Käytkö yksityisellä vai julkisella hammaslääkärissä?
Kysymys otsikossa. Kummassa käyt, entä miksi? Halutessasi voit kirjoittaa mistä päin Suomea olet, vai oletko jopa ulkomailta?
Kommentit (46)
Yksityisellä. Kerran vuodessa tulee kutsu tarkastukseen. Ajan saa virka-ajan ulkopuolella.
Yksityisellä aloin käydä, kun olin töissä, koska kunnallisen puolen aukioloajat oli niin rajalliset, etten mitenkään sinne olisi päässyt. Nyt kun aloin saada työkyvyttömyyseläkettä, joka on mulla tosi pieni, joudun varmaan siirtymään julkisen puolen hammaslääkärille.
Yksityisellä koska ajan saa yleensä 2 viikon päähän ja työterveys samassa puljussa niin voi työpaikan epassilla maksaa. Hinta on tällöin lähes sama kuin kunnallisessa hammaslääkärissä.
Julkisella käy vain juopot, työttömät ja eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä. Ei Helsingissä ole julkista hammashoitoa.
Joku taas puhuu paskaa!
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveydenhoito/hammas…
Vierailija kirjoitti:
Julkisella oon yleensä käynyt, mutta hiljattain oli pakko turvautua akuutissa hädässä yksityiseen. Jatkossa taidan perustarkastuksissa käydä edelleen julkisella, mutta yksityisellä hoidattaa esim. ikävän näköiset alkavat reiät, joita tk:ssa on yli kymmenen vuotta seurailtu. Ei yksityisellä niin kallista ollutkaan kuin pelkäsin, ja mielelläni sijoitan siihen, ettei enää tarvitse hävetä hampaita ja vältellä hymyilemistä.
Alkavien reikien seuraaminen on ihan oikea hoitolinja. Ei niille kannata tehdä mitään elleivät etene.
Julkisella, paitsi kun oma hammaslääkäri jäi kesälomalle ja meillä jäi hommat kesken niin kirjoitti palvelusetelin yksityiselle. Pirkkala.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella käy vain juopot, työttömät ja eläkeläiset.
Olen eläkeläinen, en juoppo, silti käyn yksityisellä.
Kallista se on mutta...ei rahaa mukaansa saa...
En ole koskaan käynyt yksityisellä.
Julkisella, koska Helsingissä pääsy hammaslääkärille ja suuhygienistille (kiireetön vaikka olisi vuositarkastus) on tehty mahdottomaksi.
Olen kerran käyttänyt palveluseteliä, mutta jäi huono kokemus, koska tuntui, että tehtiin hutaisten. Jälkeenpäin kun yritin varata ajan julkiselle ja kysyin, mitä merkintöjä yksityisen lääkäri oli merkinnyt hoitosuunnitelmaani, niin puhelimessa ollut henkilö sanoi, että ei näe merkintöjä. Että mikähän järki on palvelusetelissä kun kommunikointi ei toimi näiden kahden välillä. Törkeetä.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella, koska Helsingissä pääsy hammaslääkärille ja suuhygienistille (kiireetön vaikka olisi vuositarkastus) on tehty mahdottomaksi.
Olen kerran käyttänyt palveluseteliä, mutta jäi huono kokemus, koska tuntui, että tehtiin hutaisten. Jälkeenpäin kun yritin varata ajan julkiselle ja kysyin, mitä merkintöjä yksityisen lääkäri oli merkinnyt hoitosuunnitelmaani, niin puhelimessa ollut henkilö sanoi, että ei näe merkintöjä. Että mikähän järki on palvelusetelissä kun kommunikointi ei toimi näiden kahden välillä. Törkeetä.
*Yksityisellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella oon yleensä käynyt, mutta hiljattain oli pakko turvautua akuutissa hädässä yksityiseen. Jatkossa taidan perustarkastuksissa käydä edelleen julkisella, mutta yksityisellä hoidattaa esim. ikävän näköiset alkavat reiät, joita tk:ssa on yli kymmenen vuotta seurailtu. Ei yksityisellä niin kallista ollutkaan kuin pelkäsin, ja mielelläni sijoitan siihen, ettei enää tarvitse hävetä hampaita ja vältellä hymyilemistä.
Alkavien reikien seuraaminen on ihan oikea hoitolinja. Ei niille kannata tehdä mitään elleivät etene.
Kunpa kaikki hammaslääkäritkin noudattaisivat tätä hoitolinjaa! Minulta hammaslääkäri joku vuosi sitten päätti paikata hampaiden välissä olevan pienen pienen alkavan reiän vain siksi että olin tullut hänen vastaanotolleen. Rouhi sitten puoli hammasta pois, myös ehjän purupinnan että sai mielestään paikan kunnolla kiinnitettyä. Purenta pilalla mutta saipa hammaslääkäri paikan laitettua ja suoritteen kirjattua. Tapahtui julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion ne silti nyt yksityisellä hoidattaa, koska näyttävät rumilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku taas puhuu paskaa!
Muotoilen asian paremmin: Helsingissä on olemassa periaatteessa julkinen hammashoito. Mutta ongelma vain on, että sinne ei pääse. Tyttäreni täytti 18 vuotta vuosi sitten. Hänelle varattiin 18-vuotishammastarkastus jo kaksi vuotta sitten, mutta vielä ei ole sinne päässyt, koska aikaa siirretään aina kuin sen pitäisi olla. Itselläni lohkesi etuhammas, mutta ainoa vaihtoehto saada se korjattua oli, että pitäisi jonottaa päivystyksessä ja ottaa sitä varten päivä palkatonta vapaata. Maksaa saman verran kun menee suoraan yksityiselle sen korjauttamaan. Hammaslääkäri sanoi, että minun olisi ehdottomasti käytävä suuhygienistilla, ja soitinkin julkiselle, mutta siellä ei onnistu, sillä minulla on vielä kaksi vuotta aikaa, ennenkuin saan varata sinne ajan.
Viimeksi kävin julkisella, mutta seuraavan kerran menen yksityiselle koska en usko että kannattaa pitää niin pitkää väliä. Alkavia reikiä kuulemma. Hammaskiveäkin kertyy nopeasti.
Saksassa julkisella, joka vastaa Suomen yksityistä. Paitsi että mitään ei tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku taas puhuu paskaa!
Koitappas varata aikaa kaupungin hammaslääkäriin esim tarkastusta varten. Ei onnistu. Särky- ja lohkeamapotilaat saa ajan muutaman viikon päähän ja siellä tehdään vain perus paikkaus.
Lue Hgin kaupungin hammasajanvarauksen sivuilta:
Kiireetön hoito osittain ruuhkautunut
Suun terveydenhuollon kiireetön hoito on osittain ruuhkautunut. Ruuhkaa on muodostunut edeltävän vuoden aikana, kun hoitoaikoja on koronavirustilanteen vuoksi jouduttu vähentämään turvallisen hoidon takaamiseksi. Osa kuntalaisista on joutunut odottamaan hoitovuoroaan jo usean kuukauden ajan.
Hoitovelan purkaminen on käynnissä ja aikuisten osalta ruuhkaa puretaan oman toiminnan lisäksi ostopalvelutoiminnan ja palveluseteleiden avulla. Lasten osalta hoitovelkaa puretaan omassa toiminnassa.
Toivomme asiakkailtamme kärsivällisyyttä. Odota rauhassa vuoroasi, hoitovelkaa puretaan muodostumisjärjestyksessä. Mikäli hoidontarpeesi muuttuu kiireelliseksi, ota yhteyttä suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskukseen arkisin klo 815 p. 09 310 51400 tai tarvittaessa päivystykseen. Hoitoloiden toimistot palvelevat myös.
Pahoittelemme tilannetta.
https://www.hel.fi/helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalve…
Paljokohan yksityinen hammaslääkäri maksaa
Tällä hetkellä yksityisellä, koska se on minulle korkeakouluopiskelijana YTHS:n kautta täysin ilmaista. Tuntuu aivan ihanalta luksukselta, kun olen saanut erinomaista hoitoa ja aikoja todella lyhyillä väleillä, koska asun pienessä kaupungissa, jossa ei ole minkäänlaista jonoa.
Yksityisellä. Julkisella kamalat jonot.