Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pari kysymystä suuhygienististä (lähetteistä ja värjäymistä)

Vierailija
07.06.2022 |

Ensiksi: kävin hammastarkistuksessa yksityisellä lääkärillä, joka teki lähetteen suuhygienistille. Haluaisin kuitenkin mennä halvempaan paikkaan suuhygienistille, sillä aiempi oli huomattavasti kalliimpi. Miten käy kela-korvauksen, jos menen uuteen paikkaan? Siis näkeekö eri yksityiset lääkärit toistensa tekemät lähetteet ja voiko niitä hyödyntää tällä tavoin ristiin? Mitään paperista lappua en tietenkään saanut.

Toinen kysymys. Hinnastossa lukee hammaskivenpoisto ja värjäytymien poisto yhtenä operaationa. Lisäksi on erikseen laskutettavana soodapuhdistus. Onko tämä soodapuhdistus eri asia kuin värjäymien poisto, ja kannattaako sitä ottaa erikseen jos jo hammaskivenpoiston yhteydessä poistetaan värjäymiä? Mulle on joskus aiemminkin tehty kyllä soodapuhdistus, mutta mietin kannattaako sitä nyt sisällyttää erikseen tähän, vai vastaako jo tuo värjäymien poisto sitä.
Kiitos jos joku osaa vastata!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/3 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä suuhygienistiopiskelija 👋 Lähetteeseen ja laskuihin liittyvään kysymykseen en osaa vastata, mutta tuohon toiseen kyllä.

Soodapuhdistuksessa poistetaan värjäymiä ja plakkia. Värjäymät lähtee oman kokemukseni mukaan helpommin ja nopeammin soodapuhdistuksella kuin pelkällä hammaskiven poistolla. Sillä saadaan myös hammaskivi muutettua hiukan helpommin irtoavaksi. En siis itse jättäisi soodapuhdistusta pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä suuhygienistiopiskelija 👋 Lähetteeseen ja laskuihin liittyvään kysymykseen en osaa vastata, mutta tuohon toiseen kyllä.

Soodapuhdistuksessa poistetaan värjäymiä ja plakkia. Värjäymät lähtee oman kokemukseni mukaan helpommin ja nopeammin soodapuhdistuksella kuin pelkällä hammaskiven poistolla. Sillä saadaan myös hammaskivi muutettua hiukan helpommin irtoavaksi. En siis itse jättäisi soodapuhdistusta pois.

Kiitos vastauksesta! Hinnastossa tosiaan lukee, että hammaskivenpoistoon sisältyy jo itsessään jonkinlainen värjäymien poisto, niin lähinnä mietin mitä tekniikkaa siinä sitten käytetään ja miten se eroaa soodapuhdistuksesta, tai etten ainakaan maksa kahta kertaa käytännössä samasta toimenpiteestä. :D Mutta varmaan otan sen soodapuhdistuksen kuitenkin, hampaat on aika huonossa kunnossa ja se on vain 25e lisää.

Läheteasiaan löysinkin ehkä jo itse vastauksen. Olisi ilmeisesti pitänyt tajuta pyytää lähete paperisena, täytynee käydä uudestaan paikan päällä kyselemässä sitä. Jonkun pari vuotta vanhan artikkelin mukaan terveystalolla on ollut tapana pimittää paperisia lähetteitä tarkoituksellisesti, jotta saisivat ohjattua jatkotoimenpiteet talon sisälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme