Ennen muutettiin kotoa pois
Luin tuota nuorten ajokorttikeskustelua. Siellä kirjoitellaan etteivät nuoret pääsisi kouluun eikä harrastuksiin jos ei olisi 17 - vuotiaana ajokorttia kun maalla ei kulje busseja.
Itse lähdin aikoinaan 17- vuotiaana kaupunkiin kouluun, 15- vuotias veljeni samaan aikaan ammattikouluun. Kaupunkiin oli matkaa vajaat 20 km mutta ei kulkenut linkkuja silloinkaan, ison tien laitaan oli 5 km, josta sitten viikonloppuisin käveltiin pyhäksi kotiin.
Eli siis asuimme omakotitalon yläkerran hellahuoneessa viikot. Ajokortti- ikä taisi olla 21.
Kommentit (4)
Ja mikä niihin vanhempiin iskee, jos ne on 16-vuotiaan kuskannut harjoituksiin ja menoihin, mikä laiskuus iskee koltiaisen 17- vuotispäivänä. Kolmea lasta minäkin kuskasin 18- vuotiaaksi, eikä auto aina joutanut yhelle, vaan äiskä tai iskä ajoi kiekuroit.
Ammattikouluissa on ollut ilmaiset asuntolat ammoisista ajoista. Se on eri asia, jos ei asuntola ole kelvannut.
Koltiaisen 17-vuotispäivänä iskee juuri se ajatus, että parempi lapsen on asua kotonaan ja kulkea sieltä koulussa kuin asua asuntolassa tai jossakin muussa. Siihen mennessä on kuskannut sitä lasta jo 17 vuotta, niin ihan mielellään itse istuu takapenkillä ja antaa lapsen ajaa. Kyllä minä muistan vielä ne ajat, kun ajoin pitempää reissua ja lapset nukkuivat takapenkillä. Laskin vuosia, montako vielä ennen kuin lapsella on ajokortti ja minun ei enää tarvitse ajaa.
Ajokortti-ikä on ollut 18 vuotta niin kauan kuin minä muistan, ja oman korttini sain 18v-vuotiaana 1970-luvulla. 15-vuotiaana ovat hankkineet traktorikortin, jolla sai ajaa mopoa ja muita pienempiä vehkeitä. 16-vuotiaana olisi saanut kevarikortin, mutta jäi onneksi hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä niihin vanhempiin iskee, jos ne on 16-vuotiaan kuskannut harjoituksiin ja menoihin, mikä laiskuus iskee koltiaisen 17- vuotispäivänä. Kolmea lasta minäkin kuskasin 18- vuotiaaksi, eikä auto aina joutanut yhelle, vaan äiskä tai iskä ajoi kiekuroit.
Olen töissä ammattikoulussa. Moni syrjäkylällä asuva nuori sanoo, että aamu tai iltavuoroon pääsy harjoittelussa on mahdotonta, kun vanhemmat eivät jaksa/voi kuskata kaikkiin vuorokauden aikoihin, koska joko nukkuvat tai ovat töissä. Siksi ajokortti on tervetullut.
OK, kiitos tiedosta.