Miksi viisaudenhampaita ei poisteta nuorilta jo ennen kuin ne puhkeavat, esim. oikomishoidon yhteydessä?
Olen miettinut, miksi ei poisteta aiemmin kuin joskus 18-20-vuotiaana?
Yleensä oikomishoito tuossa vaiheessa jo loppunut aikoja sitten mutta jos viisaudenhampaita ei ole poistettu, ovat tulokset ahtaassa hampaistossa jo saattaneet huonontia. Eikö voitais poistaa jo aiemmin? Siis joka tapauksessahan niitä poistetaan puhkeamattomina.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Viisauden hampaiden poistaminen vaikuttaa ihmisen ulkonäköön, koska keho yrittää korjata aiheutunutta vahinkoa ja leuka vetäytyy sisäänpäin.
No mutta jos nmiitä ei poista, hampaat menneet monella meistä vinksinvonksin ja ainakin minusta on todella hankalaa saada putsattua yliahtaita hammasvälejä.
Maallikon mututuntumani on, että aikamoinen duuni olisi, jos eivät ole edes tulleet esiin. Mulla tuli kaksikymppisenä kolme niistä ja poistettiin kahdessa erässä (2 leikkaamalla, 1 lähti vetämällä). Aika operaatio niissäkin oli. Nyt olen 40 ja se yksi viimeinen ei sitten näyttäytynyt koskaan (toistaiseksi?), joten siellä se kököttää Jossain piilossa.
Eiköhän ne ole helpompi poistaa "vasta" parikymppiseltä? Multa leikattiin 2 ja vedettiin 2, eli osa on jo tullut paremmin esille nuorena aikuisena. YTHS hoiti, ei maksanut paljoakaan.
Olen 50 v. koskaan ei ole viisaudenhampaita näkynyt ja toivottavasti ei enää ilmestykään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne ole helpompi poistaa "vasta" parikymppiseltä? Multa leikattiin 2 ja vedettiin 2, eli osa on jo tullut paremmin esille nuorena aikuisena. YTHS hoiti, ei maksanut paljoakaan.
Mut jos oikomishoito loppuu ysiluokalla niin nuo esiin puskevat viisaudenhampaat onnistuu usein tuhoamaan sen saavutetun tuloksen.
Multa leikattiin alaleuasta molemmat, olivat puoliksi ulkona ja vinksinvonksin vasten edellisiä hampaita joihin oli tullut reijät. Kaiketi olisi säästynyt paikkauksilta ja jatkuvilta ienärtymiltä jos ne olisi poistettu jo aikaisemmin kun nähtiin etteivät ne koskaan tule kunnolla. Ylhäällä ne eivät ole puhjenneet ollenkaan ja seurannassa koska on kipuja hampaiden kohdalla. Leikkauspaikat paranivat hyvin ja ongelmitta. Itse poistot olivat sitten toinen juttu.
Ei niitä ole mitään syytä poistaa jos mahtuvat suuhun. Paikatakin ne voi aivan normaalisti. Ei ne ole mitään sokeria joka murenee itsestään. Se oli yksi 80-90 luvun muotioikku hammaslääketieteessä.
Mulla on puhjennut jo lukioaikana kaikki ne, mutta mahtuvat kai olemaan suussa kun hammaslääkärit ei siitä mitään ole sanoneet ja röntgenkuvat on otettu. Kerran oli tulehdus viisaudenhampaan ikenen ympärillä ja oli ihan sairaan kipeä. Sanoivat vaan, että jos tulee uudestaan niin sitten poistetaan ja ilmeisesti se poisto ei olis ihan kaikkein helpoin. Sen takia pelottaa ihan tosi paljon, että jos niihin tulee uudestaan jotain, koska niiden poisto pelottaa enkä varmaan pysty menemään siihen toimenpiteeseen ilman kunnon rauhottavia tai nukutusta
Vierailija kirjoitti:
Mulla on puhjennut jo lukioaikana kaikki ne, mutta mahtuvat kai olemaan suussa kun hammaslääkärit ei siitä mitään ole sanoneet ja röntgenkuvat on otettu. Kerran oli tulehdus viisaudenhampaan ikenen ympärillä ja oli ihan sairaan kipeä. Sanoivat vaan, että jos tulee uudestaan niin sitten poistetaan ja ilmeisesti se poisto ei olis ihan kaikkein helpoin. Sen takia pelottaa ihan tosi paljon, että jos niihin tulee uudestaan jotain, koska niiden poisto pelottaa enkä varmaan pysty menemään siihen toimenpiteeseen ilman kunnon rauhottavia tai nukutusta
Niin ja olen nyt 24v. Se vaan kanssa tässä pelottaa, että ne kerkee juurtua (tai jotain) sitä enemmän, mitä vanhemmaksi tulee ja poisto vanhempana on vaikea. Sen takia toivon ettei tarvis ikinä poistaa
Vierailija kirjoitti:
Viisauden hampaiden poistaminen vaikuttaa ihmisen ulkonäköön, koska keho yrittää korjata aiheutunutta vahinkoa ja leuka vetäytyy sisäänpäin.
Nyt se sitten selvisi mihin mun jämäkkä laatikkoleuka on hävinnyt.
No, mitäpä hopeakettu mokomalla, flaksi käy solkenaan kumminkin, eritoten hihattomissa farkkuliiveissä.
Lukekaa viisaudenhampaan Käypä hoito- suositus. Siitä selviää milloin ja miksi viisaudenhampaat on syytä poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ole mitään syytä poistaa jos mahtuvat suuhun. Paikatakin ne voi aivan normaalisti. Ei ne ole mitään sokeria joka murenee itsestään. Se oli yksi 80-90 luvun muotioikku hammaslääketieteessä.
Juurikin näin. Itsellänikin alhaalla vielä molemmat tallella paikattuina. Ei mitään ongelmia niiden kanssa. Ikää yli 60 v, joten eiköhön ne loppuun asti pysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se sitten selvisi mihin mun jämäkkä laatikkoleuka on hävinnyt.
No, mitäpä hopeakettu mokomalla, flaksi käy solkenaan kumminkin, eritoten hihattomissa farkkuliiveissä.
Hyvä vaan, että flaxi käy...🙃