AMK:sta valmistuneet
Mikä on tekosyysi ettet mennyt yliopistoon? Eikö rahkeet riittänyt?
Kommentit (17)
Työllistyminen kuulosti paremmalta ajastukselta kuin akateeminen työttömyys.
AMK-hullu, pöytätietokonehullu, näitä riittää.
Kiristääkö Ap vanne päätäsi vai miksi näin typerä avaus. Miksi kaikkien edes tulisi haluta opiskella yliopistossa? - Jos itse olisin halunnut opiskella vaikka fysioterapeutiksi, hävittäjälentäjäksi tai tähdätä Michelin tähdellä palkituksi ravintoloitsijaksi, niin miksi olisin hakeutunut opiskelemaan yliopistoon?
Yliopisto-opiskelija
Nopeampi valmistuminen suoraan työelmään.
Työpaikkoja riittää, olen vielä nuori nainen ja jaksan taatusti painaa myös sairaanhoitajan töitä.Voinsitten myöhemmin, ehkä, jos oikeien kiinnostaa, pyrkiä yliopistoon terveystieteitä.
Vierailija kirjoitti:
Kiristääkö Ap vanne päätäsi vai miksi näin typerä avaus. Miksi kaikkien edes tulisi haluta opiskella yliopistossa? - Jos itse olisin halunnut opiskella vaikka fysioterapeutiksi, hävittäjälentäjäksi tai tähdätä Michelin tähdellä palkituksi ravintoloitsijaksi, niin miksi olisin hakeutunut opiskelemaan yliopistoon?
Yliopisto-opiskelija
Aina tehnyt mieli kysyä miltä tuntuu olla niin tyhmä että vastaa tälläisiin?
Tämähän olikin varsin ennalta arvattava aihe. Arvaan millaisia aloituksia tämä palsta on tänään täynnä. Tiedän jo niiden aiheetkin valmiiksi. Hulluja täällä on paljon.
Koin tutkinnon tason riittäväksi ja en ollu lukenu pitkää matikkaa joka ois yliopistossa alalle vaadittu.
Koska AMK on pelkkää laulua ja leikkiä, valmistuu ammattiin tekemättä mitään.
Kävin ensin yliopistoa, mutta siitä ei olisi valmistunut varsinaisesti mihinkään. Vaihdoin amkiin hyvin työllistävälle alalle ja nyt opiskelen huvin vuoksi sitä alkuperäistä alaa yliopistossa työn ohessa.
Toisin sanoen pääsin ei-ensikertalaisena sisään yliopistoon, että eiköhän nää rahkeet riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto-opiskelija
Aina tehnyt mieli kysyä miltä tuntuu olla niin tyhmä että vastaa tälläisiin?
Tyhmyys on tavallaan lahja ja siunaus, koska täytyy olla hyvin raskasta olla niitä harvoja viisaita tai edes järkeviä, jotka oikeasti tietävät mikä olisi viisainta ja tai järkevintä ja samalla huomata että "taas" tehdään ja toimitaan ihan toisella tavalla ja havaintonsa kanssa yhtäaikaa tuntea oma voimattomuutensa, ettei voi itse tehdä määräänsä enenmpää.(..)
Yliopisto-opiskelija
Sellainen tekosyy, että voin opiskella ansiosidonnaisella 2 vuotta. Se ei ihan yliopistotutkintoon riitä. Myöhemminhän sitä voi sitten jatkaa maisteriksi.
Sen ikäisenä kun valinta tehtiin en osannut ajatella pidemmälle tulevaisuuden kannalta. Luulin, että yliopistosta valmistutaan semmoisiin tehtäviin, joista en ole kiinnostunut, esim. opettaja.
Nyt kun olen ollut teollisuudessa työelämässä ja näen että pystyisin helposti tekemään ylemmän tutkinnon vaatimia tehtäviä ja niitä tekee välillä aika yksinkertaisesti ajattelevat ihmiset niin valitsisin varmaan toisin.
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto-opiskelija
En ole ap, mutta itse ihmettelen asiaa oikeastaan vain joidenkin alojen kohdalla. Esim. en ihan käsitä, miksi kukaan fiksu haluaa opiskella tradenomiksi, kun sillä alalla tarjoutuu paljon paremmat työllisyysnäkymät jos on käynyt kauppiksen. Itseasiassa luulen, että monia tradenomeja kaduttaa viimeistään nelikymppisenä se, ettei ole parempaa koulutusta. Joskus ihmettelen myös näitä "ysin keskiarvolla" sairaanhoitajiksi opiskelleita. Miksi eivät kokeilleet onneaan lääkiksen pääsykokeissa, vaan tyytyivät matalampaan koulutukseen ja palkkaan. Tietty jollain vain ei ole kunnianhimoa ja sekin on toki ok.
Hei, kiitos kysymästä!
Unelma-ammattini on ollut jo pitkään päästä kehitysvammaisten ohjaakaksi. Veljeni on monivammainen ja useiden palveluiden piirissä, halusin itsekin päästä vammaistyön ammattilaiseksi. AMK tarjosi tähän hyvää koulutusalustaa ja tosiaan, nyt olen kehitysvammayksikön ohjaaja!:)
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta itse ihmettelen asiaa oikeastaan vain joidenkin alojen kohdalla. Esim. en ihan käsitä, miksi kukaan fiksu haluaa opiskella tradenomiksi, kun sillä alalla tarjoutuu paljon paremmat työllisyysnäkymät jos on käynyt kauppiksen. Itseasiassa luulen, että monia tradenomeja kaduttaa viimeistään nelikymppisenä se, ettei ole parempaa koulutusta. Joskus ihmettelen myös näitä "ysin keskiarvolla" sairaanhoitajiksi opiskelleita. Miksi eivät kokeilleet onneaan lääkiksen pääsykokeissa, vaan tyytyivät matalampaan koulutukseen ja palkkaan. Tietty jollain vain ei ole kunnianhimoa ja sekin on toki ok.
Minä halusin opiskella tradenomiksi ja vieläpä melkein nelikymppisenä! Nopeampi tie työelämään, vaikka tiedostinkin sen, että on myös paljon työttöminä. Sain töitä jo toisena vuonna haluamaltani alalta. On huomattavasti nopeampaa opiskella ensin tradeksi (perheellinen tarvitsee rahaa eri tavalla) ja sitten voi myöhemmin jatkaa vaikka maisteriksi tai suorittaa ylemmän amk-tutkinnon. Koen olevani kyllä sinänsä kunnianhimoinen, mutta en haaveile mistään mahtiurasta ja suuresta palkasta. Tällä hetkellä koen, että mielekäs työ 8-16 ja ok palkka on sangen sopiva. Keskiarvo aikuislukiossa 9.5, mutta en koe, että menisin "hukkaan".
En kovin tarkkaan tiennyt mitä haluan. Amk + yamk nyt käyty, isossa halutussa työpaikassa, palkka ylimmässä desiilissä ja ihan tyytyväinen. Lopulta se on osaaminen mikä ratkaisee.
Yliopistossa opetus pitkälti tähtää tutkijauraan, vaikka harva sen tien valitsee. Lukion keskiarvo minulla oli 8,7 ja M paperit kirjoitin, joku on huonommilla mennyt yliopistoon, minua ei niin kiinnostanut.
En jaksanut lukea pääsykokeisiin. AMK:hon pääsi pelkällä kevyellä palikka- ja soveltuvuustestillä.