Vanhan kissani elämä alkaa olla enemmän kärsimystä kuin nautintoa :(
Mistä saan voimaa soittaa eläinlääkärille? Tiedän, että eutanasia on ainoa oikea vaihtoehto kissalleni. Ikää hänellä on nyt 15 vuotta. Viimeisen vuoden kissani on huutanut oikeastaan jatkuvasti :( myös alkanut nyt tekemään kakkoja toistuvasti vääriin paikkoihin, mitä ei ole tapahtunut koskaan ennen. Myös nurkkiin pissailuja esiintyy eikä vika ole todellakaan vessan epäpuhtaudessa. Ei enää leiki, eikä osaa hypätä edes matalille tasoille. Ruokahalua vielä on, mutta syö enää vain märkäruokaa, naksut tai herkut eivät maistu.
Eläinlääkärin tutkimuksessa käynyt viimeksi 2020 kesällä ja silloin ei löytynyt mitään, vaikka ultrattiin ja tehtiin perusteellinen tutkimus iän vuoksi. Silloin lääkäriin lähdön syy oli aivan yhtäkkinen apaattiseksi meneminen, kissa meni keräksi kyyhöttämään pöydän alle eikä reagoinut mihinkään. Silloin luulin että lähtö tulee, mutta palautui parin päivän päästä normaaliksi.
Surettaa niin :(
Kommentit (22)
Kissasi kärsii, päästä hänet taivaaseen. Aika korjaa sinut.
Mikset ole vienyt lääkäriin jos on vuoden huutanut jatkuvasti? Joku syy siihen on, kipuja, tulehdus, ehkä se voitaisiin hoitaa. Nyt heti lääkäriin!
Kun minulla oman lemmikin kanssa tuli tämä tilanne jokunen kuukausi sitten, tuli melkein hätä että olenko odottanut liian pitkään. Soitin heti kun tuli vain se tunne että nyt ei ole enää oikein. Ei saatu aikaa heti, ja parin päivän ajan hellin lemmikkiä erityisesti ja kerroin että ei enää kauaa, niin helpottaa. Kääntyi niin päin että yhdessä odotimme helpotusta. Kun aika tuli lähteä lääkäriin, olin mukana siinä sen kanssa, menimme yhdessä. Autossa vielä silittelin että kohta pääset rauhaan, kohta on hyvä olla. Eläinlääkärin pöydällä makasin vierellä ja hengittelin siinä ihan kiinni, ja yhdessä koimme sen että toinen pääsi rauhaan.
Olen menettänyt monta lemmikkiä, tämä jossa tuli tosi selkeästi olo että nyt ei ole enää reilua odottaa kauempaa, on ollut kaikista kaunein ja itselle helpoin. Olin siihen niin valmis. Kaunis muisto jäi. Saatoin lemmikin matkaan ja nyt sillä on hyvä olla. Itku tuli kyllä tätä kirjoittaessa. Tsemppiä
Ei sun surusi tule olemaan yhtä pahaa, kuin kuukausia kestänyt kissan pitkäkestoinen huutokituminen. Vie kärsivä eläin lääkärille heti tänään.
Kissa olisi muutenkin hyvä tarkastuttaa pari kertaa vuodessa vanhuusiällään, vointi saattaa mennä huonoksi hyvinkin puskista. Tämä ihan vinkkinä muillekin mammoille, joilla on seniorikissa
Meidänki piti antaa kissalle nukutuspiikki, ku sille tuli syöpä, se oli ihan kamalaa katottavaa ku se ei enää jaksanu mitään, pakko se on eläin lopettaa jos se kärsii, vaikka se onki kamalaa 😪
Jos oikeasti rakastaisit kissaasi, päästäisit hänet jo pois.
Mutta ainoa, joka sinulle merkitsee yhtään mitään, olet sinä itse.
Olet itsekeskeinen p....a, eläinrääkkääjä.
15 v ei ole erityisen korkea ikä kissalle. Tutkituttaisin ensin. Voi olla ihan joku simppeli syy kivuille, esim. tulehtunut hammas (varsinkin jos vain märkäruoka kelpaa).
Jessus jos et vie sitä viimeiselle matkalle niin rääkkäät sitä! Haluatko katsoa, kun toinen kärsii??
Viimeksi 2 v sitten tutkittu?
Halojaa? Syy voi olla vaikka kipeät hampaat, ei mikään kuolemansairaus.
Vierailija kirjoitti:
15 v ei ole erityisen korkea ikä kissalle. Tutkituttaisin ensin. Voi olla ihan joku simppeli syy kivuille, esim. tulehtunut hammas (varsinkin jos vain märkäruoka kelpaa).
Voi elää jopa 20 vuotiaaksi, mutta keskimääräinen elinikä 15-18 vuotta.
Olet julma, jos olet antanut kissasi huutaa kivuissa vuosia. Tee sille palvelus ja soita sinne eläinlääkäriin NYT!! Tuohan on jo eläinrääkkäystä.
Täällä jotka huutelette hampaista, koska ei syö kuin märkäruokaa, lopettakaa.
Tietenkin voi olla hammassärkyä, mutta kissa ei syö muutenkin sairastaessa kuin märkäruokaa, koska se on koostumukseltaan helpompi syödä. Tuon ikäisellä kissalla voi olla joku sairaus, muut kuin hampaat.
Vie nyt ihmeessä kissa lääkäriin!
Tuo ei ole ikä eikä mikään. Meidän kissa kuoli viime kesänä 28-vuotiaana. Eikä se kuollut vanhuuteen vaan keuhkosyöpään.
Niin kuin täällä aiemmatkin ovat jo päätelleet, kissallasi on hampaassa tai suussa vikaa. Ajattele itseäsi, kuinka koskaa, kun hammasta särkee. Ei ihme, että kissaparka huutaa ja itkee.
Tottakai sen yleiskunto on mennyt heikoksi, kun ei voi syödä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ole vienyt lääkäriin jos on vuoden huutanut jatkuvasti? Joku syy siihen on, kipuja, tulehdus, ehkä se voitaisiin hoitaa. Nyt heti lääkäriin!
Minun 18v kissani huutelee "jatkuvasti", eli vähän väliä. Siitä tuli tuollainen muutama vuosi sitten. Kissa on terve, vain vanha. Joskus ne alkaa vanhemmiten huutelemaan. Kissalla on erilaisia ääniä, eikä ne kaikki todellakaan kerro kivusta, saati että juttelua pystyttäisiin jotenkin hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 18v kissani huutelee "jatkuvasti", eli vähän väliä. Siitä tuli tuollainen muutama vuosi sitten. Kissa on terve, vain vanha. Joskus ne alkaa vanhemmiten huutelemaan. Kissalla on erilaisia ääniä, eikä ne kaikki todellakaan kerro kivusta, saati että juttelua pystyttäisiin jotenkin hoitamaan.
Kissakin voi dementoitua ja siihen liittyy joskus myös huutelu.
Tuon ikäistä kissaa kannattaisi käyttää vähintään vuosittain tarkastuksessa. Ja varsinkin jos oireilee jotenkin.
Eli nyt sinne lääkäriin, mars mars.
Kissani kuoli pari viikkoa sitten. Sen vointi alkoi heiketä ja käytettiin eläinlääkärissä. Löytyi kilpirauhasen liikatoiminta, joka on periaatteessa hoidettavissa, sai lääkkeet. Löytyi kotoa kuolleena kirjahyllyn alta piilosta eräänä iltana. Näky ei ollut kaunis. Oli jotenkin kouristanut, toivon ihan hirveästi että olisi ollut silloin jo tajuton tai ehkä kuollutkin. Suren, ettei kuollut eläinlääkärin piikkiin, mutta eläinlääkäri saati minä emme osanneet arvioida mitä kaikkea kissalla on, miten sairas on. Olen aina pelännyt hirveästi sitä viemistä viimeiselle piikille, mutta nyt tajusin, että se olisi ollut parempi.
Mitä tahansa saattekin diagnoosiksi, pitää/kannattaa
aina pyytää toisen ja kokeneen lääkärin mielipide.
Kun ukkini kuoli sain hänen kissansa. Vein sen
vuositarkastuksen eläinlääkäriin. Nuori, kovin ylimielinen
ja kaikkitietävä naiselainlääkäri julisti heti, että kissalla
on pitkälle edennyt syöpä ja se pitää ehdottomasti
lopettaa välittömästi. Alkoi jo ottaa esille ruiskua ym.
Kissa ja minä olimme aivan järkyttyneitä.
Onneksi toivuin shokista ja sanoin että tahdon
ehdottomasti toisen eläinlääkärin mielipiteen.
Menimme toiseen elainlaakariasemalle.
Siellä olikin toinen tyyli. Lääkäri kysyi, mitä Kissa syö.
Kerroin, että pappa oli antanut sille pääasiassa maksaa,
kun ei Kissa muuta suostu syömään. Haa, sanoi leguri.
Sepa selittääkin kaiken.
Maksassa on E- ja D-vitamiineja, jotka liiallisesti syötynä
muodostavat vatsaonteloon kalkkimaisia muodostumia,
joita siis ensimmäinen eläinlääkäri luuli kasvaimiksi.
Dieetillä ne katosivat aika nopeasti.
Eli kuolemantuomio ja eutanasia olivat vääriä
diagnooseja.
Tiedät mitä sinun pitää tehdä.