Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kompensoitko muille omaa lapsettomuuttasi?

Vierailija
09.06.2022 |

Kysymys saattaa kuulostaa oudolta, mutta kompensoiko kukaan muu lapseton omaa lapsettomuuttaan muille? Tuntuu että näin 30-vuotiaana vapaaehtoisesti lapsettomana naisena olen yhteiskunnan alinta kastia ja minua pidetään itsekkäänä valintani vuoksi. Koen myös suoraa ja epäsuoraa painostusta hankkia lapsi niin perheeni kuin vaikkapa työyhteisöni osalta.

Tästä johtuen mulle on tullut kamala paine hyvittää ja kompensoida muille päätökseni. Tarjoudun usein hoitamaan kummilapsiani (2kpl), jotta heidän vanhemmat pääsisivät asioilleen. Pyrin toimimaan henkisenä tukena siskolleni, joka elää sanojensa mukaan valtavan raskasta pikkulapsiaikaa. Vapaa-ajalla vedän urheiluseurassani talkoohengessä lasten ryhmää kerran viikossa.

Nautin kyllä näistä jonkin verran, mutta usein teen ne enemmän velvollisuuden ja syyllisyyden tunteesta. Tuntuu, että koska itselläni on niin paljon aikaa ja energiaa, vähintä mitä voin tehdä on auttaa muita.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmasti käynyt sukulaislasteni kanssa ulkomailla maksaen heidän matkansa, mutta en ole sitä minään kompensaationa ajatellut vaan olen halunnut käydä eräissä lapsille suunnatuissa matkakohteissa enkä ole halunnut/kehdannut mennä sinne ilman lapsia.

Tämä on aika hauska. Myönnän itsekin käyttäneeni sisaruksen lapsia tähän. Olen viisikymppinen nainen, enkä kehtaa esim. mennä lintsille yksin. Nappaan siskontytön mukaan. 😀

Vierailija
22/30 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minun vikani että joku toinen ei osaa ehkäistä.

Me muut kärsimme siitä, että sinun vanhempasi eivät osanneet ehkäistä. 

Menehän mamma nyt keittämään sitä spagettia.

Voi raasua. Ottiko noin koville, kun ilkeään kommenttiin vastattiin samalla mitalla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä ap:n ajatusta yhtään. Itselläni on lapsi, mutta en ajattele että lapsettomat olisivat minulle jotain velkaa. Itsehän kuitenkin myös "hyödyn" lapsesta saaden niin vanhemmuuden ilot kuin myös ne ikävät puolet, ja saan OMIA geenejäni jatkettua.

Jos olisin jäänyt lapsettomaksi, niin olisin varmasti päätynyt viettämään ihan erilaista elämää kuin nyt, ehkä matkustellen, opiskellen, rahaa takoen tai harrastaen kiivaasti. Lapsen kanssakin voi jotain noista tehdä, mutta ei ole mahdollista valita yhtä asiaa johon heittäytyä täysillä, koska lapsi vie niin paljon aikaa ja rahaa ja pitää ottaa huomioon joka ikisessä valinnassa. Jos kohtaan siis lapsettoman ihmisen, niin oletan, että hänellä voi olla joku syy miksi haluaa lapsetonna elää, esimerkiksi tarvitsee paljon vapaa-aikaa. Tietysti osa jää tahattomasti lapsettomaksi, ja osa ei lapsia missään nimessä halua, mutta monella on myös "uhraus" jonkun muun asian puolesta, ettei ota 20 vuoden mittaista isoa projektia vaikka se voisi kiva ollakin.

Vierailija
24/30 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIllä tavalla etttä tahtoisin että nykysukupolvella olisi asiat paremmin kuin edustamallani sukupolvella eli lama ajan lapsillla. Elikkä jos ajattelee sitä aikaa mitä lapsena ja nuorena eli niin vanhemmat riidoissa, konkurssia, ei aikaa lapsillle. Ja taas nyt kun ajattelee tätä nykyaikaa niin näyttää vähän siltä että nuoret saa jo kaiken vähän liiiankin helposti liian valmiina.

Vierailija
25/30 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SIllä tavalla etttä tahtoisin että nykysukupolvella olisi asiat paremmin kuin edustamallani sukupolvella eli lama ajan lapsillla. Elikkä jos ajattelee sitä aikaa mitä lapsena ja nuorena eli niin vanhemmat riidoissa, konkurssia, ei aikaa lapsillle. Ja taas nyt kun ajattelee tätä nykyaikaa niin näyttää vähän siltä että nuoret saa jo kaiken vähän liiiankin helposti liian valmiina.

Mutta jos tässä ajassa niin käyttää hyväksi vaiikka sitä että välttämätttä 8h työpäivästä voisi teknologian kehityksen ansiosta repäistä enemmän aikaaa lapsille ja heidän kasvatuksellleen ja yhdessä ololle.

Vierailija
26/30 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30v vela, enkä millään tavalla kompensoi lapsettomuutta. En koe myöskään mitään yhteiskunnan painostusta erityisesti maailmantilassa, jossa ylikansoittuminen on syy nro 1 luonnon tuhoutumiselle. Salaa ehkä tuomitsen useamman lapsen hankkineita ekoilijoita.

Suurin syyni olla lapseton on ihan vaan että en halua lapsia, hyviä puolia löytyy vaikka mitä mutta perusteena vain olo että ei ole mun juttu. Elämäntyylini on myös liian eksentrinen tunteakseen itseni tarpeeksi vastuulliseksi lapsen huoltajaksi, enkä tästä elämäntyylistä ole valmis tinkimään.

Vierailija
27/30 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 30v vela, enkä millään tavalla kompensoi lapsettomuutta. En koe myöskään mitään yhteiskunnan painostusta erityisesti maailmantilassa, jossa ylikansoittuminen on syy nro 1 luonnon tuhoutumiselle. Salaa ehkä tuomitsen useamman lapsen hankkineita ekoilijoita.

Suurin syyni olla lapseton on ihan vaan että en halua lapsia, hyviä puolia löytyy vaikka mitä mutta perusteena vain olo että ei ole mun juttu. Elämäntyylini on myös liian eksentrinen tunteakseen itseni tarpeeksi vastuulliseksi lapsen huoltajaksi, enkä tästä elämäntyylistä ole valmis tinkimään.

Maailmassa on kyllä liian vähän nuorta polvea, varsinkin suomalaisia. Tulee olemaan iso ongelma, kun vanhoja on paljon, mutta työikäisiä ja sitä nuorempia vähän.

Lapsettomuuttasi en tuomitse, koska "en vaan halua lapsia" on erinomainen syy olla tekemättä lapsia. Olet vaan väärässä tuosta esittämästäsi tiedosta.

Vierailija
28/30 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kompensoi. En ole edes huomannut mitään alimpana kastina pitämistä. Ei ole käynyt mielessäkään, että minun pitäisi hyvitellä elämäntilannettani kenellekään. Luulin, että minulla on huono itsetunto, mutta ei nyt sentään noin huono.

Vierailija
29/30 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa jatkuvassa riitelyssäkin on sellainen homma etttä ehkä olisi parempi että vanhemmat asuisivat ihan erilllään niin että kun lapsi on jommankumman vanhemman luona niin että olisi turvallinen hyvä koti lpaselle ja olisi varattuna aikaa siiihen.

Vierailija
30/30 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vaihdevuosiin ehtinyt vela. En todellakaan ole kokenut tarvetta kompensoida mitään kenellekään. En ole kokenut olevani "alinta kastia" tms. En edes kasarilla, jolloin velat olivat kuin alienit, yhtä harvinaisia.

En ole edes hoitanut sukulaislapsia enkä juuri tavannut kummilapsiakaan.

Otahan nyt ap järki käteen ja sano itsellesi, että olet ihan hyvä ihminen. Ja ala elää elämääsi kuten haluat. Jos tykkäät lastenhoidosta niin hoida, mutta älä tee asioita velvollisuudesta tai huonosta itsetunnosta. Tee niitä omasta halusta ja / tai rakkaudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi