Muutto pienempään, kun lapset lähtee kotoa, mutta missä yöpyvät kun tulevat käymään?
Tämä tietysti teille, joiden lapset muuttivat kauas.
Itselleni oli selvää, että uudessa asunnossani on vierashuone yöpymistä varten. Ja vaatehuone siellä täynnä tyttären tavaroita, ei kaikkea ollut järkeä viedä opiskelupaikkakunnan pikkuyksiöön.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta hotelliyötä kustantaa yhden lisähuoneen hinnalla? Yksi makuuhuone lisää maksaa kymppitonneja, joten siitä on helppo laskea yöpymisen kustannukset. Aikuiset lapset osaavat itsekin laskea, kannattaako vanhempien ottaa asuntovelkaa heidän yöpymisten kustantamiseksi.
Älä puhu p...askaa. ei maksa kymppitonneja valmiiksi rakennutettunakaan. Meille maksoi koko talo valmiiksi avaimet käteen rakennettuna alle 2000 neliö.
Jossain maaseudulla on tietenkin halpaa. Mutta Helsingissä pitää laskea vähintään 5000€/neliö ja 10 neliön makkari (joka ei ole edes iso) maksaa sen 50000€. Jos sitä ei itse tarvitse, niin onhan se kallista lystiä hankkia vain sitä varten, että lapsi käy välillä kylässä. Tuolle summalle saa helposti 1500€ osinkoa nettona, sillä maksaa jo useamman hotelliyön. Lisäksi asumiskulut on vastaavasti pienemmät. Kerrostalossa vastike on helposti vähintään 4€/neliö eli siitäkin tulee säästöä 480€/vuosi. Hotelliin voi käyttää melkein 2000€ vuosi ja ajan myötähän ne lapsen vierailut kotona harvenevat, kun hän alkaa elää enemmän omaa elämäänsä eikä kaipaa niin usein äidin helmoihin.
Äidin helmoihin en ole kaivannut, mutta vanhemmat kaipasivat minun helmoihini vanhetessaan. Sikäli okt oli kätevä, kun kävin auttamassa heitä, oli tilaa yöpyä. Ei olisi ollut varaa hotelliin.
Meillä on talossa edelleen poismuuttaneiden huoneet :) Toinen käy tyttökaverin kanssa ehkä n. kerran kuukaudessa viikonloppua viettämässä ja toinen taas yksin ja viipyy aina suunnilleen viikon, saattaa viipyä kauemminkin. Täällä kotikaupungissa on heillä paljon vanhoja ystäviä, joiden kanssa haluavat viettää aikaa.
Eikä ole aikomusta meillä muuttaa pienempään, tämä on hyvä näin. Mahtuu sitten aikanaan mahdolliset lapsenlapsetkin kyläilemään ja lomailemaan. Välimatkaa molempien lapsien luo täältä on 400-500 km.
Me ei muutettu pienempään, vaikka lapset (3 kpl) lähtivät omilleen. Heillä oli vanhat huoneensa, joissa kävivätkin vuosikausia aina silloin tällöin nukkumassa, kun tulivat kylään esim. jouluksi. Nyt kun on jo lastenlapsia, niin on kiva kun mummolassa on tilaa, ja voi jäädä pienetkin yökylään helposti. Ei se isomman talon pitäminen kovin paljon kalliimmaksi tule kuin pienempään muutto, eikä niistä ylimääräisistä huoneista missään vaiheessa haittaa ollut.
En ajatellut muuttaa pienempään. Ihana saada aikuistuneet lapset kylään perheineen. Ja opiskelijalle tärkeä tietää että kotona on hänelle edelleen paikka varattuna.
Patjat lattialla on ihan hyvä järjestely.
Asutaan omakotitalossa, silti välillä ongelma mihin kaikki mahtuvat jos tulevat yhtäaikaa puolisoineen ja perheineen. Nimenomaan kaikki haluaisimme viettää esim. joulua yhdessä. Jos olisi rahaa niin laajentaisin taloa.
Vierailija kirjoitti:
Hotellissa, helpompaa ja halvempaa kuin pitää isoa asuntoa.
Opiskelijako sen yöpymisen maksaa 120-200 €/yö? Meillä tosin menee hotellit kokonaan kiinni esim. jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on talossa edelleen poismuuttaneiden huoneet :) Toinen käy tyttökaverin kanssa ehkä n. kerran kuukaudessa viikonloppua viettämässä ja toinen taas yksin ja viipyy aina suunnilleen viikon, saattaa viipyä kauemminkin. Täällä kotikaupungissa on heillä paljon vanhoja ystäviä, joiden kanssa haluavat viettää aikaa.
Eikä ole aikomusta meillä muuttaa pienempään, tämä on hyvä näin. Mahtuu sitten aikanaan mahdolliset lapsenlapsetkin kyläilemään ja lomailemaan. Välimatkaa molempien lapsien luo täältä on 400-500 km.
Lapset on ikävälillä 40 - 50. Pitäisikö heidän huoneensa olla museoituna jos kerran kaksi vuodessa joku ( tai lastenlapset ) yöpyy?
Vai siksikö he rivät oerheineen käy joka viikonloppu kuten kunnon perheisdä näköjään tehdään?
Mun vanhemmat halusin itse yöpyä aika usein hotellissa, kun olivat meidän paikkakunnalla käymässä, vaikka meille olisi mahtunut.
Minusta se oli ikävää, kun oltiin sitten halunnut heidän viettävän sen koko ajan kanssamme, kun meillä olivat.
Menimme toki lapsinemme sinne hotelliin aamupalapöytään ja samalla haimme heidät meille, mutta silti.
Lapsellemme on iltpäiväkerhon täti, jonka poika perheineen käy heillä joka sunnuntai syömässä. Täti noin kuuskymppinen.
Minusta ihanteellinen ratkaisu.
laittaako joku oikeasti lapsensa nukkumaan hotelliin? en tunne ketään, jolla ei olisi lasten vierailua varten edes vuodesohvaa tai patjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta hotelliyötä kustantaa yhden lisähuoneen hinnalla? Yksi makuuhuone lisää maksaa kymppitonneja, joten siitä on helppo laskea yöpymisen kustannukset. Aikuiset lapset osaavat itsekin laskea, kannattaako vanhempien ottaa asuntovelkaa heidän yöpymisten kustantamiseksi.
Meillä oli kyllä talo maksettu jo siinä kohtaa kun lapset muutti pois kotoa ja muutettiin kerrostaloon, ei todellakaan tarvittu lisälainaa.
Ei puhuta lainasta vaan siitä laittaako rahat yhteen lisähuoneeseen asunnossa vai muuttaako asuntoon, jossa ei lisähuonetta vieraille ole eli säästää rahat, ja matkustelee, sijoittaa,vaihtaa euron, harrastaa niillä säästyneillä rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut muuttaa pienempään. Ihana saada aikuistuneet lapset kylään perheineen. Ja opiskelijalle tärkeä tietää että kotona on hänelle edelleen paikka varattuna.
Näin itsekin ajattelin aiemmin, iso talo ja lapset kavereineen /puolisoineen/perheineen tervetulleita kotiin myös aikuisina.
Nyt kun ikää on enemmän ja mietin realistisesti eläkkeen määrää, inflaatiota, ja rahaa niin olen kallistumassa siihen, että osake, mökki ja muutama kuukausi talvella etelässä ja Lapin loma syksyllä on eläkkeellä meidän juttu. Ei iso talo isoine kustannuksineen. Lapset perheineen voivat lomailla meidän kanssa niin halutessaan.
Tosin päätökseen tietysti vaikuttaa kodin sijainti ruuhka-Suomessa. Suurella todennäköisyydellä lapset asuvat lähellä, sillä täällä etelässähän työt ovat.
Meidän ei kannata muuttaa. Saatiin tämä talo sen verran halvalla kuitenki. Ei säästettäis asumiskustannuksissa. Onpa sit kolme huonetta, mihin mahtuu vieraita.
Toki kahdesta tulee myös työhuone samalla.
Ja varmaa 2v sisällä lähtee taas yksi omilleen ja sit jää vielä yksi. Se nyt pyörii tossa varmaa vielä 6-8v
Olisi tylyä, jos parikymppinen nuori ei voisi yöpyä vanhemmillaan. Tai että vanhemmat puhuvat hänestä "vieraana". Meillä miehen vanhemmat tekivät aikanaan näin, omani eivät. Nyt 25 vuotta myöhemmin näemme miehen vanhempia kerran vuodessa pari tuntia. Minun vanhempiani näemme n. 10 kertaa ja viivymme aina yön yli. Kesällä voimme olla useitakin päiviä. Lapsenlapset ovat minun vanhemmilleni läheisiä, miehen äiti ei edes tunnista nuorimpia lapsia. Matkaa molempiin yhtä paljon. Yhdessä oleminen pitää välit läheisinä, ja jos matkaa on, se vaatii yöpymistä, tai muuten ei jaksa tai edes halua ajaa. Eri juttu tietenkin, jos etäisyyttä on alle 100 km.
Vielä ei olla tuossa tilanteessa, mutta olen itse ollut se lapsi. Yövyin eniten siskoni luona. En tilan vuoksi, vaan seuran ja sijainnin. Vanhemmilla olin lähinnä jouluna. Olohuoneen sohvalla nukuin molemmissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat halusin itse yöpyä aika usein hotellissa, kun olivat meidän paikkakunnalla käymässä, vaikka meille olisi mahtunut.
Minusta se oli ikävää, kun oltiin sitten halunnut heidän viettävän sen koko ajan kanssamme, kun meillä olivat.
Menimme toki lapsinemme sinne hotelliin aamupalapöytään ja samalla haimme heidät meille, mutta silti.
Toiset tarvitsevat aikaa itsekseen, jotta palautuvat. Lapsiperhe-elämän keskellä yöpyminen vieraana (vaikkakin olisi omaa perhettä) voi olla hyvin uuvuttavaa.
Hotellin aamupalalle piti änkeä mistä syystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu p...askaa. ei maksa kymppitonneja valmiiksi rakennutettunakaan. Meille maksoi koko talo valmiiksi avaimet käteen rakennettuna alle 2000 neliö.
Jossain maaseudulla on tietenkin halpaa. Mutta Helsingissä pitää laskea vähintään 5000€/neliö ja 10 neliön makkari (joka ei ole edes iso) maksaa sen 50000€. Jos sitä ei itse tarvitse, niin onhan se kallista lystiä hankkia vain sitä varten, että lapsi käy välillä kylässä. Tuolle summalle saa helposti 1500€ osinkoa nettona, sillä maksaa jo useamman hotelliyön. Lisäksi asumiskulut on vastaavasti pienemmät. Kerrostalossa vastike on helposti vähintään 4€/neliö eli siitäkin tulee säästöä 480€/vuosi. Hotelliin voi käyttää melkein 2000€ vuosi ja ajan myötähän ne lapsen vierailut kotona harvenevat, kun hän alkaa elää enemmän omaa elämäänsä eikä kaipaa niin usein äidin helmoihin.
Sun on pakko olla mies? Äidit ei useimmin laske rahassa omien lastensa tapaamista. Saati lastenlasten.
Meillä äiti olisi halunnut myydä heti, kun lapset lähtee muualle opiskelemaan. Isä taas ei halunnut. Lopulta asunto myytiin äidin ollessa noin 80 v.
Vierailija kirjoitti:
Olisi tylyä, jos parikymppinen nuori ei voisi yöpyä vanhemmillaan. Tai että vanhemmat puhuvat hänestä "vieraana". Meillä miehen vanhemmat tekivät aikanaan näin, omani eivät. Nyt 25 vuotta myöhemmin näemme miehen vanhempia kerran vuodessa pari tuntia. Minun vanhempiani näemme n. 10 kertaa ja viivymme aina yön yli. Kesällä voimme olla useitakin päiviä. Lapsenlapset ovat minun vanhemmilleni läheisiä, miehen äiti ei edes tunnista nuorimpia lapsia. Matkaa molempiin yhtä paljon. Yhdessä oleminen pitää välit läheisinä, ja jos matkaa on, se vaatii yöpymistä, tai muuten ei jaksa tai edes halua ajaa. Eri juttu tietenkin, jos etäisyyttä on alle 100 km.
Niinhän se on, miniät puhuu pahoja anopeista ja erottavat miehensä vanhemmistasn ja lapsenlapsista.
Kaikki eivät itsenäisty ja aikuistu vaan roikkuvat vanhemmissaan. Kyllä meille lapset, 40 - t50 ovat vieraita kun tulevat. Tosin rakkaita vieraita.
Nin kauan kuin asuivat opiskelukämpissä sinkkuina, tulivat "kotiin. " Kun perhe perustetaan ja asunto ( ei kämppä) on koti siinä.
Ruppeepa sinäkin pitämään kotina sitä.missä asut oman perheesi kanssa. Käytte kylässä kun menette vanhemmillesi
Meillä nytkin yövieras nukkuu olkkarissa ja kunhan lapsi lähtee pesästä,saa tehdä saman tai nukkua työhuoneessa joka tulee olemaan entinen lastenhuone.