Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto pienempään, kun lapset lähtee kotoa, mutta missä yöpyvät kun tulevat käymään?

Vierailija
03.06.2022 |

Tämä tietysti teille, joiden lapset muuttivat kauas.
Itselleni oli selvää, että uudessa asunnossani on vierashuone yöpymistä varten. Ja vaatehuone siellä täynnä tyttären tavaroita, ei kaikkea ollut järkeä viedä opiskelupaikkakunnan pikkuyksiöön.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat halusin itse yöpyä aika usein hotellissa, kun olivat meidän paikkakunnalla käymässä, vaikka meille olisi mahtunut.

Minusta se oli ikävää, kun oltiin sitten halunnut heidän viettävän sen koko ajan kanssamme, kun meillä olivat.

Menimme toki lapsinemme sinne hotelliin aamupalapöytään ja samalla haimme heidät meille, mutta silti.

Toiset tarvitsevat aikaa itsekseen, jotta palautuvat. Lapsiperhe-elämän keskellä yöpyminen vieraana (vaikkakin olisi omaa perhettä) voi olla hyvin uuvuttavaa.

Hotellin aamupalalle piti änkeä mistä syystä?

Menimme hotellin aamupalalla tietenkin siitä syystä, että vanhempani halusivat tarjota sen aina meille, kun yöpyivät.hotellissa paikkakunnallamme.

Se oli lapsillemme elämys ja vanhempani halusivat sen heille tuottaa.

Vierailija
62/67 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vierashuone ja molemmilla oma työhuone, joten tilaa riittää lapsille ja vieraille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa, vaikka asia ei ole ajankohtainen vielä moneen, moneen vuoteen. 

Rakensimme viime vuonna ensimmäista kertaa taloa. Aloin laskeskella, että jos rakennettaisiin vielä kaksi lisää, se kolmas olisi velaton. Mutta se kolmas olisi ajankohtainen kun lapset on aikuisia, eikä se voi olla yhtä iso kuin tämä tai seuraava. Olen aina haaveillut omasta mökistä, mutta olen fyysisestä terveydentilastani johtuen vain osa-aikatöissä, eikä tilanteeni tästä parane. Jotta pääsisin edes joskus haaveseeni tai lähelle sitä, jostain täytyy tinkiä.

Kolmas talo voisi olla jo järven rannalla, kaukana palveluista toki, ja pieni. Mutta toivon, että sopu sijaa antaa ja kolmelle aikuiselle lapselle löytyisi yösijat perheineen vaikka olisivat kaikki yhtä aikaa. Itse siis ajattelen, että toivottavasti kaikki menee meidän elämässä niin, että olemme läheisiä lasten ja heidän perheidensä kanssa aina. Ehkä jokin parviratkaisu voisi olla hyvä vierashuoneen lisäksi. 

Vierailija
64/67 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä vielä yksi lapsi kotona, mutta muutimme pienempään kun esikoiskaksoset muuttivat pois vuosi sitten. Jos yksitellen käyvät, mahtuu patjalle työhuoneeseen. Molemmat jos käyvät yhtä aikaa on aika ahdasta, toinen on sitten nukkunut sohvalla (joka on kyllä nukkumiseen tosi epämukava, vähän lyhyt jne).

Varmaan tähän jäämme nyt joksikin aikaa, jolloin viimeisen lähdettyä yksi huone jää osin vieraskäyttöön. Sitten jos alkaa perhettä tai puolisoa olla vakituisemmin kuvioissa, hotelli on varmaan paras.

Vierailija
65/67 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pk-seudulla lisätila on sen verran kallista, että luulen siinä vaiheessa, kun lapset alkavat muuttaa omilleen, että me myös vaihdamme pienempään. Vaikea vielä sanoa kuinka pieneen, mutta olennaista olisi, että enemmän rahaa jäisi muuhun kuin asumiseen. Toki, lainan lyhennys loppuu jossain kohtaa myös, mutta silti olisi kiva saada sitä rahaa joko tuottavampiin sijoituksiin tai käyttöön.

Uskon kyllä, että lapset aika pitkälle rakentavat omaakin elämäänsä lähialueilla, joten ehkä ihan kauheasti ei ole tarvettakaan kovin pitkille majotuksille. Yksittäiset yöt tietty aina mahtuu vaikka patjalla johonkin nurkkaan.

Vierailija
66/67 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin aikuisen lapsen näkökulmasta minusta olisi kurjaa, jos vanhemmat tieten tahtoen pihistäisivät omasta elintasostaan säilyttääkseen minulle huonetta. Siinähän tulisi jo jonkinlainen velvollisuudentunnekin käydä siellä majailemassa.

Omilla vanhemmillani on työhuone/kirjastohuone, jonka lattialla olen joskus patjalla nukkunut. Emme asu kovin kaukana toisistamme (noin 100 km), joten useimmiten kyläillään päiväsilteen tai korkeintaan yksi yö. Tavaroita en heille jättänyt muuttaessani.

Vierailija
67/67 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän ei ole mikään ongelma jos kaikki asuvat suhteellisen lähellä toisiaan ja näkeminen on helppoa ilman yöksi jäämistäkin. Usein lasten muutettua talo vaatisi remppaa (rahaa) ja jos ollaan itse jäämässä eläkkeelle, niin tulot tippuu eikä usein saa sitä pienempääkään asuntoa enää kovin edullisesti varsinkaan isoissa kaupungeissa. Minusta olisi ihana jos olisi reilusti tilaa yhdessä kokoontua lomilla täällä meillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi