Mitä tarkoittaa saapua hyvissä ajoin lentokentälle? 2 tuntia? 4 tuntia? 8 tuntia?
Ennen pandemiaa matkustin paljon lentokoneella. Euroopan sisäisille lennoille tulin kentälle aina kaksi tuntia ennen lähtöä, Euroopan ulkopuolisille lennoille varasin kolme tuntia.
Olen siis mielestäni aina hyvissä ajoin lentokentällä, useimmiten toki aivan liian aikaisin ja joudun kuluttamaan aikaa kentällä. Mutta mieluummin niin kuin myöhästyminen.
Nyt monet kentät ovat kaaoksessa työvoimapulan takia, myös Helsinki-Vantaalla on ruuhkia. Finavia kehottaa saapumaan hyvissä ajoin. Mitään tuntimäärää ei kuitenkaan anneta. Mitä se nyt sitten tarkoittaa ihan käytännössä?
Ensi viikolla on lento, joka lähtee 7.55. Normaalitapauksessa olisin mennyt noin kuudeksi kentälle. Riittääkö se nyt? Pitääkö siellä olla viideltä? Vai neljältä?? Vai mennä jo edellisenä iltana ja nukkua aulassa?
Kommentit (28)
Itse pelaisin varman päälle ja menisin viideksi kentälle. Jos on Euroopan ulkopuolinen lento niin ehkä jopa aiemminkin.
Pari tuntia riittänee vallan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Pari tuntia riittänee vallan mainiosti.
No kun kuulemma ei riitä. Moni on myöhästynyt lennolta, vaikka on tullut 2-3 tuntia aiemmin kentälle.
Helsinki-Vantaalla on ilmeisesti ihan hyvä tilanne. Minä aion mennä 3 tuntia ennen koneen lähtöä. Heathrow mietityttää enemmän. Siellä on ilmeisesti kaaos. Kun lento takaisin Suomeen lähtee iltapäivällä, pitää varmaan mennä jo aamusta kentälle.
Etukäteen ei voi tietää, minkälainen ruuhka on juuri silloin, kun olet matkustamassa. Jos minulla on noin aikainen aamulento, menen edellisenä iltana kentälle, teen lähtöselvityksen ja tulostan laukkutägin valmiiksi. Se, joka pärjää käsimatkatavaroilla seuraavan aamun, voi saada ruumaan menevän laukkunsa jätettyä jo edellisenä iltana. Sitten lentokentän kyljessä olevaan hotelliin yöksi ja aamulla noin kaksi tuntia ennen koneen lähtöä laukku baggage dropiin (en pärjää pelkillä käsimatkatavaroilla, koska tällainen vanha ämmänrämä tarvitsee nesterajoitukset ylittävän määrän tarvikkeita päästäkseen ihmisten ilmoille kelpaavan näköiseksi). Turvatarkastusten pitäisi kaiken järjen mukaan vetää niin, ettei siinä kahta tuntia tarvitse jonottaa, mutta kuten sanottu, etukäteen ei voi sitäkään varmaksi sanoa.
Taitaa olla just ruuhkaisinta aikaa tuo aamu. Itse oon lähdössä lähiaikoina iltapäivälennolla ja ajattelin että 2,5h aikaisemmin menen, ruumaan laukut menossa myös.
Viime viikolla olin 1,5h ennen koneen lähtöä Hki-Vantaalla. Ei mitään ruuhkaa aamulla. Tosin tein lähtöselvityksen äpin kautta ja ei ollut kuin pienempi matkalaukku käsimatkatavarana.
Kannattaa varmaan mennä se neljä tuntia etuajassa. Parempi olla väsynyt ja ärtynyt kuin myöhästyä lennolta. Turha jättää tollasta onnen nojalle.
Vähintään 4 tuntia kun lasket tunnin check-in jonossa, tunnin turvatarkastuksessa ja tunnin lähtöportilla. Sekä vähän pelivaraa, jos esimerkiksi check in tai turvatarkastusjono onkin 2 tuntia, tai kun matkustat Schengen alueen ulkopuolelle, niin joudut ensin kävelemään asemalla pitkät pätkät ja sitten jonottamaan tunnin passijonossa.
Minne lennät? Jos Eu:n sisäinen mene joskus 5:30 viimeistään. Itse en menisi ennen klo 5, tosin aamulla HEL on aina ruuhkainen Tee mobile check-in joka tapauksessa.
n. 2.5 h on sopiva aika. Tosin korona-aikana ei kenenkään pitäisi lentää huvinvuoksi.
Viikon päästä olisi lähtö damiin. Varasin taksin klo 5 hakemaan, matkaan menee 15-20 min. Lento lähtee 8:15.
Uskoisin että ehdin lennolle.
Vierailija kirjoitti:
n. 2.5 h on sopiva aika. Tosin korona-aikana ei kenenkään pitäisi lentää huvinvuoksi.
Kysyttiinkö koronamielipidettä, kysyttiinkö?
Jos tekee lähtöselvityksen netissä ja lentää vain käsimatkatavaroilla, voiko kentällä mennä suoraan turvatarkastukseen?
Samaa pohtinut, aamulento täälläkin, n. Klo 8. Ehkä n. 2.5 h ennen. Olen kyllä semmonen stressaaja että oon aina joka paikassa yliaikaisin joten olis kyllä mielenkiintoinen tilanne jos nyt myöhästyisin lennolta :D
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee lähtöselvityksen netissä ja lentää vain käsimatkatavaroilla, voiko kentällä mennä suoraan turvatarkastukseen?
Kyllä
Entä lippujen tulostaminen? Usein laitteelta tai tiskiltä.
Vierailija kirjoitti:
Entä lippujen tulostaminen? Usein laitteelta tai tiskiltä.
Minkä lippujen?
Up
Mistä saan vastauksen tähän?