Petteri Orpo laukoo ristiriitaisia kommentteja paikkallisesta sopimisesta
IL:n haastattelussa hän toteaa seuraavaa: " Ensimmäinen on pitkäaikainen tavoite siitä, että paikallista sopimista oikeasti voitaisiin tehdä". Seuraavaksi hän toteaa: "Ylipäänsä haluan nähdä sen, että suomalainen työntekijä voi itse sopia mahdollisimman pitkälle omista työehdoistaan tietenkin lakien ja työehtosopimusten mukaisesti".
Mihin me tarvitsemme paikallista sopimista, jos kuitenkin pointtina on tehdä se lakien ja työehtosopimusten mukaisesti? Tämähän voidaan toteuttaa jo nyt. Nyt ei taida taas kokoomuslaiset kertoa ääneen ihan kaikkea.
Kommentit (25)
Työmyyrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Työehtosopimus on kuin perälauta: Kaikki saavat vähintään sen verran, mutta työntekijällä on oikeus sopia paremmastakin sopimuksesta. Aivan kuin tähänkin asti. Se vain on jäänyt monilta, Petteri Orpo mukaanlukien, huomaamatta.
Kyllä he sen tietävät. Tässähän haetaankin nyt koko vanhan järjestelmän romuttamista kerralla ja sen korvaamista paikallisella sanelulla eikun sopimisella.....
Tuo on vähän kaksipiippuinen asia. Miten sitä toteutettaisiin kunnilla ja valtiolla, jossa työpanoksen mittaaminen on vaikeaa? Yksityinen puoli sitten erikseen. Minäkin saan laskutukseen perustuvaa urakkapalkaa ja olen asiaan hyvin tyytyväinen. Palkka kun melkein kaksinkertaistui, kun lähdin valtiota yksityiselle.
Sinulla on käynyt hyvä tuuri, kun työnantajasi osaa laskuttaa oikein, jotta viivan alle jää vielä voittoakin. Minulla on kaksi edellistä firmaa ollut samanlaisia, että urakkatahdilla saa painaa hommia joka päivä 12 euron tuntipalkalla ja siltikään ei firma tienaa mitään, kun on halvalla myyty tuotteet asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan voi "se parempi tekijä" mennä osoittamaan arvonsa pomolle ja pyytämään lisää liksaa.
Laki tai työehtosopimus EI KIELLÄ maksamasta ENEMMÄN tai antamasta muuten parempia etuja.
Johan yksi kapitalista sanoi että koko systeemi pitää tuhota jos työntekijälle joudutaan antamaab 5% viidessä vuodessa lisää. Siis about satanen.
Siitä vaan näyttämään pomoille kuinka vtn hyviä olette. Te varmaan saatte sen 5% heittämällä. Menkääs kysyy.
Jo nyt korotusvaraa käytetään uusien halvalla koeajalle sisään otettujen lisäpalkaksi. Jonpalkatut saavat vain sen pakko-osan. Vain ne joiden arvo ymmärretään kilpailijallakin voivat saada palkankorotuksen - vaihtamalla työnantajaa. Olen joskus loikannut kilpailijalle
Vain viidensadan euron korotuksen perässä koska halusin tuntea olevani jonkin arvoinen. Pomo ei ollut antanut mitään rahallista tu nustusta tai korotusta enää vuosiin. Sitten kun löin nimet alle, olisi vanha työnantaja voinut helposti nokittaa kilpailijan yli 500 euroa paremman tarjouksen. Sanoin vaan että aikaisemmin olisit selvinnyt halvemmalla, mutta nyt olen jo lojaali toiselle enkä enää peru.
Noissa paikallisissa sopimisissa puhuttaessa kannattaa muistaa se, että nykyinen järjestelmä on aikanaan luotu tarpeesta.
Orpo ja kumppanit varmaan uskovat että nykyisen systeemin romuttaminen antaisi vain yrityksille valtaa sanella palkat. Ja noin varmasti alkuun kävisikin, mutta ilman yhteisiä pelisääntöjä, myös työntekijät voisivat ottaa enemmän valtaa itselleen.
Ajatellaan vaikka yksittäistä työpaikkaa, jos firma saa ison tilauksen, toki sillä samalla hetkellä kaikkien työpaikan duunareitten kannattaa päättää että töihjin ei tulla jos ei tuntipalkka välittömästi nouse 5e/h/hlö.
Tessit ja ammattiliitot jne tuovat vakautta myös toiseen suuntaan myös. Toki osan duunareista voi helposti korvata, mutta jos vaikka autotehdas on saanut ison tilauksen, ei ulos marssivan porukan tilalle kouluteta/palkata kovin nopeasti priimaa tekeviä työntekijöitä.
Yrityksillä on usein myös sopimusehdot, jos tavaraa ei toimiteta tietyssä ajassa tulee sakkoja maksuun. Yleinen lakko voi olla (ei kaikissa sopimuksissa) force majeure, mutta paikallisesti sovittujen yksittäisten Maijojen&Mattien "sattumalta" samaan ajankohtaan osuneet irtisanoutumiset eivät varmastikkaan olisi missään sopimuksessa force majeure.
Minä voin tarjota omani. T. Toni