Te oikein rikkaista suvuista, miten raha "valuu"
nuoremmille sukupolville? Annatteko lapsillenne tai jos olette lapsia rikkaille vanhemmille, ovatko vanhemmat ostaneet teille autot, asunnot tai vaihtoehtoisesti antaneet isot määrät rahaa teille? Vai aloitatteko nollasta? Rikkaalla suvulla tarkoitan vanhempia joilla on miljoonia euroja kaikkiaan rahana, sijoituksina, kiinteistöinä jne
Kommentit (13)
Ennakkoperintönä asunto ja kesämökki. Siitä aikaa jo kakskyt vuotta. Olin silloin 27-vuotias. Vanhemmat vielä elossa. Antavat rahaa mm. ulkomaille matkusteluun ym. Ostivat kaikki lastenlasten hoitoon tarvittavat välineet, maksavat yhä laskujani.
Nimenomaan se raha ei valu, joten se varallisuus kasvaa.
Joissakin rikkastuvissa perheissä lapset vain notkuvat nurkissa ja lähinnä ylläpidetään hyvintoimeentulevien kulisseja. Ellei nuori tienaa rahaa, niin perustarpeetkin voi jäädä saamatta. Joissakin kulissiperheissä voi olla käsittämättömän kitupiikkimäinen elämäntapa, jossa hyödynnetään maksimaalisesti muiden maksamat hankinnat.
Tietenkin sen löytyy rikkaita, jotka antavat lapsilleen tai lapsenlapsilleen kaiken mahdollisen, mitä rahalla voi ostaa.
Eroa lienee jos on 'vanhaa rahaa' tai äkkirikastuttua rahaa, tai itse kerättyä.
Omalla kohdalla isovanhemmat keräsivät yritystoiminnalla mittavan omaisuuden. Kaikki lapset ja lapsenlapset on opetettu siihen että raha on itse tehtävä. Eli koulutus on arvossaan, ja "ihan mikä tahansa työ" mikä perheensä elättää. Mutta sillä ajatuksella, että jokaisen tulisi "omien kykyjensä ylärajoilla" kantaa kortensa tähän yhteiskuntaan.
Isovanhemmat antoivat firmansa osakkeita lapsenlapsille (ja lapsillekin) ja kun firma myytiin, sai jokainen siitä kelpo pesämunan.
Lisäksi heillä oli "henkivakuutuskuori" jossa edunsaajina lapsenlapset.
Onneksi viimeinen heistä menehtyi vasta kun lapsenlapsetkin jo pääsääntöisesti kouluttautuneita ja työn teon oppineita.
Muu perintö meni lapsille, joista 2/4 hummasi kyllä osuutensa aika vikkelään, toinen heistä isäni.
Me (mieheni ja minä) olemme vuorostaan lisänneet varallisuutta jälleen kovalla työnteolla ja yritystoiminnalla.
Lapset ovat saaneet perinnöksi koulutuksen ja itsenäisen elämän arvostuksen, oppia säästämisestä ja sijoittamisesta. Toki heillä on'henkinen tuki', tietävät, että tosi kovan paikan tullen pyytävät meiltä apua, mutta toistaiseksi ei ole ollut tarvetta.
Ja he toki hyötyvät varallisuudesta.
Mutta että ostettaisiin talot ja autot ? En usko, että se olisi mikään palvelus vaan "silkkinen kahle". Eläköön omaa elämäänsä ja hankkikoot oman näköisensä tulevaisuuden.
(Ja toki tulevat valinnoistaan huolimatta kaikki saamaan ihan perintöosuutensa, silläkään ei kiristetä).
3 vuoden välein molemmat vanhemmat ja isovanhemmat antaa 4999 verottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa: mitä teet niitten rahojen kanssa?
Siis sijoitat / kulutat ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn itse palkkatyössä joten pääasiassa sijoitan kaiken ylimääräisen rahan. Nordnetin indeksirahasto on kuluton ja itsestään jauhaa siellä vuodesta toiseen. Raha pitää laittaa työskentelemään 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn itse palkkatyössä joten pääasiassa sijoitan kaiken ylimääräisen rahan. Nordnetin indeksirahasto on kuluton ja itsestään jauhaa siellä vuodesta toiseen. Raha pitää laittaa työskentelemään 👍
Näin se on. Ja lähinnä kysyin koska tuntuu, ettå muutama tuttavan lapsi käyttää tuota bonusrahaa täysin "oikeutettuna bilerahana" ja ovat vain oppineet liiallisen kuluttamisen.
Kyllä sille säästetylle ja sijoitetulle rahalle joskus parempikin käyttö löytynee.
Ja mielummin itse annan tuo n4999 euroa vaikka Ukrainaan tai leipäjonoon kuin opetan lapseni tuhlaamaan yli tulojensa.
Se helpottaa jo kummasti kun voi mennä opiskelemaan ihan mihin vain, välittämättä kustannuksista, ei stressiä , ja aina tuki ja turva jos tarvii tai sattuu jotain ,niin henkinen kuin rahallinenkin.
Hyvä perusturvallisuuden tunne jo auttaa pitkälle .
Usaan vai Oxford iin oppimaan elämää?
Vierailija kirjoitti:
Se helpottaa jo kummasti kun voi mennä opiskelemaan ihan mihin vain, välittämättä kustannuksista, ei stressiä , ja aina tuki ja turva jos tarvii tai sattuu jotain ,niin henkinen kuin rahallinenkin.
Hyvä perusturvallisuuden tunne jo auttaa pitkälle .
Suomessa saa opiskella aivan niin pitkälle kuin päätä riittää. Ne suomen opiskelukustannukset aiheutuvat muista elinkuluista kuten asuminen, ruoka, vaatteet, jne. , mutta itse opiskelu on maksutonta.
Rikkailla tietenkin on mahdollisuus ostaa yksityisopetusta, joiden avulla he pääsevät opiskelemaan haluamaansa alaa. Kaikilla siis on mahdollisuus opiskella, mutta valitettavasti se ei takaa työpaikkaa.
Meillä ei nämä ns.rikkaat isovanhemmat ole antaneet kellekkään mitään.
Uuden auton antoivat käyttöön kun tarvitsin työn takia, annoin auton takaisin nyt kun asun paikassa missä pääsee parhaiten julkisilla, kävellen tai pyörällä. Maksavat kaikki ns. ei pakolliset menot ja tarvittaessa yllättävät kulut kuten lääkärimaksuja. Omalla rahalla maksan vuokrat sun muut pakolliset.
Missä palstan rikkaat?