Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vanha pitää olla että voi käyttää tuntemattomasta naisesta sanaa rouva?

Vierailija
06.06.2022 |

Itseltäni lipsahti se sana äsken ja olen vasta 56. En tiedä enkä välitä onko kyseinen nainen naimisissa mutta olenko tullut vanhaksi kun sana rouva tuli vaistomaisesti?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi naisia ylipäätään nykyisin kutsutaan siviilisäätyä korostavalla nimityksellä? Hassuinta asiassa on, että osa rouvittelusta perustuu arvoon tai ammattiin. Rouva presidentti tai rouva luutnatti, vaikka olisivat naimattomia.

Vierailija
2/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva sanaa käytetään +50v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua on rouviteltu synnärillä. Olin 21-v tuolloin. Itsekin rouvittelen asiakkaita.

Vierailija
4/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 5-kymppinen ja pari päivää sitten minua kutsui rouvaksi joku parikymppinen myyjäpoika. En edes tajunnut ensin, että hän yritti puhua minulle. 

En pidä rouva-nimityksestä. Olisin mieluummin vaikka täti, koska siinä olisi sentään jotain huvittavaa. 

Vierailija
5/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, en osaa käyttää rouva-sanaa. Ei meillä päin puhuttu niin. Vaikka isäni teititteli omaa äitiään, ei hänkään tätä tai ketään muutakaan koskaan rouvaksi kutsunut

Vierailija
6/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 45v naista voi kutsua vanhemmaksi rouvaksi

Vierailija
7/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sanaa rouva herkästi esimerkiksi selkeästi ikääntyneistä naisista, enkä välttämättä tiedä siviilisäätyä. Rouva on kielenkäytössäni erittäin kunnioittava nimitys. Olen käyttänyt sanaa niin kauan kuin muistan, mutta alan olla jo itsekin rouvaiässä. 

Vierailija
8/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ranskassa ollaan, niin ihan lapsenkin on syytä osata merci, madame.

Muuten sanotaan merci qui, merci mon chien.

Euroopasta palattua rouvittelu tuntuu ihan mukavalta nuortenkin suusta.

Vierailija
9/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt 32-vuotias ja olen koko kymmenen vuotisen hoitajan urani kutsunut potilaita rouviksi, koska se on ollut työpaikoillani tapana.

Vierailija
10/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta suustani rouva on tullut jo hyvin nuoresta asti, jos on pitänyt puhutella jotain vierasta, vanhempaa naista (60 +), esim. ruokakaupan kassalla: "rouva hei, teiltä taisi jäädä tänne sinappi!"

Minua on rouviteltu satunnaisesti noin nelikymppisestä.

Vierailija
11/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nyt 32-vuotias ja olen koko kymmenen vuotisen hoitajan urani kutsunut potilaita rouviksi, koska se on ollut työpaikoillani tapana.

Näinpä. Kaikki eivät muuten siitä rouvittelusta tykkää eikä siitäkään, että kutsutaan pelkällä sukunimellä, paitsi jossain vastaanotolla.

Vierailija
12/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Kaikki eivät muuten siitä rouvittelusta tykkää eikä siitäkään, että kutsutaan pelkällä sukunimellä, paitsi jossain vastaanotolla.

Mitä sen tilalle? Miten pitäisi kutsua naista, jonka nimeä ei tiedä? Ei saa tytötellä, naiseksi kutsuminen kuulostaa oudolta, eikä saa ämmitellä tai mummotella. Ai niin, aina voi sinutella tai teititellä.

Vierailija
13/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sen tilalle? Miten pitäisi kutsua naista, jonka nimeä ei tiedä? Ei saa tytötellä, naiseksi kutsuminen kuulostaa oudolta, eikä saa ämmitellä tai mummotella. Ai niin, aina voi sinutella tai teititellä.

Sinuttelu kelpaa ihan hyvin. Tai jos viittaa henkilöön, voi puhua asiakkaasta tai tosiaan vaikka naisesta. Rouvasta tulee mieleen suomifilmien tantat.

Vierailija
14/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP siis mielestään vanha, kun kutsuu toista rouvaksi eikä tädiksi?

Tässähän ei nyt kysytty sitä minkä ikäistä naista saa rouvitella, vaan minkä ikäisenä on ok ruveta rouvittelemaan muita.

Vierailija
15/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Ranskassa ollaan, niin ihan lapsenkin on syytä osata merci, madame.

Muuten sanotaan merci qui, merci mon chien.

Euroopasta palattua rouvittelu tuntuu ihan mukavalta nuortenkin suusta.

Saksassa ihan vasta täysi-ikäistynyttäkin kutsutaan tuovaksi siviilisäätyyn katsomatta. Sehän on kohteliasta. Suomessa menee herne nenään jos menee vahingossa puhuttelemaan toista liian kohteliaasti.

Vierailija
16/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi-ikäisen tytöttelyä on kyllä epäkunnioittavan kuuloista. Naiset saavat keskenään puhua toki itsestään halutessaan tyttöinä.

Vierailija
17/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi tulla vahingossa keneltä tahansa, hätätilanteessa. Mutta rouva sanaa ei saisi sanoa. Osa on neitejä nimittäin, kuten itsekin.

Vierailija
18/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minkä ikäisenä vaan on sopivaa kutsua vanhempia naisia rouviksi.

Vierailija
19/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina rouvitellut. Oikeastaan en pidä ollenkaan sinuttelusta. Etunimellä puhuttelevat asiakaspalvelijat ja puhelinmyyjät ärsyttävät eritoten.

Vierailija
20/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion sanoa tulevaisuudessa jokaiselle rouvittelijalle, että järkyttää rouvittelu että kauheaa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi