ohjeiden mukaan oli tosiaan aloitettu hoito.
Ja siis lapsilla oli ehkä parin vuoden välein jotain noista, ja ne silmätipat eivät vanhene ihan äkkiä oikein säilytettynä ja sitä rasvaa saa ilman reseptiäkin. Antibioottikuuria kumpaankaan vaivaan ei määrätä, ellei ole poikkeuksellisen vakava tapaus ("päiväkotiin ei sitten saa tulla, ennenkuin on aloitettu antibioottikuurin syöminen" vs lääkärin "märkärupeen ei kyllä ole määräty enää vuosiin antibioottikuuria, koska siitä ei ole sen kummempaa hyötyä ja se lisää antibioottiresistenttejä bakteerikantoja").
Kaikki muut lasten hoitoa vaativat vaivat ovat menneet päivystyksenä (allerginen reaktio, sijoiltaan mennyt kyynärpää, kolikon nielaisu) eikä ole tarvinnut laskuja maksella. Meillä ei ole ollut esimerkiksi korvatulehduskierrettä.
Olen aina saanut laskun lapseni poliklinikka käynneistä. Jopa päivystyksestä. Lapseni käy säännöllisesti sis.polilla.
Olisko kaupunki kohtainen? Terveyskeskuksesta ei ole tullut laskua, eikä hammaslääkärissä (muistaakseni). Ensiavusta on tullut.
Mitä oikein teet lapsillesi kun jatkuvasti vaikeita tulehduksia? Miksi haluat ne kiertoon koko pk-ryhmälle?
Laki mahdollistaa maksujen perimisen, mutta valtaosa sairaanhoitopiireistä ei sitä tee.
Meillä ainakin maksaa ei-kelakorvattava ummetuslääke vuodessa enemmän kuin vakuutusmaksu. Ne 7 sairaalapäivää maksaa myös sen 350e meidän sairaanhoitopiirissä. Eikä ne kela-korvattavat lääkkeetkään ilmaisia ole. Meillä ei ainakaan olisi ollut varaa olla ottamatta vakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina saanut laskun lapseni poliklinikka käynneistä. Jopa päivystyksestä. Lapseni käy säännöllisesti sis.polilla.
Olisko ne muuttuneet? Koska lapseni on nyt yli 18v. Mutta tosiaan aikaisemmin olen saanut ja maksanut päivystysmaksun tapahtumassa. Ja nuo poliklinikka maksut kroonisen sairauden seurannasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin maksaa ei-kelakorvattava ummetuslääke vuodessa enemmän kuin vakuutusmaksu. Ne 7 sairaalapäivää maksaa myös sen 350e meidän sairaanhoitopiirissä. Eikä ne kela-korvattavat lääkkeetkään ilmaisia ole. Meillä ei ainakaan olisi ollut varaa olla ottamatta vakuutusta.
En saanut omalle lapselleni vakuutusta raskausaikana, koska itselläni on krooninen sairaus. Ja lapsen krooninen sairaus todettiin jo vauvana, en ole saanut vakuutusta sen takia. On hyvä, että meillä on hyvä julkinen terveydenhuolto. Tapaturmavakuutus on ainoa mikä lapsellani on.
Ihan sama.