Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys yliopiston esseiden kirjoittamisesta ja lähteiden käyttämisestä

Vierailija
12.06.2022 |

Miten tämä lähdekirjallisuuden käyttö oikein pitää hoitaa? Jos kurssin esseen lähteenä pitää käyttää kirjaa X, mutta kirja X on täynnä pätkiä joissa viitataan johonkin toiseen tutkimukseen. Nyt fuksivuonna kyllä opetettiin sen verran, että pitäisi aina viitata alkuperäiseen lähteeseen ja vältellä "toisen käden lähteiden käyttöä". Tai siis jotenkin niin opetettiin, että jos aineistona on kirja Y, niin sitten pitää käyttää kirjaa Y lähteenä, eikä kirjassa Y mainittuja lähteitä Z. Tai jos käyttää lähteitä Z niin se pitää sitten viitata oikein.

Mutta miten minä nyt sitten voin käyttää esseen lähteenä kirjaa X, kun se on täynnä viitteitä kirjoihin Y ja Z? Enhän minä sitten enää ole käyttänyt kirjaa X lähteenä (joka kuuluu kurssivaatimuksiin) jos esseeni on täynnä vittauksia lähteisiin Y ja Z?

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä viittaukset ovat ainekohtaisia, mutta yleisesti ottaen sun täytyy sanoa, että Mölkkösen teoksessa (2018) viitattiin Pölkkösen (2005) teokseen, jonka mukaan plaaplaa.

Vierailija
2/4 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se kirja nyt mitenkään voi olla pelkkää viittaamista muihin teoksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnäytetöissä on pitää viitata alkuperäisiin lähteisiin, mutta pelkän esseen takia on turha alkaa kaivamaan jokaista teosta erikseen. Itse olen tällaisessa tapauksessa viitannut vaan esim. (Mäkinen 2006, teoksessa Virtanen 2010, 154).

Vierailija
4/4 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se kirja nyt mitenkään voi olla pelkkää viittaamista muihin teoksiin.

No ei olekaan. Mutta usein esim. käsitteiden määrittely ja muu sellainen olennainen ydinasia on viittaamista muihin teoksiin. Niin tuntuu aika typerältä, kun pitäisi käyttää kurssikirjaa lähteenä, mutta sitten kaikki olennaiset asiat on viittauksia muihin teoksiin.