Kannattaako miehisellä alalla naisen yrittää edetä kohentamalla ulkonäköään?
Tuntuu hirveältä kirjoittaa tuo otsikon ajatus tähän, mutta tältä minusta tuntuu. Työskentelen perinteisellä alalla, jossa miehet tekevät monet päätökset ja naiset ovat yhä sivuroolissa. Naisten osuus työntekijöistä on kasvanut ajan saatossa, mutta yhä miehet etenevät alalla paremmin. Miehet suosivat usein toisiaan tai naisista työtehtäviin valitaan heidät, jotka ovat ulkoisesti edustavimpia (ulkonäöllä ei ole mitään tekemistä alan suhteen, kun ei mitään malleja olla eikä miehiltä odoteta samalla tavalla satsaamista ulkonäköön).
Olen opiskellut ahkerasti ja tehnyt töitä useammassa työpaikassa keräten monipuolisesti kokemusta. Olen hyvä työssäni ja saan hyvää palautetta asiakkailta työstäni. Olen opiskellut työn ohessa "pätevöitymiskoulutusta" niin pitkälle, kuin tässä vaiheessa työuraa voi. Työuralla eteneminen on kuitenkin vaikeaa alan "miehisyydestä" johtuen. Olenkin miettinyt, kannattaisiko minun naisena yrittää edetä urallani kohentamalla ulkonäköäni? Olen huomannut, että moniin tehtäviin on valittu nainen, joka on koulutuksellisen ja työkokemuksen myötä tulevan pätevyyden lisäksi kaunis/naisellinen.
Hirveää sanoa tämä ääneen, mutta tuntuu siltä, helpoin tapa edetä uralla olisi kohentaa ulkonäköä, kun pelkkä koulutus ja työkokemus ei riitä. Kannattaako tällainen ulkonäön kohentaminen uran edistämistarkoituksessa? Onko jollakin omakohtaista kokemusta, että olisi toiminut? Ja taustatietona, kun joku kysyy, niin tarkoitan tuolla ulkonäön kohentamisella hoikkuutta, tyylikästä kampausta ja meikkiä, tyylikästä pukeutumista jne, en mitään kauneusleikkauksia yms. Tällä hetkellä olen normaalipainoinen ja pukeudun todella arkisesti, siisteihin vaatteisiin toki.
Kommentit (2)
Miksi oot tuollaisessa työssä, jossa ei kelpaisi omana itsenään?
setämies.comissa oot töissä?