7 lk kasvio
Meen syksyl 8 luokalle ja meijän pitää tehä kesällä kasvikansio jonu pitää palauttaa lokakuussa viimestään. Mua ahistaa se ja stressaan siitä ihan liikaa et entä jos en saa tehtyä ja en saa oikeen selvää ohjeista. Ja muutenki ku reissataan aika palajon kesällä nii sit mietin et entä jos en kerkee ja en haluis mielellään reissussa miettiä asiaa. Voiko joku auttaa ja joo sori jos on vähä epäselää. Pliis auttakaa ja kiitti jos joku vaivautuu ja kiitti jo valmiiks vinkeistä!
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Olen 70v. Joka kesä, kun menen mökille, katselen läpi kasvion, jonka keräsin keskikoulun 2 luokalla eli n 12v ikäisenä. Kasvit kuivattiin ja kiinnitettiin paperiarkkiin liimapaperisuikaleiden avulla. Paperiarkkiin tuli myös lappu, jossa on kasvinnimi, tieteellinen nimi, kasvupaikka ja keruupäivä.
Kasveja on 40. Olen ajatellut tehdä uuden kasvion, mutta en ole saanut aikaan, vaikka olisikin mielenkiintoinen kesäpuuha.
Anteeksi ap, tämä ei auta sinua, on vaan minulle rakas muisto.
Sama neuvo sullekin. Pieni kävelyretki ja uusi kasvio lähtee syntymään!
Voisiko vanhempasi tai joku kasveista kiinnostunut auttaa sinua alkuun. Homma on ihan kiva, kun pääset vauhtiin. Muista merkitä keruupaikka ja päivä ylös, jälkikäteen niitä on vaikea muistaa - tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Hei olen aloittaja meidän täytyy tehdä työ kasvit prässäämällö eli kuivattamalla
Meillä lapset tekivät myös näin perinteisesti eli kuivattamalla kasvit sanomalehtien välissä.
Monta kertaa kesässä kävivät keräämässä kasveja. Heillä oli tarkasti määritelty, miten teipata kasvit A4-kokoisille papereille. Kasvion kansissa sai käyttää mielikuvitusta.
Työläs oli, mutta saivat paljon kehuja ja kympit.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vanhempasi tai joku kasveista kiinnostunut auttaa sinua alkuun. Homma on ihan kiva, kun pääset vauhtiin. Muista merkitä keruupaikka ja päivä ylös, jälkikäteen niitä on vaikea muistaa - tsemppiä!
Tämä on muuten tosi tärkeää eli pitää muistaa kirjoittaa ylös päivä ja keräyspaikka, muuten kasvilla ei tee mitään.
Aloita nyt heti. Osa niistä kasveista on sellaisia, jotka ovat parhaimmillaan juuri nyt.
Yritä saada vähintään puolet kasaan nyt. Sitten nappaat kasvin kesän mittaan aina kun sattuu kohdalle sopivasti. Eihän siinä mene kuin tunti reipasta ulkoliikuntaa kotiovelta, kun keräät vaikka 20 kasvia, jos et aivan keskellä kivierämaata asu. Vaikka kyllä sieltäkin löytyy voikukkaa ja muuta rikkaruohoa.
Pidä mukana jotain sopivankokoista vanhaa kirjaa. Laita kasvit keräysmatkalla sen väliin ja sitten kotona oikeaan prässiin. Ja sehän on lehtikasa, jossa on päällä vielä suurempi kirja tai joku muu paino.
Omat lapseni keräsivät kasvinsa itse, suurimman osan ilmeisesti matkalla kotiovelta kouluautolle. Niitä ei tarvinnut suuremmasti prässätä, riitti kun oli kerätty.
Mitä epäselvää on ohjeissa? Prässäys, merkinnät vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Olen 70v. Joka kesä, kun menen mökille, katselen läpi kasvion, jonka keräsin keskikoulun 2 luokalla eli n 12v ikäisenä. Kasvit kuivattiin ja kiinnitettiin paperiarkkiin liimapaperisuikaleiden avulla. Paperiarkkiin tuli myös lappu, jossa on kasvinnimi, tieteellinen nimi, kasvupaikka ja keruupäivä.
Kasveja on 40. Olen ajatellut tehdä uuden kasvion, mutta en ole saanut aikaan, vaikka olisikin mielenkiintoinen kesäpuuha.
Minä olen huolella tallettanut kasvion, jonka keräsin opistoaikana. Piti olla 80 metsä- ja suokasvia, eli ei kelvanneet voikukat. Olisi sillä ollut ottajia, mutta kerätköön muutkin itse kasvinsa! Vain silloiselle poikakaverille lainasin sitä, kun sentään hän keräsi niitä yhdessä minun kanssani.
Voisin aivan hyvin lähteä vetämään koululaisten kasvinkeräysretkeä, jos joku keksisi järjestää täällä sellaisen.
No, kuinka monta niitä kasveja pitää olla? Se tuskin vaatii kuin muutaman tunnin retken lähimaastoon.
Vierailija kirjoitti:
Tee se lappu ja pidä sitä mukana kaikkialla, sitten otat ne kuvat kännykällä kun oikean kasvin näet. Tai: käy nyt alkukesästä ottamassa ne kuvat jotka kukkii nyt (esim rentukka, jos on siinä sun listalla alkaa olla jo kukkinut, samoin valkovuokko), sitten heinäkuussa toinen retki lähimetsään ja elokuussa kolmas. Sillä se hoituu, Ne kasvit ei voi olla kuin sellaisia, mitä teidän lähialueilta löytyy. Oman pojan kasviossa oli suopursu, jota kyllä kasvaa tossa noin 50km päässä, mutta se oli vapaaehtoinen, koska sinne ei ei päässyt kävellen tai fillarilla helposti.
Iha mielenkiinnosta, missä te asutte? Kun en keksi mitään paikkaa Suomessa jossa pitäisi mennä noin kauas suopursun takia.
Vierailija kirjoitti:
Siis saako nykyään tehdä kasvion vain kuvaamalla kasvit?
Aika monessa koulussa saa.
Prässäämisaikaan oli sekin ongelma, että kasvit oli pisteytetty, ja harvinaisemmista sai enemmän pisteitä. Kasveja keräävät koululaiset alkoivat olla todellinen uhka muutamalle erityisen harvinaiselle lajille.
Ja fuskaaminen oli yleistä silloinkin: Kierrätettiin sisarusten aiemmin keräämiä kasveja. Isäni jäi kiinni, kun perheen muutettua muutti kasvin tietoihin keräyspaikkakunnan, mutta jätti ympäristöksi radan varren, vaikkei uudella kotipaikkakunnalla rautatietä ollutkaan.
Kivaa kun oppii tuntemaan kasveja.
Muistiinpano tärkeää.
Vanhemman on hauskaa muistella n. V. 2050 jne.
Vierailija kirjoitti:
Alkoi oikein pulssi kohoamaan kun luin ketjua, tsemppiä!! Mun aikana kellään ei ollut kameraa niin piti kuivata ja laittaa kontaktimuovin väliin. Sain huonon numeron, mutta se vaikutti vain hetken kun tossahan on monta tilaisuutta nostaa ennen ysiluokkaa. Kehotankin melkein siihen, että teet kasvion sillä meiningillä et se on yhen välitodistuksen voivottelu ja sen jälkeen kukaan ei enää muista!
Ja mulla oli vanhemmat myös suurena apuna kasvion kanssa, sellanen urakka se oli etten noin nuorena ois kyenny organisoimaan pitkäkestoista projektia.
Toista se oli tosiaan ennen kun niitä kasveja ei valokuvattu vaan ne piti kerätä ja puristuksissa kuivata; monikesäinen kesälomaPAINAJAINEN, ainakin minulle.
En sinänsä pidä huonona että niitä kasveja kerättiin mutta pakollinen määrä olisi saanut olla ainakin puolet vähemmän tai mieluummin vain kolmasosa tai neljäsosa. Tietysti halutessaan olisi voinut kerätä enemmänkin, niin kuin joku harva teki silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kasvio on tallella minullakin, mutta en ole sitä liiemmin kurkkinut; tuskanhiki on tuloillaan vieläkin kun tulee mieleen niiden kerääminen.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset kesäläksyt on suoraan sanonko mistä.
Minäpä kehtaan olla samaa mieltä. Lapsi on rehkinyt koko vuoden, hänellä olisi oikeus viettää loma lomaillen.
teinin äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten tosi tärkeää eli pitää muistaa kirjoittaa ylös päivä ja keräyspaikka, muuten kasvilla ei tee mitään.
Ei kaikissa kouluissa edellytetä näitä. Mun lapsella riitti pelkkä lajinimi. Kuvassa piti tosin olla mukana lappu jossa oppilaan oma nimi, niin ei voi kierrättää muiden kasvioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee se lappu ja pidä sitä mukana kaikkialla, sitten otat ne kuvat kännykällä kun oikean kasvin näet. Tai: käy nyt alkukesästä ottamassa ne kuvat jotka kukkii nyt (esim rentukka, jos on siinä sun listalla alkaa olla jo kukkinut, samoin valkovuokko), sitten heinäkuussa toinen retki lähimetsään ja elokuussa kolmas. Sillä se hoituu, Ne kasvit ei voi olla kuin sellaisia, mitä teidän lähialueilta löytyy. Oman pojan kasviossa oli suopursu, jota kyllä kasvaa tossa noin 50km päässä, mutta se oli vapaaehtoinen, koska sinne ei ei päässyt kävellen tai fillarilla helposti.
Iha mielenkiinnosta, missä te asutte? Kun en keksi mitään paikkaa Suomessa jossa pitäisi mennä noin kauas suopursun takia.
En ole tuo, jolta kysyt. Mutta kyllä meillä täältä saaristostakin tulisi pitkä matka. Ei oikein ole soita täällä Saaristomerellä.
Kovin on helpoksi mennyt. Vain 25 yleistä lajia, muutama vuosi sitten oli 50.
Vierailija kirjoitti:
Terve, Sirkka Lautamies
Mä katson sinun kukkia
Kesäkuussa kakskytviis
Niityltä Pyterlahdella
Sä otit kissankelloja
Sä otit ketoneilikan
Apilan ja maruunan
Kostealta nurmelta
Lehdossa joen rannalla
Sä otit kurjenmiekkoja
Terve, Sirkka Lautamies
Mä katson sinun kukkia
Lehdillä vanhan kasviston
Terve, Sirkka Lautamies
Mä katson sinun kulkevan
Kuljitko ohi louhoksen
Josta kerran louhittiin
Graniittia Pietariin
Iisakinkirkon pylväitä
Penkereitä kanaviin
Lattioiksi palatsiin
Terve, Sirkka Lautamies
Mä katson sinun kukkia
Sä otit kissankelloja
Jotain suurta pysyvää
Mitä jälkehemme jää
Graniittia Pietariin
Terve, Sirkka Lautamies
Mä katson sinun kukkia
Lehdillä vanhan kasviston
KOPSATTU J. KARJALAISEN LAULU!
Saako käyttää sovellusta?
Esim. Seek-sovelluksella otetaan valokuvakasvista ja ohjelma lisää sijainnin karttaan ja kertoo kasvin nimen. Valokuvaan mukaan pieni esine. Joka näkyy joka kuvassa. Meillä oli pieni puutarhatonttu ja saatii hauskoja kuvia.
Kuules kullanmuru! Otappa asenne semmonen että "ensin hoidetaan pas*ahommat, sitten ollaan vapaina kuin ellun kanat!"
Tee itellesi eväät, ihan mitä vaan, reppu selkään ja metsään, puistoon mihin vaan!
Sitten keräämään tai valokuvaamaan kasveja. Saatat saada jo ekalla reissulla vaikka mitä.
Että mä inhosin sitä, kun niitä piti kerätä ja kuivata ja nimikoida sun vaikka mitä...silloin joskus ammuvainaan aikaan. MUTTA! Mullapa on nyt mukava luontosuhde, tykkään kasveista ja puista sun muista ja on mukavaa kun tietää mikä se on!
Olet vielä nuori, mutta mun mielestä oli mukavaa kun mun lapsi oli pieni, kertoa niitten kasvien nimiä!
Niin ja mistäs tiedät, vaikka saisit kipinän ja ....
Otavan värikasvio
Björn Ursing / Hans-Erik Wanntorp