Koulujen valintakokeissa on tänä keväänä käännytetty pois ennätysmäärä oppilaita vanhentuneiden henkilötodistusten takia
Se tarkoittaa myös että kouluihin pääsee hakemaan tänä vuonna ennätys vähän uusia oppilaita. Hakijapalveluiden päällikkö Tero Lääkkö kuitenkin painottaa että tästä valtakunnallisesta säännöstä ei tule siitä huolimatta poiketa, vaikka uuden passin saaminen on ruuhkautuneiden jonojen takia on nyt tänä vuonna ollut todella vaikeaa. Toki maalaisjärjen käyttö on sallittua, mutta säännöt ovat sääntöjä eikä niistä tule poiketa tai lähteä sooloilemaan tuntuivat ne kuinka epäinhimillisiltä tahansa.
Kommentit (93)
Miksi nämä ihmiset eivät ratko noita ongelmia. Meilläkään poika ei voinut saada ajokorttia, koska hänellä ei ollut voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta. Alettiin hommaamaan passia, ja huomattiin, että ajanvarauksissa on kuukausien jono. Mentiin poliisiasemalle ilman ajanvarausta jonottamaan, ja päästiin palvelutiskille kolmen minuutin jonotuksella. Passi tuli seuraavalla viikolla postissa, mutta sen olisi voinut tilata myös kiireisenä, jolloin olisi tullut samalla viikolla.
Jossain joutuu varmasti jonottamaan yli kolme minuuttia, mutta harvassa paikassa tunteja. Ja jos sitä pelkää, niin matkustaa sitten hiljaisemman kaupungin lupapalveluun hoitamaan asian, niin se on päivässä selvä.
henkilöllisyyden todistamiseen käy voimassaoleva passi, poliisin myöntämä suomalainen, kuvallinen henkilökortti, suomalainen ajokortti, kuvallinen Kela-kortti tai kuvallinen EU- tai Eta-maan henkilökortti.
Eli onhan näitä vaihtoehtoja passin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen surullinen kohtalo jos ei pääse kokeeseen vanhentuneen passin takia mutta toisaalta miten ihmeessä joku ei tarkasta voimassaoloa etukäteen?
Ei riitä että tarkistaa etukäteen koska passihakemuksen jättämiseen on puolen vuoden jono.
Kuinka moni oikeasti muka huomaa että jaahas passi vanhenee 8 kuukauden kuluttua ja poliisi jarruttaa hakemusten vastaanottoa. Pitääpä käydä heti tilaamassa uusi.
Maalaisjärjelle olisi tosiaan tarvetta. Miksi juuri vanhentunut passi olisi muka sen epäluotettavampi kuin eilen?
Vanhentunut passi ei ole enää ajanmukainen. Passin kuvassa oleva henkilö on voinut vaikka kasvattaa parran tai leikata tukkansa, jolloin kuva ei enää vastaa henkilöä ja ole tunnistettava. Tämän takia alunperin passia uudistettiin niin että passi on uusittava neljän vuoden välein koska ihmisen ulkonäkö muuttuu ajan myötä
Joku tukka tai parta on ihan epäolennainen juttu tunnistuksessa. Kasvojen mittasuhteet pysyvät kuitenkin samoina, ehkä suurin ongelma on kauneusleikkauksissa kävijät ja kaiken maailman täyteaineita naamaan ruiskuttavat, ne muuttavat noita mittasuhteita.
Joskus tuli ohjelma, missä tullissa ottivat kuvan henkilöstä, kun epäilivät käyttävän väärää passia ja sitten vertailivat kuvia keskenään. Niitä on helpompi verrata kuin henkilöä ja kuvaa. Silmien paikka ja naaman muoto pysyy ennallaan, jos ei naamaansa mene muokkaamaan. Jessica Alves ei varmaan ole tunnistettavissa aina passikuvastaan, siihen tahtiin tapahtuu muutokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö mikään muu kuin passi? Ajokortti?
Nopeasti googlen avulla löytyi tieto että myös ajokortti käy. Toisin sanoen jos ei ole ajokorttia ja päästänyt passion vanhaksi. Saa mielestäni ihan syyttää itseään. Eihän tuollaisessa tilanteessa missään muuallakaan periaatteessa voi todistaa henkilöllisyyttään
Jos tiedät olevasi menossa pääsykokeeseen keväällä, niin henkkarin hankintaa ei todellakaan jätetä viime tippaan, vaan haetaan se hyvissä ajoin, jos yhtään siis on hakemisen kanssa tosissaan.
Minä olen pääsykokeeni käynyt, mutta eipä tulisi pieneen mieleenikään että sitä varten pitäisi tarkistaa yli puoli vuotta etukäteen passin voimassaolo, tai edes todistaa henkilöllisyys (mikä tosin on loogista).
Minä en myöskään ymmärrä, että miksi pitää varata aika. Sen kun menee ja jonottaa. Ja jonottamaan voi mennä jonnekin muuallekin, kuin lähimmälle (isolle ja ruuhkaiselle) poliisiasemalle. Joissain lähiympäristön kunnissa tilanne voi olla ihan toinen.
Passinhan voi uusia vielä sähköisesti, jos se ei ole yli vuosi sitten vanhenutunu. Omani meni vanhaksi huhtikuussa 2021 ja nyt maaliskuussa tilasin uuden sähköisen asioinnin kautta. Passi oli noudettavissa noin viikon kuluttua tilauksesta. Helppoa ja nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään ymmärrä, että miksi pitää varata aika. Sen kun menee ja jonottaa. Ja jonottamaan voi mennä jonnekin muuallekin, kuin lähimmälle (isolle ja ruuhkaiselle) poliisiasemalle. Joissain lähiympäristön kunnissa tilanne voi olla ihan toinen.
Passinhan voi uusia vielä sähköisesti, jos se ei ole yli vuosi sitten vanhenutunu. Omani meni vanhaksi huhtikuussa 2021 ja nyt maaliskuussa tilasin uuden sähköisen asioinnin kautta. Passi oli noudettavissa noin viikon kuluttua tilauksesta. Helppoa ja nopeaa.
Joka toinen kerta pitää käydä paikan päällä antamassa sormenjäljet uudestaan, niiden pitää olla alle 6 vanhat.
Tilasin viime syksynä uuden passin, otsikot huusi et hirveen pitkään joutuu odottaan, mulle tuli viikossa, R-kioskilta hain.
Hesari tekee taas tikusta asiaa, kun jutussakin todetaan, että kyse on hyvin pienestä porukasta, joka joudutaan käännyttämään kokeesta vanhentuneen henkkarin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin 30.5. pääsykokeissa. Ohjeissa luki selvästi, että ajokortti käy henkkareista JA vuosi sitten vanhentunut passi hyväksytään. Itse käytin ajokorttia.
Ei hyväksytä, ei edes henkilöllisyystodistusta joka on vanhentunut päivää ennen kokeita (näin kävi minun kohdalleni). Pitää olla voimassaoleva henkilöllisyystodistus ja se on näissä pääsykokeissa sääntö kuten ap:n linkkaamassa jutussa sanotaan.
Suora lainaus pääsykoeohjeista:
Hyväksyttyjä henkilöllisyystodistuksia ovat voimassa oleva
passi,
suomalainen ajokortti,
kuvallinen poliisin myöntämä henkilökortti ja
EU-/ETA-alueella myönnetty kuvallinen henkilökortti.
Myös vanhentunut passi tai henkilökortti kelpaa, jos sen voimassaolo on päättynyt enintään vuosi sitten. Sinut täytyy kuitenkin voida tunnistaa asiakirjassa olevasta kuvasta.
Ehkä kaikilla lukion tai ammattikoulun päättäneillä ei ole ylipäätään vielä ajokorttia. Minulla oli pääsykokeissa ajokortti ja passi. Passin uusin helmikuussa, ennen ruuhkia.
Pääsykokeiden ensimmäinen koe:
Tarkista onko henkilöllisyystodistus voimassa.
Jos, ei putoat jatkosta!
Kuivemmat oksat karsiutuvat kättelyssä.
Ps. Mainittiinko hakuehdoissa tätä ensiarvoisen tärkeää tieto päntättäväksi?
Älyttömän ärsyttävää, että enää ei saa 10 vuoden passeja.
Typerää olla koko ajan uusimassa. Tai ainakin pitää asia mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kaikilla lukion tai ammattikoulun päättäneillä ei ole ylipäätään vielä ajokorttia. Minulla oli pääsykokeissa ajokortti ja passi. Passin uusin helmikuussa, ennen ruuhkia.
Ruuhkia passin uusinnassa on ollut jo yli vuoden. Minä tein passin uusintahakemuksen tammikussa 2021 ja sain ajan poliisille kesäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Älyttömän ärsyttävää, että enää ei saa 10 vuoden passeja.
Typerää olla koko ajan uusimassa. Tai ainakin pitää asia mielessä.
Silkkaa rahastusta tuo lyhyt uusimisväli, muualla EU:ssa on 10 vuoden passit. Ja nyt passia pitää alkaa uusia jo 4 vuoden jälkeen koska poliisi ei laita palveluitaan kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Passi kannattaa uusia ajoissa oli tilanne sitten mikä tahansa. Siten takaa sen että on voimassa oleva henkilötodistus. Mitään muuta neuvoa en nyt osaa tähän hätään sanoa.
No niinhän se kannattaisi, mutta kun poliisiasemalle ei saa aikaa sormenjälkien antamista varten. Passini vanhenee heinäkuussa, ja olen kytännyt vapaita aikoja tammikuusta lähtien, mutta niitä ei vain ole. Ei auta vissiin muu kuin pyytää töistä palkaton vapaapäivä, ja mennä asemalle jonottamaan jo aamukuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö ihmiset osaa papereitaan uusia vai meinasko nämä passittomat opiskelijat kuvitella että Suomessa pystyy elämään ilman papereita?
Kyllä Suomessa on pystynyt ihan viime vuosiin asti elämään ihan ilman papereita, joku kuvaton kelakortti on voinut olla ainoa.
Suomessa pitää aina pystyä todistamaan oma henkilöllisyys. Mikäli esim. poliisi jostakin syystä pysäyttää sinut keskellä yötä kadulla (näytät vaikkapa samalta henkilöltä jota etsivät, vaikkapa samankaltaiset vaatteet) ja et pysty todistamaan kuka olet, niin pääset poliisin haltuun siksi ajaksi kunnes henkilöllisyytesi on varmistettu. Tämä on muuten ihan laissa että henkilöllisyys pitää aina pystyä todistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähköinen uusiminen ei aina riitä.
Itsellä on ollut passi jo kymmeniä vuosia. Viimeisin meni vanhaksi keväällä ja kun kävin kuvaamassa ja tein nettihakemuksen, niin tuli käsky käydä poliisiasemalla uusimassa sormenjäljet ja allekirjoitus.
Jotta silleen.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö ihmiset osaa papereitaan uusia vai meinasko nämä passittomat opiskelijat kuvitella että Suomessa pystyy elämään ilman papereita?
Ottamatta muuhun kantaa, tässä maassa pystyy varsin hyvin elämään ilman papereita. Itselläni vierähti reilut 10 vuotta ilman voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta tai passia, ajokorttia minulla ei ole koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin viime syksynä uuden passin, otsikot huusi et hirveen pitkään joutuu odottaan, mulle tuli viikossa, R-kioskilta hain.
Kyllähän sen saa nopeasti silloin, jos ei tällä kertaa tarvitse käydä poliisilaitoksella jättämässä sormenjäljet. Mutta mikäli sormenjäljet tarvitaan, niin sitä seuraava vapaata aikaa pitääkin odottaa puoli vuotta.
Jos tiedät olevasi menossa pääsykokeeseen keväällä, niin henkkarin hankintaa ei todellakaan jätetä viime tippaan, vaan haetaan se hyvissä ajoin, jos yhtään siis on hakemisen kanssa tosissaan.