Miksi kuuma vesi tuntuu niin hyvältä kutisevalla iholla?
Miksi? En löydä tähän internetistä millään vastausta ja olen miettinyt tätä tuskallisen kauan. Miksi, kun suihkussa ollessani suihkutan kutisevalle iholle höyryävän kuumaa vettä, tuntuu se niin hyvälle, ettei voi edes sanoin kuvailla
Kommentit (9)
Kun mulla oli ihottumaa . Vesi teki kipeää.
Koska verenkierto vilkastuu siitä kuumasta vedestä.
Joo toimii, kun käsi-ihottumani kutisee helvtillisesti. Upotan kädet tulikuuman veteen, niin johan auttaa.
Kuuma vesi tuntuu sillonkin hyvältä kun vaikka ahdistaa, se helpottaa oloa
Kuuma vesi turruttaa kutisevan ihon. Vesi on pehmeä eikä satuta tai riko ihoa, kuten raapiminen saattaa tehdä.
Hyvin hellä mutta suht nopea hively sormenpäillä on yhtä hyvä. Se jotenkin harhauttaa kutinan ja kirvelyn tunteesta.
Se tunne on kuin iso O. Ei se kuuma vesi mulla auta mitään, pikemminkin päinvastoin, mutta hetkellisesti tuntuu tosi hyvältä.
En muista, että olisin syytä nähnyt kerrottavan missään, vaikka onkin tuttu ilmiö monille. Tuohan raapiminenkin tietynlaista mielihyvää, vaikka ihon tilanne huononeekin sen seurauksena.
Se on ns kilpaileva aistimus. Samaan perustuu vaikka kylmägeeli lihaskivun hoidossa. Eihän se oikeesti kylmää ole, mutta mentholi tuo viilennystunteen, joka tuntuu kipualueella hyvältä. Elimistö on niin yksinkertainen, että se ikään kuin aistii vain yhtä asiaa kerrallaan. Lievissä ja kohtalaisissa kivuissa ja kutinoissa toimivaksi havaittu.
Googlettelin juuri samaa, eikä tahdo löytyä selitystä. Onneksi löytyi tämä keskustelu 😅 Mulla psoriaasia kutittaa välillä niin että meinaa järki lähteä, ja olen jo parikymmentä vuotta sitten hoksannut laskea niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee kutiaville käsille, ja se tunne kun kuuma vesi osuu ihottumaan on to-del-la orgastinen! Kirjaimellisesti orgasmin kaltainen hyvänolon tunne leviää koko kroppaan kun kutina hellittää ja olo helpottuu.
En tiedä mutta aikuisena vesirokon sairastaneena kuumat suihkut oli ainoa hetkellisesti helpottava hoito järkyttävään kutinaan.