TV.ssä esitettävien elokuvien arvostelusta
Taas tänään Hesarin arvostelija antoi Clint Eastwoodin tänään tv:ssä esitettävälle The Mule -elokuvalle yhden tähden viidestä sillä perusteella, että se hänen mukaansa "haistattelee poliittiselle korrektiudelle". Rotten Tomatoes - sivustolla (jonka arvioiden perusteella näkee aika luotettavasti, onko jokin leffa katsomisen arvoinen) se on saanut melko hyvät arviot. Muistan, että sama arvostelija antoi yleisesti mestariteoksena pidetylle Woody Allenin Manhattan-leffalle yhtä huonon arvosanan, koska tuntee antipatiaa henkilöä nimeltä Woody Allen kohtaan. Mitä arvoa on tällaisilla arvosteluilla, jotka eivät arvioi elokuvia niiden elokuvallisten ansioiden perusteella - arvioissa, joissa ei ole pyrkimystäkään objektiivisuuteen vaan jotka vain propagoivat punavihreää poliittista agendaa?
Kommentit (7)
On varmaan vähän naivi ajatus että arvostelija voisi olla täysin objektiivinen ja puolueeton mutta silti huomaan, että minulla on vähän ikävä aikanaan hyvinkin ankaria ja tiukkoja krittiikkejä antaneita kriitikoita. Nykyään krittikit on joko vain ohjelman kertaamista tai erilaista lässytystä, jossa kirjoittaja kertoo kuina hänen kaverinsa on tehnyt sitä tai tätä.
Vierailija kirjoitti:
Arvostelut ovat lopulta aina subjektiivisia. Ei niitä tarvitse päästää niin kovasti ihon alle. Muistan, kun luin Tarantinon Inglourious Basterds -leffan kritiikin, ja kriitikko piti leffan heikoimpana lenkkinä oluttupakohtausta – mun mielestä se taas oli koko elokuvan huippukohta.
Subjektiivisia toki, mutta elokuvia pitäisi arvioida niiden elokuvallisten ansioiden perusteella, eikä siltä pohjalta, että arvostelija tuntee antipatiaa jotain tiettyä henkilöä tai omastaan poikkeavaa poliittista ajattelutapaa kohtaan.
Ihan sama arvostelu oli juuri täällä käsittelyssä. Tuntuu olevan joku telaketjufemakko tämä arvostelija. Haukkui myös Lampaansyöjät.
Ne filmit on hyviä, jolle tämä antaa yhden tähden!
Vierailija kirjoitti:
Ne filmit on hyviä, jolle tämä antaa yhden tähden!
Näin olen itsekin huomannut. Muistaakseni sama arvostelija runttasi myös Eyes Wide Shut -elokuvan. Oli nähtävästi mielestään sovinistinen...
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama arvostelu oli juuri täällä käsittelyssä. Tuntuu olevan joku telaketjufemakko tämä arvostelija. Haukkui myös Lampaansyöjät.
Lienee vegetaristi...
Arvostelut ovat lopulta aina subjektiivisia. Ei niitä tarvitse päästää niin kovasti ihon alle. Muistan, kun luin Tarantinon Inglourious Basterds -leffan kritiikin, ja kriitikko piti leffan heikoimpana lenkkinä oluttupakohtausta – mun mielestä se taas oli koko elokuvan huippukohta.