Työpaikkoihin halutaan vastavalmistuneita joilla on työkokemusta
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Moni tekee töitä jo opiskeluaikana.
Töissä johon tarvitsee koulutuksen? Miten sellaiseen työhön pääsee jos ei ole valmistunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä johon tarvitsee koulutuksen? Miten sellaiseen työhön pääsee jos ei ole valmistunut?
Ja jos siihen tarvitsee työkekumusta. Mutta ei alussa kenelläkään ole työkokemusta tietystä työstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne potentiaalisesti valmistumisen jälkeen palkkaavat firmat yleensä tarjoaa myös kesätöitä, tyypillisesti harjoittelijan tai avustajan nimikkeellä. Ihan tulevaa työtä varten niissä pääsee opettelemaan taitoja. Mahdollista on (tai ainakin oli omalla alallani) laatia gradu yritysyhteistyönä kiinnostavan yrityksen kanssa, jolloin sen aikana pääsee kerryttämään työkokemusta.
Tahti kiristyy. Meilläkin aloitti uusi työntekijä, ei mulla ollu aikaa neuvoa kaikkea mitä pitäisi tietää. Tottakai mua harmitti. Mutta jäinkin nyt lomalle. Ehkä jollain muulla on aikaa neuvoa.
Esim. opiskeluaikana tehdyt työharjoittelut ja kesätyöt kartuttavat työkokemusta.
Kuka on nykyään niin tyhmä, että valmistuu ilman oman alansa työkokemusta? On ollut uran luomisen peruspilari jo 30 vuotta.
Ihan yhtä lailla ihmettelen, että kaikkiin esihenkilötehtäviin palkataan vain sellaisia, joilla on aiempaa kokemusta esihenkilönä olemisesta. Loppuu siinä esihenkilöt kun porukka eläköityy, jos kokeneet esihenkilöt vaan kiertää firmasta toiseen.
Tavallaan ymmärrän ap:n turhautumisen. Mäkin haluaisin kokeilla monenlaisia alani töitä, mutta koska tein harjoitteluni yhteen hommaan, on vaikea päästä kokeilemaan muita, koska aina tosiaan toivotaan aiempaa kokemusta. Olen tullut siihen tulokseen, että parhaimmat mahdollisuudet kokeilla mitään uutta on pysyä samassa firmassa. Sitten kun muut tarvitsee apua jossain mitä haluaisit kokeilla, tarjoudut auttamaan.