Sinä joka olet katkaissut välit vanhempiin tai vähentänyt yhteydenpitoa käytännössä lähes nolliin
Miten päätös on vaikuttanut elämääsi? Oliko päätöksessä vaikea pysyä ja kuinka kauan meni kunnes totuit uuteen tilanteeseen?
Olen itse lopettanut pitämästä oma-aloitteisesti yhteyttä ja harkitsen välien lähes täydellistä katkaisua. Itse koen tämän vaikeana ja ajatus herättää epämääräisen huonon omatunnon ja ahdistuksen. Aika parantaa?
Kommentit (5)
Ei ollut vaikea pysyä päätöksessä, se oli luonnollinen jatkumo etäiselle ja tuomitsevalle suhteelle heti kun 19-vuotiaana muutin pois kotoa. En tunne syyllisyyttä koska en ole koskaan ollut läheinen heidän kanssaan lapsenakaan. Häpeää tunnen usein silloin kun muiden ihmisten kanssa keskustellessa tulee jotenkin puheeksi vanhemmat. Mutta ei tilanne ole minun syytäni, en valinnut heitteillejättöä viisivuotiaana. Yritän hyväksyä sen että tunnen häpeää ja suhtautua empaattisesti itseäni kohtaan.
Välit elossa olevaan vanhempaani ovat aina olleet hankalat, koska hän kiusasi ja vähätteli aina yleisöä saadessaan nyt jo edesmennyttä vanhempaani.
Olen jotenkin aina vihannut tätä tyrannivanhempaa, mutta yrittänyt säilyttää välit koska kuuluu.
N. 2 vuotta sitten tämä vanhempi kohdisti minuun teon joka ns. katkaisi kamelin selän, ja katkaisin välit lopullisesti.
Välillä tulee vaikeampia hetkiä, säälin tunteita jne. mutta aika tosiaan helpottaa niitäkin, enkä ole enää ottanut yhteyttä.
Niitä vielä kerran yrittämisiä oli turhaan aivan liian monta kymmentä vuotta elämästäni, ja kaiken kaikkiaan välien katkaiseminen on ollut suuri helpotus.
Koita kestää, mielenrauha on sen arvoista, ei kannata palata myrkyttämään elämäänsä.
Toiseen katkaisin välit lähes 15 vuotta sitten ja toiseen aion katkaista välit, kunhan nuorimman sisaruksen ylioppilasjuhlat on juhlittu huomenna.
Päätöksessä ei ole ollut vaikea pysyä, mutta siihen päätökseen tuleminen on ollut pitkä prosessi molemmilla kerroilla, mikä ei ole huono asia, koska sen aikana on ollut mahdollista tarkastella asiaa joka suunnasta ja todeta, että välien katkaisu on ainut oikea ratkaisu.
Juuri sama tilanne. Hankala pitää yhteyttä elossa olevaan vanhempaan. Välit viileni rajusti kun toisen vanhemman kuoltua tuli esille miten yhtä sisarusta suosittu taloudellisesti lähes varattomaksi asti. Omaisuuden myyntiä pilkkahintaan. No pitäähän tilaa jatkava sisarusta tukea vaikka millä hinnalla. Lieneeköhän yleistä.