Terapeutti ei ota tosissaan
Aloitin keskustelun ja se oli kai poistettu? Olin kyllä ihan tosissaan. Eli siis ongelma, että vointi on hyvinkin huono ja lisäksi arjessa pärjääminen psyykkisten ym. ongelmien takia. Terapeutin apu on kevyttä, "miten voisi tätä vähän helpottaa?" kyselyä. Se hämmentää, koska itse ajattelisin että jos minulle joku puhuisi mitä minä kerron terapeutille, niin kehottaisin varmaan menemään lääkäriin tai jotenkin saattaisin lisäapuun. Joko siis terapeutti ei oikeasti ymmärrä tai usko mitä sanon, tai sitten en itse ymmärrä jotain. Minusta kyse ei ole siitä että liioittelisin ongelmia, ja on aika loukkaavaa että terapeutin asenne tuo sen olon, että hän olettaa puheideni olevan liioiteltuja joko tahallaan tai masennuksen värittämänä. on vaan mielestäni selvät merkit että en pärjää, isot ongelmat sosiaalisessa kanssakäymisessä aiheuttaa kaikenlaista ikävää enkä saa asioita hoidettua läheskään kunnolla ja ajoissa, toistuvasti. Ystäviä ei ole ollut vuosiin eikä oikein mitään "elämää". Minusta tämä tilanteeni ei oikein sellainen ole, että siihen auttaa, että yhdessä tehtävässä onnistuminen aiheuttaa ennen pitkää sitten onnistumisten ketjun. Sitähän tässä olen jo vuosia yrittänyt ja olen vaan juuri ja juuri pysynyt elämässä kiinni ja koko ajan jäljessä kaikesta. Tuntuu, että jotain muutakin vikaa on pakko mussa olla, ja niissä ongelmissa mitä minulla on todettu olevan, ei terapeutti ole paljonkaan ehkä ollut avuksi.
Kommentit (25)
Jos suinkin mahdollista, vaihda terapeuttia. Terapeutit eivät ole yhtenäinen joukko, joilta saisi kaikilta jonkinlaista standardi-terapiaa, vaan henkilökemia on erittäin suuressa osassa, eivätkä kaikki osaa käsitellä asiakkaan traumoja tai muita syitä tulla terapiaan. Paperilla saattaa näyttää hyvältä käydä jonkun tietyn luona, mutta käytännössä tilanne voi olla aivan toinen. Sairaana ja väsyneenä ei ole helppo pitää puoliaan ja toimia, tai ottaa asioita puheeksi vastaanotolla, jos tilanne on jo valmiiksi hankala. Sinulla on silti täysi oikeus luottaa omaan näkemykseesi eikä ole tarvetta puolustella terapeuttia. Voisi olla hyvä tehdä lista asioista, joita haluat käsitellä ja kysyä, millä periaatteella nykyinen terapeutti toimii. Jos se ei toimi sinun tilanteessasi, voit todeta sen ja hakeutua toisaalle.
Minun terapeuttini edusti psykodynaamista koulukuntaa eikä sanonut mitään, tuijotti vaan. Minun piti itseni käydä siinä monologia enkä saanut vastauksia mihinkään. Ihan hukkaan heitetyt 2 vuotta ja omavastuuosuudet.
Ihmettelen, että hän ei itse tajunnut sanoa että tarvitset ratkaisukeskeisempää terapiaa. Kai se olisi pitänyt itse oivaltaa. Koin olevani noiden terapiakertojen jälkeen aina ihan hukassa. Olisin kaivannut että joku sanoo suoraan ja ohjaa minua selvästi, eikä ratkota arvoituksia ja ollaan vaan hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun terapeuttini edusti psykodynaamista koulukuntaa eikä sanonut mitään, tuijotti vaan. Minun piti itseni käydä siinä monologia enkä saanut vastauksia mihinkään. Ihan hukkaan heitetyt 2 vuotta ja omavastuuosuudet.
Ihmettelen, että hän ei itse tajunnut sanoa että tarvitset ratkaisukeskeisempää terapiaa. Kai se olisi pitänyt itse oivaltaa. Koin olevani noiden terapiakertojen jälkeen aina ihan hukassa. Olisin kaivannut että joku sanoo suoraan ja ohjaa minua selvästi, eikä ratkota arvoituksia ja ollaan vaan hiljaa.
Mulla meni puolitoista vuotta. Terapia oli ilmaista, mutta vei työaikaa eli hävisin palkkatuloissa.
Ihan turha terapiasuuntaus.
Minulla oli samanlainen tunne oman terapeuttini kanssa, jolla kävin vuosia. Varmaan odotukseni olivat osin väärät. Silti ihmetyttää miten jollekin maksetaan niin paljon vain ymmärtäväisestä hyminästä, joo-joo:sta ja sormien liikuttelusta. Tuntui että terapeutilla ei koskaan ollut kysymyksiä, oivaltavia kommentteja tai juuri muutakaan omaa kontribuutiota terapiassa. Kuulemma ei voinut mennä asioiden edelle tai sekoittaa ajatuksiani. Muutenkin ymmärrys ihmisistä oli melko naiivi, tietty terapiakoulutus löytyi. Ja toki melkein mikä tahansa terapia hyödyttää aina pidemmällä tähtäimellä katsottuna
Mättäisikö vaan henkilökemia?
Ostan itse tällä hetkellä traumaterapiaa ja koska en ole muun terapian tarpeessa tykitän sitä asiaa täysillä joka tapaamisessa. Vähän kuin että jos menisin ihotautilääkärille, riisuisin sen kohdan ja näyttäisin enkä istu ensin kahta käyntiä vaikeana vaiti ja sitten kolmannella kerralla kerron mikä on ja neljännellä näytän lopulta.
Ap, onko terapeutilla traumaosaamista? Luotatko häneen? Oletko itse valmis käsittelemään traumaasi?