Minkälaista on asua kerrostalossa, jonka pohjakerroksessa päiväkoti?
Harkitsen ostavani kerrostaloasunnon talosta, jonka pohjakerroksessa toimii päiväkoti. Talon pihalla on leikkikenttä, jota päiväkotilaiset ja talon muut lapset käyttävät. Oma asuntoni olisi sitten talon kolmannessa kerroksessa.
Olisiko täällä valottaa kenelläkään kokemuksen pohjalta, miten paljon tuollainen vaikuttaa asumisrauhaan? Tässä tapauksessa ei siis olisi suoraan oman asunnon ala- tai yläpuolella tuo päiväkoti, vaan yksi asuntokerros siinä välissä.
Kommentit (23)
Olen asunut päiväkodin yläkerrassa ja en voi suositella. Kesällä jatkuva kiljuminen ja huuto parvekkeen alla, yritä siinä sitten nauttia olostasi. Talvella ei haitannut yhtä paljon, kun ovi ja ikkunat oli kiinni.
jos olet päivisin kotona älä missään tapauksessa edes mieti ostamista viikon loput rauhallista . ei koskaan enään 300m lähemmäksi
Lasten tarha naapurissa ei ole mikään ideaali tilanne. Toki paljon parempi kuin heimo naapurina.
Olen asunut ja ei haitannut, mutta olin itse töissä päivät, joten eipä haitannut.
Minulla myös vain positiivisia kokemuksia päiväkodista talon alakerrassa. Oma asuntoni oli vielä suoraan heidän yläpuolellaan, parveke leikkipihalle päin.
Päivät olin töissä, joten mitäpä heidän elämänsä olisi minua haitannut, enkä kesälläkään vieroksu lasten elämän ääniä:) Toki jos olet jotenkin älyttömän ääniherkkä tai muuten vain ärsyynnyt mistä äänestä tahansa, niin sitten en suosittele:D
Älä edes harkitse.
Meluhaitta on korvaihuumaava, puhumattakaan pikku tihutöistä ympäristössä.
En kyllä itse haluaisi asua sellaisessa talossa. Sehän tarkoittaa myös trafiikkia pihaalueella kun vanhemnat tuo ja hakee.
Asun 300 metrin päässä tarhasta ja meteli kuuluu silti hyvin jos avaa ikkunan.
Eipä ole haitannut, vaikka asun 2 kerroksessa, tai siis maan tasalla on päiväkoti ja alapuolellani yksi asuntokerros ennen omaani.
Leikkimässä tenavat käyvät talon vieressä sijaitsevassa puistossa, eivät talon omalla pihalla. Ihan piristävää sitä on kesäaikaan kuunnella lasten ilakoinnin ääniä ja "äänihaitat" rajoittuvat tehokkaasti vain ma-pe 7-17 välille. Päiväkoti on varsin pieni, joten lasten kuskaamisesta aiheutunutta liikennettä ei edes huomaa, vai tulevatko sitten hoitoon kävellen lähialueelta.
Lapsiperheelle tämä sijainti olisi varmasti ihan unelma ja arjen sujuvuuden kannalta todella kätevä.
Kiitos paljon vastauksista!
Hmmm...täytyy vielä pohtia. Suoraan ylä-tai alapuolelta en kyllä asuntoa ostaisi, mutta nyt on sellainen asunto, että harkitsen kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Älä edes harkitse.
Heh. Mitähän tihutöitä sellaiset 1-5-vuotiaat hoitajien valvonnassa olevat lapsukaiset oikein keksivät :)
Olen aiemmin asunut talossa, jossa oli alle 10 paikkainen päiväkoti. Ei ilmennyt meluhaittaa. Nyt asun talossa, jonka alakerrassa on kahvila ja tilitoimisto, meluhaittaa ja liikennettä on huomattavasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista!
Hmmm...täytyy vielä pohtia. Suoraan ylä-tai alapuolelta en kyllä asuntoa ostaisi, mutta nyt on sellainen asunto, että harkitsen kovasti.
Päikkärin yläpuolelta kyllä uskaltaisin ostaa, alapuolelta ehkä en. Kyllähän lasten juoksentelusta väistämättä alakertaan jonkin verran töminää saattaa kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä edes harkitse.
Heh. Mitähän tihutöitä sellaiset 1-5-vuotiaat hoitajien valvonnassa olevat lapsukaiset oikein keksivät :)
Olen aiemmin asunut talossa, jossa oli alle 10 paikkainen päiväkoti. Ei ilmennyt meluhaittaa. Nyt asun talossa, jonka alakerrassa on kahvila ja tilitoimisto, meluhaittaa ja liikennettä on huomattavasti enemmän.
Ne hoitajat ovat nykyään varhaiskasvattajia jotka tekevät suurelta osin toimistotöitä. Aikaa lasten vahtimiseen on vain niukalti.
Äänihaitat on aika marginaalisia, eihän ne lapset montaa tuntia päivässä siellä pihalla vietä, ehkä yhteensä noin 3-4 tuntia.
Sisätilat taas on jo lakisääteisesti hyvin äänieristetty.
Riippuu tykkäätkö kakaroiden kiljunnasta. Itse en tykkää kakaroista, niin en muuttaisi. :P
Jos et koskaan tee etätöitä ja vietät mahdollisella parvekkeella aikaa vain heinäkuussa (jolloin päiväkoti on tod.näk. kiinni), niin mikäs siinä.
Asuimme useita vuosia suoraan päiväkodin yläpuolella ja tein joskus etätöitä kotona. Huuto pihalla suoraan parvekkeemme alla oli suorastaan infernaalista ja joka ikinen syksy löytyi se yksi tenava, joka ei millään olisi halunnut jäädä päiväkotiin. Tarkkailujeni perusteella kesti aina noin viikon ajan suoraa huutoa tuntikausia, kiroilua (!) ja painavan rautaportin paiskomista suoraan asuntomme alla ennen kuin kersa vihdoin sopeutui paikkaan.
Metelin määrä sisällä taas riippui päiväkotiryhmän vetäjästä. Loppuvaiheessa asumista päiväkotiin tuli töihin joku kundi, jonka kova ääni kuului selvästi kämppäämme ja joka ilmeisesti hyppyytti koko lapsiryhmää, koska huomasin asian kun koriste-esineet alkoivat hytkyä hyllyllä tahdissa (ja ei tosiaankaan ollut mikään paperiseinäinen ja -lattiainen talo). Sen verran korpesi siinä vaiheessa ja olimme jo ostaneet seuraavan asunnon, että luukutin Metallicaa täysillä parin biisin ajan. Ilmeisesti siinä vaiheessa päiväkodin väellekin selvisi, että jos on tarpeeksi desibelejä, niin siinäkin talossa kyllä äänet kuuluu. Soittotuokion jälkeen talossa olikin sitten ihanan rauhallista :D
Asuin aikanaan kerrostalossa päiväkodin lähellä. Meteli oli hirveä, kun muut kerrostalot ympärillä saivat lasten kiljunnan kaikumaan. Parvekkeella ei voinut olla juuri koskaan. En siis suosittele.
Siitä ei voi ikinä olla varma, että päiväkoti pysyisi tuossa kerrostalon alakerrassa. Voi olla, että päiväkodin tilalle tulee myöhemmin muu liiketila, ravintola/baari, joku ongelmaisten tukipiste tms. Eli vaikka päiväkoti ei haittaisi sinua, niin baari alakerrassa voisi haitatakin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tykkäätkö kakaroiden kiljunnasta. Itse en tykkää kakaroista, niin en muuttaisi. :P
:D
Ideaali työssäkäyvälle yh-vanhemmalle!
Asuin jossain vaiheessa sellaisessa eikä päiväkoti todellakaan ole huonoin vaihtoehto naapuriksi. Kellon saattoi tarkistaa heidän ulos menonsa mukaan, mutta ei ollut häiriöksi. Puhumattakaan iltojen ja viikonloppujen rauhasta, eivät ole paikalla ollenkaan.