Paljonko teillä menee rahaa teini-ikäisiin lapsiinne?
Eli siis,
Tyttäreni on nyt 15-vuotias. Hän tarvitsee toisinaan uutta vaatetta, hänellä on koira jolle minä ostan kaiken matolääkkeistä ruokaan ja maksan näyttelymaksut, hihnat yms yms.
Lapsi myös tarvitsee toisinaan taskurahaa tai lintsirahaa, rahana eväisiin jne.
Lapseni ja minun vanhempani tuntuu ajattelevan että minulla olisi rahaa ihan tolkuttoman paljon ja että minun pitäisi ostaa lapselle kaikki nuo asiat koska ne ovat tarpeellisia. Mutta eikai esim koira tarvitse 3 eri hihnaa?
En tiedä, mutta esim tänään nyt sitten lapsi valitti ettei hänellä ole vaatetta huomiseen Kevätjuhlaan (vaikka kaapissa kyllä on vaatteita ja mekkoja) että nyt pitäisi lähteä ostoksille. Mutta ei minulla ole rahaa yhtäkkiä käyttää rahaa n.50-100 e mekkoon jonka hän jättää taas vain kaappiin lojumaan.
Mielipiteitä/ Vertaistukea/ haukkuja?
T. Yh
Kommentit (20)
50 euroa kuussa siirrän molempien teinipoikien tilille kuussa. Tällä hoitavat pizzansa ja leffansa yms. Vaatteet ja kuukausittaiset parturikäynnit maksan lisäksi. Vanhempi kasvaa nyt vauhdilla ja joka kuukausi saa uusia jotain kenkää, verkkahousua tms. Nuoremmalle teen isommat ostokset 2-3krt vuodessa.
Kaikki lapset jo täysi-ikäisiä. Kun olivat teinejä rahaa meni ihan hullun paljon. Yrittivät saada sitä ties minkälaisilla kikkailuilla. Jouduin olemaan tosi skarppina etten antanut yli varojen ja että osasin olla tasapuolinen. Aika paljon yritin tuoda keskusteluissa esiin mitä kaikkia kuluja on, ja mihin pitää vuoden mittaan varautua.
Pidin rajana sellaista ettei lapsilla saa olla korkeampi elintaso kuin minulla itselläni.
Sekä ostettavien vaatteiden määrää että hintaa. Kuukausirahan piti riittää leffoihin, meikkeihin, välipaloihin yms.
Pahinta oli juurikin tuo kun lähipiiristä tuli naljailua että olen saita ja ikävä ihminen. Ajattelin vaan mielessäni että helppoa on sivusta huudella, se on ilmaista.
Maksoin kyllä lapsille kielikurssit, vanhojenpäivät, ajokortit ja valmennuskurssit mutta ns arki-elämässä pidin tuota selostamaani tiukkaa linjaa ja kuuntelin mahdollisimman tyynesti lasten raivoamiset.
Menee ja paljon. Harrastavat luistelua (kilpailevat kaikki) ja ko harrastus imee koko kukkaron tyhjäksi.
Muuten ovatkin sitten vähään tyytyväisiä. Ostavat vaatteet käytettynä/tekevät itse, eivät käytä meikkiä juurikaan jne. Kaikki käyvät valmentamassa pari kertaa viikossa ja saavat siitä taskurahansa, eli meidän ei tarvitse maksaa viikkorahaa.
Tuo on aika hyvä tuo ajatus, ettei lapsella saisi olla ikäänkuin korkeampi elintaso kuin minulla.
Lapsella on aika kallis maku, ja esimerkiksi uusinta iphonea hinkuu joka toinen vuosi. Usein hän on saanut sen hankittua säästämällä joulu sekä synttärilahjarahoistaan, jotka on siis usealta antajalta.
Mielestäni lapsi ei pyydä liikoja, ja kyllähän nuoren pitäisi saada mennä tuolla vapaammin ja minun pitäisi antaa rahaa. Mutta minulla menee lapseen ainakin 200 e, ei se 50 e riittäisi hänelle kuukaudeksi millään. Se 50e saattaa mennä yhtenä viikonloppuna kun lapsi menee kauppakeskukseen. Kaikki on jotenkin niin kallistakin...
Niin ja olen matalapalkka-alalla eli ei ole sillai mitään kauheita ylimääriä rahaa, elinkustannusten jälkeen.
Apua mitä rahanmenoa. Itse en pidä lapsista enkä voisi koskaan niitä kuvitella hankkivani, en kestäisi sitä rahanmenoa.
Kai koira tarvitsee kolme hihnaa, jos käyvät näyttelyissä. Luulisi, että tiedät, kun lapsestasi kyse.
Muutoin, nuo kaikki mainitsemasi asiat, ovat kohtuullisia pyyntöjä.
Meillä menee teiniin rahaa paljon. Kilpaurheilee, mutta valintakysymys. Maksan sen mielelläni. Tiedän mitä tekee ja missä porukoissa liikkuu.
15 täyttävä tyttö täälläkin. Farkut jäi pieniksi... tilasin kerralla 5 paria, 200. Sama rintsikoille. Muuten ei pariin vuoteen ole tarvinnut vaatteisiin tai kenkiin uusimista, lahjaksi olen jotain neuleita hankkinut.
Pari kertaa kevään aikana mennyt kavereiden kanssa johonkin, mihin tarvittu taskurahaa ja pari kertaa tarjottu kaveriporukalle reissu (leffa, texmex -ravintola synttäreillä). Kotona viihtyvä lukutoukka pääsääntöisesti.
Harrastus 1000/vuosi.
Läppäri, puhelin, nettiliittymä 10/kk.
Mopo: autokoulu ajotunteineen ja viranomaismaksuineen 600, ajokki -3000, juoksevat kulut x. Saa alkaa mopoilla harrastusmatkat ja lisäksi toivon kortinhankinnan kannustavan itsevarmuutta ja itsenäisyyttä tms.
Ei saa viikorahaa, tai saisi jos kotityöt sujuisivat, mutta ei ole kiinnostunut. Perusostoksiaan voi kirjoittaa ostoslistaan ja ne tulee kauppareissulta.
Menee kesällä 2 viikon tutustu ja tienaa -töihin.
Seuraan häneen menevää rahaa, mutta vielä ei ole käynyt mielessä kiristää kukkaronnyörejä, menee mitä menee ja mikä milloinkin tuntuu järkevåltä maksaa.
Koiralla voi mielestäni olla 2 ehjää hihnaa ja kolmas ostetaan jos edellisille käy jotain
Kaikki menee, eikä riitä. Lapsista on huolta, harmia ja rahan menoa.
Vierailija kirjoitti:
Kai koira tarvitsee kolme hihnaa, jos käyvät näyttelyissä. Luulisi, että tiedät, kun lapsestasi kyse.
Muutoin, nuo kaikki mainitsemasi asiat, ovat kohtuullisia pyyntöjä.Meillä menee teiniin rahaa paljon. Kilpaurheilee, mutta valintakysymys. Maksan sen mielelläni. Tiedän mitä tekee ja missä porukoissa liikkuu.
Tämän takia muakaan ei haittaa maksaa lasten luistelusta. Maksan ihan mielelläni siitä että ovat jossain järkevässä puuhassa ja luotettavassa seurassa kaiken aikansa. Paljoa lapsia ei näe, mutta tuskin teiniä muutenkaan kotona näkee harrasti tai ei.
Asumme Keski-Euroopassa ja suurin kustannus 15-vuotiaalle on kouluruokailu, kun sitä ei koronan jälkeisessä maailmassa lähinnä ole. Siihen menee noin 300 euroa kuussa, kun nuoret syövät missä ikinä syövätkään. Bussilippuun menee noin 60 euroa. Harrastukseen 400 euroa/vuosi. Vaatteisiin yms. ehkä satanen viikossa. En anna viikkorahaa.
Olemme ratkaisseet asian niin, että molemmille 500 euroa kuussa tilille ja siitä tulee maksaa KAIKKI. Kotona syötävä ruoka ja asuminen on toki poissuljettua.
Maksamme myös erikseen kouluun ja harrastuksiin liittyvät kulut. Kun asia on tällä tavoin selvä, niin ei tarvitse joka sushikeikasta ja uudesta vaatteesta vääntää erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki menee, eikä riitä. Lapsista on huolta, harmia ja rahan menoa.
Hmm? Ei iloa lainkaan? Vaikutat oikeasti katkeralta lapsettomalta.
Ei mitään ylimääräistä. Lukiolaisella maksuttomat opinnot ja kulkeminen. Harrastaa kirjoittamista maksuttomassa kirjoituspiirissä ja käy koulun maksuttomalla kuntosalilla. Käyttää pelkkiä mustia vaatteita, ei halua omistaa niitä paljoa.
15 vuotiaana joku tonni mennyt mopo tai skootteri. 16v sit kahdelle kevarit, 18v autot, tosin kevarit vaihdossa.
Neljä lasta maailmalle kasvattanut. Itse itsensä elättäneet 18v jälkeen.
17v pojan harrastukseen menee pelkkinä kuukausimaksuina 150/kk. Päälle peli- ja turnausmatkat, varusteet ja leirit. Ruokaa menee kertaistumalla vaikka 2kpl 240g pihviä, salaatit ja perunat päälle. Kunnon kengät maksaa (koko 45) 80-100, harrastuksen kengät 250, niitä menee kahdet vuodessa. Ja vielä ei edes olla mopokorteissa, vaatteissa jne. Lapset maksaa rahaa. Sellaista se vaan on.
Menee paljon nuoren hevoseen. Muuten nuori ei hirveitä halua. Vaatteisiin yms. Kuluu jonkin verran, mutta ei odota hirveän kalliita asioita. Ostaa myös kirppikseltä ja käytettyinä, sekä tuunaa itse.
Kaikkien lasten kohdalla teineinä mennyt isoimmat summat harrastuksiin, muu kulutus ollut siedettävämpää. Harrastuskulut, kun laskee kaiken harjoitusmaksuista, leirityksiin, kisoihin/peleihin, vermeisiin ja kuskauksiin on varmastikin about sen 500eur/kk per lapsi tasolla. Jollain ehkä vähän vähemmän ja jollain selkeästi enemmän. Siinä ne muut kulut tuntuu suht pieneltä.
17v. eli viimeinen ikäluokka, jolle lukion kirjat ja läppäri täytyy kustantaa. Kouluun on siis mennyt iso siivu. Lisäksi harrastus n. 500e/lukukausi + vermeet. Vanhojen päivään humpsahti tänä vuonna kerralla satasia.
Mä annan kohta 14v täyttävälle pojalleni 20 viikkorahaa. Kyllä se on riittänyt.