Miksi on olemassa suvun mökkejä?
Pitäisi olla sääntö, että vanhempien pitää myydä suvun mökki pois, kun he tulevat vanhaksi..
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Noinhan on tapahtunut mun savolaisessa pikkukaupungissa koko elämänsä asuneelle äidin puolen mummolle ja hänen aviomiehelleen kesällä 2015, kun myivät kesämökkinsä pois Heinävedellä. Olivat molemmat silloin 71-vuotiaita eikä jaksaneet enää ylläpitää kesämökkiä eikä mun koko elämänsä samaisessa pikkukaupungissa asunut enonkaan perhe ollut kiinnostunut sen mökin ostamisesta, kun on aina ollut kiinnostuneempi viettää aikaansa kaupungissa mökin sijaan. Äitikin seurusteli sillon nyt jo entisen miesystävän kanssa ja vietti aikansa sen miesystävän mökillä toisella puolella Suomea, niin sitäkään ei kiinnostanut. Itse olin tuolloin 21-vuotias eikä mulla pahemmin ollut varallisuutta ostaa sitä kesämökkiä nimiini eikä myöskään mun molemmilla isosiskoilla.
M28
He siis kuuntelivat jälkikasvunsa toiveita, eivätkä pakottaneet ostamaan! Kymmenen pistettä, ihanaa, että tuollaisia ihmisiä on!
Lapset on niin köyhiä ettei heillä ole varaa omaan mökkiin, häiritsevät sitten vanhempiensa mökillä. Vai että vanhusten pitäis myydä mökki pois, kyllä se nuoriso sieltä pois pitäis ajaa!
Mun 57-vuotiaalla iskällä on kans mökki Savossa tällä hetkellä ja me lapset tullaan perimään se sitten kans aikanaan. Jännä nähä, mitä silloinkin tapahtuu. Ainakin iskä jaksaa kesäisin touhuta siellä naisystävänsä kanssa joitain juttuja vielä tällä hetkellä, joten ei oo vielä hätää saaha sen kesämökin kunnossapitoa meijän lasten harteille. Siellä on ihan jees leikata nurmikkoa mun mielestä kun muutenkin tykkään nurmikonleikkaamisesta.
T: edellisen viestin kirjoittaja
Ne vaan jää venymään.
Ja on myös jakamattomia kuolinpesiä, joissa se mökki roikkuu mukana.
Kannattaa muistaa sekin, että suvun mökistäkin joutuu maksamaan sen kiinteistöveron vuosittain, vaikka siellä ei kukaan koskaan kävisikään.
Monista erittäin vanhoista ja huonokuntoisista kesämökeistä ei saa mitään myydessäkään, ellei se maapohja ole arvokas, kuten vaikkapa rantatontti.
Suvun mökeiksi sanotaan myös vanhoja joskus 1940-luvulla jo rakennettuja omakotitaloja maalla, jotka jäävät lapsille, kun vanhemmat ovat jo aikaa sitten kuolleet.
Maat ja metsät on myyty, se talorähjä vaan seisoo pienellä paikallaan, jossa joku voi kerran kesässä käydä yöpymässä pihassa, asuntoautolla tai asuntovaunulla.
Toiset taas kunnostavat vähän sitä vanhaa kotitaloaan maaseudulla, ja pitävät suvun yhteisenä kesänviettopaikkana.
Miten milloinkin. Mutta siksi niitä siis on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit kai että OSAN SUVUN.
NOINHAN SE MENEE. SE ON VAAN TOISILLE. SAMOIN KUIN SUKUTILATKIN ON. VAIN YKSILLE JA SAMOILLE ILMAISEKSI LUOVUTETTU AIKOJEN SAATOSSA. PERSEELLÄÄN ISTUNEET SEN ETEEN MONI,
Sukutilat saadaan perintönä.
Se on rikkaus ja arvokasta omata suvun mökki. Siellä kulttuuri elää. Löytyy viikatetta, kuparipannua, katiskaa, on valurautapataa ja pannua. Siellä on muistoja ja vanhat päiväkirjat, leipäkortit ja vaikka mitä.
Koska on mulkkuja sukulaisia, jotka taas ei kykene yhteiseen sukumökkiin sairaan egoistisia pohjoisten akkojen vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit kai että OSAN SUVUN.
NOINHAN SE MENEE. SE ON VAAN TOISILLE. SAMOIN KUIN SUKUTILATKIN ON. VAIN YKSILLE JA SAMOILLE ILMAISEKSI LUOVUTETTU AIKOJEN SAATOSSA. PERSEELLÄÄN ISTUNEET SEN ETEEN MONI,
Sukutilat saadaan perintönä.
Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Toimiva maatila luovutetaan uudelle isännälle/emännälle yleensä ennen entisen isännän kuolemaa eläkeikää lähestyessä, ennen tehtiin syytinkisopimus Jos on useampia perillisiä niin kyllä niiden perintöosuus lunastetaan pois. Sukutila saattaa hyvinkin olla velkainen sukupolvesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan on tapahtunut mun savolaisessa pikkukaupungissa koko elämänsä asuneelle äidin puolen mummolle ja hänen aviomiehelleen kesällä 2015, kun myivät kesämökkinsä pois Heinävedellä. Olivat molemmat silloin 71-vuotiaita eikä jaksaneet enää ylläpitää kesämökkiä eikä mun koko elämänsä samaisessa pikkukaupungissa asunut enonkaan perhe ollut kiinnostunut sen mökin ostamisesta, kun on aina ollut kiinnostuneempi viettää aikaansa kaupungissa mökin sijaan. Äitikin seurusteli sillon nyt jo entisen miesystävän kanssa ja vietti aikansa sen miesystävän mökillä toisella puolella Suomea, niin sitäkään ei kiinnostanut. Itse olin tuolloin 21-vuotias eikä mulla pahemmin ollut varallisuutta ostaa sitä kesämökkiä nimiini eikä myöskään mun molemmilla isosiskoilla.
M28
Olisitteko halunneet ostaa, sinä tai siskosi?
Buumerit möi mökin vaikka puaappa oli sitä mieltä että minä nuorimpana voisin jäädä asumaan.
Hänen lapsensa möivät sen vasten Puaappan tahtoa.
Olin pitkään puhunut että jatkan suvun mökillä sosialistista perintöä ja omavaraista kultuuria.
Vaan buumerit möivät mökin.
M28