Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10kk nukahtamisvaikeudet

15.10.2006 |

Onkohan kellään vinkkejä;

mitä tehdä kun tyttömme ei millään iltaisin nukahda. Tähän asti on aina pitänyt ensin imettää, sitten nostaa omaan sänkyyn, vähän paijailla ja hyssytellä(joskus on tullut itkuakin) ja tassuhoidella, ja sitten neiti on nukahtanut. Että siis koko hommaan on mennyt sellain 10-20min.

Nyt on meininki selvästi muuttunut. Se vielä samaa edelleen, että imetän ja lasken sänkyyn. Sitten alkaakin 40-60min pitkä kamppailu saattaa likka unten maille. Nykyään ei anna enää paijata; ottaa kädestä kiinni ja työntää pois. Hermostuu jos alan hyssytellä. Selvästi haluaa yrittää nukahtaa itsenäisesti, mutta vielä ei kyllä ihan onnistu, ja tähän kaipaisimmekin vinkkejä. Kuinka auttaa lasta nukahtamaan itsekseen?

Nyt jos sitten jättäisin tyttömme " huomiotta" sänkyynsä nukahtamaan (istun itse tuolilla sängyn vieressä), hän alkaa höpötellä minulle ja yrittää nousta pystyyn. Kun lasken takaisin, alkaa yleensä huuto. Ja siinä kun ei anna enää lohduttaa. Mutta ei myöskään halua että EN paijailisi tms.; jos vain istun lähellä hän itkee loukkaantuneena ja katsoo minua " syyllistävästi" . Mutta joka kerta kun riennän lohduttelemaan ja hyssyttelemään ärsyyntyy vielä enemmän...Ja isähän ei käy alkuunkaan " nukutuskaveriksi" ; nyt muutaman kerran kun on yritetty, niin tyttö vetää itsnsä niin hysteeriseksi että oksentaa. Aivan kamalaa.

Nyt on alkanut räplätä ripsiään rauhoittaakseen itse itseään (aiemmin räpläsi korvaansa). Se toimiikin aina aluksi hyvin; tyttö makoilee pitkät ajat paikallaan juuri ja juuri hereillä, mutta herää saman tien jos sattuu nukahtamaan: " miksi ripsi-räpläys loppui??" !

Melkein joka ilta lopulta tyttö nukahtaa niin, että minä pidän toisesta kädestä kiinni, ja itse repii toisella ripsiään (onneksi niitä on paljon!). Kun on kerta toisensa jälkeen hätkähtänyt hereille kun räpläys loppui, ei vaan enää jaksa ja nukahtaa. Tämä on kuitenkin todella rasittava tapa nukahtaa - meille kaikille.

Onko kellään ollut vastaavaa, nukahtamisvaikeuksia 9-10kk iässä? Miten niistä selvisitte? hyviä " nukutus" vinkkejä?alkoiko jälleen nukahtaa tavallisesti? Kiitos paljon kun viitsitte auttaa!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauva myös 10kk. En tiedä onko tästä apua mutta näin olen itse tehnyt. Imetän olohuoneessa ja tyttö rauhoittuu mutta ei ihan nukahda. Laulan aina saman iltalaulun ja kannan hänet makuuhuoneeseen ja lasken sänkyyn. Alkaa sängyssä pyöriskely ja laitaa vasten nouseminen. Lasken hänet heti takaisin makuulleen ja pidän kättä selällä. Silittely ei auta, mutta kiinnipitäminen kylläkin. Niinä iltoina kun oikein kiipeilee ja kyllästyn siihen niin sanon, että jos kiipeilet niin äiti menee pois. Sitten poistun ja huuto alkaa heti. Pystyn olemaan poissa noin minuutin ja sitten palaan taas laskemaan hänet alas. Yleensä sitten rauhoittuukin aika nopeasti ja nukahtaa.

Aikaisemmin tähän prosessiin meni tuntikin, mutta nyt vauva on mielestäni oppinut, että kun vien sänkyyn niin se tarkoittaa sitä, että hänen on tarkoitus sinne nukahtaa eikä hän useinkaan enää kiipeile lainkaan. Pyörii kylläkin noin 10 minuuttia kun hakee unta ja saa pitää kädestäni kiinni. Olen myös laittanut sänkyyn pehmokissan jota hän hiplaa hakiessaan unta. Toivottavasti se jossain vaiheessa korvaa käteni.

On se kyllä jännä, kuinka toisten vauvojen on niin vaikea päästä uneen. Mutta on se onneksi näiden 10kk aikana helpottunutkin jo.

Vierailija
2/2 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on 9,5kk ja illat aikamoista hulinaa. Ennen nukahti pinnasänkyynsä itsekseen, vimeisen viikon aikana ei todellakaan. On ensin tyytyväinen päästessään sänkyyn ja leikkii hetken unikaverinsa kanssa, sitten alkaa hillitön möyrintä ja huuto. Yrittää ryömiä ja kontata sängyssä ja törmää sängynpäätyyn ja menee pois tolaltaan. Ollaan yritetty pitää tytöstä kiinni ettei pääse ryömimään ja silitellä selästä, muttei auta mitään, itku vaan yltyy. Jos nukuttaja lähtee pois, tilanne vaan pahenee.

Ainoa mikä meillä on auttanut on se, että otetaan hysteerinen vauva meidän sängylle riehumaan noin vartiksi; itku loppuu pian ja neiti hyörii ja pyörii ja kierii vimmatusti kunnes on niin väsynyt että saadaan kannettua omaan sänkyyn. Joinain iltoina on myös vesipullo auttanut, siis tuttipullo jossa on vettä sisällä mutta korkki päällä ja jota tyttö heiluttelee kunnes nukahtaa.

Meillä iltahuuto on vähän pulmallinen juttu, koska isommat sisarukset eivät saa myöskään nukuttua ja aamulla on sitten koko porukka silmät ristissä. Kaiken lisäksi yötkin ovat olleet aikamoisen levottomia eli tyttö huutaa tuttia monta kertaa yössä. Nyt vaan pitkää pinnaa kaikille joilla on samanlaista riekkumista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla