Pitääkö leikkaukseen mentäessä varautua siihen että kuolee ja kirjoittaa jäähyväiskirjeet omaisille?
Kommentit (20)
Eipä ole tulut koskan mielen.Myöhästä enää ennen leikausta kirjoitella mitään.Kohtele mielummin ihmisiä niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan ihan jokainen päivä niin ei jää mitään sanomatta eläessä!Aivan samoin on turha kukat antaa kuolesa kun ne voi ihmisen eläessä antaa,unohtuu sekin monilta.Vaikka neilkka kimpun saa nytkin Prisma joku ale alle 3 euroa.Ne kestää joka kodissa.Toisin kuin ruusut kuole heti yön aikana jos koti on lämmin ja ei viileäksi saa.
Mieluummin hoitotestamentti kuin jäähyväiskirje.
Ei ehkä pidä mutta kannattaa, jos toimenpide jännittää liikaa.
Tosiaan riippuu ihan toimenpiteestä. Mut on tässä viimeisen 1,5 kk aikana leikattu neljä kertaa (nukutettu siis), viides leikkaus vielä tulossa mut en oo kyllä mitään jäähyväiskirjeitä kirjoitellut
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan riippuu ihan toimenpiteestä. Mut on tässä viimeisen 1,5 kk aikana leikattu neljä kertaa (nukutettu siis), viides leikkaus vielä tulossa mut en oo kyllä mitään jäähyväiskirjeitä kirjoitellut
Tähystys/avoleikkaus. Munasarjakysta
Onko pienempi riski jos vain selkäydinpuudutuksessa leikataan?
Aika paljon on ihmisiä, joiden asioista ei tiedä kukaan yhtään mitään, mutta eipä tänne ole kukaan jäänyt eikä kenenkään jälkeen jääneet asiat hoitamatta tai vaikka olisikin, niin aika hoitaa ne pois päiväjärjestyksestä. Tietty vähän aikaa harmittaa, jos paperit, avaimet tai salasanat on hukassa. Mutta mitä asioita muille pitäisi kertoa, että olisi vähän helpompaa saada se päättynyt elämä pakettiin?
Juha Sipilän poika kuoli rutiinileikkauksessa 22 vuotiaana. Ilmeisesti nukutuksessa kävi jotain.
Joo kyllä kannattaa Joku alkoholisoitunut keikkakirurgi saattaa tyriä yksinkertaisenkin toimenpiteen.
Esinahkani leikattiin pois kun olin 29 vuotias, en jättänyt jäähyväiskirjettä vaikka leikkaukseen menin.
M31
Vierailija kirjoitti:
Esinahkani leikattiin pois kun olin 29 vuotias, en jättänyt jäähyväiskirjettä vaikka leikkaukseen menin.
M31
Hih
Sellaisia hoitovirheitä suomessa tapahtuu hyvin vähän mihin ihminen menehtyy, voit sinä halutessasi kirjoittaa josta haluat mutta voin sanoa että tulet selviämään leikkauksesta 99,99% mahdollisuudella.
Eikun jättää vaan lapun pöydälle, että p a i n u k a a v i t t u u n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se hyvin epätodennäköistä ja äärimmäisen harvinaista on että tuollaisessa rutiinileikkauksessa mitään ihmeellistä tapahtuu.
Mä olen vieläpä moninkertainen riskipotilas perussairauksineni ja lääkeaineallergioineni, kaikki on mennyt hyvin siitä huolimatta.
Eri asia jos olis kyse avosydänleikkauksesta, keuhkojen tai muun elintärkeän elimen siirrosta, valtimopullistuman korjauksesta tai aivoleikkauksesta. Sellaisen yhteydessä saattaisin vaikka kirjoittaakin jäähyväiskirjeen.
T: se joka on ollut 4x leikkauksessa viimeisen 1,5kk aikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se hyvin epätodennäköistä ja äärimmäisen harvinaista on että tuollaisessa rutiinileikkauksessa mitään ihmeellistä tapahtuu.
Mä olen vieläpä moninkertainen riskipotilas perussairauksineni ja lääkeaineallergioineni, kaikki on mennyt hyvin siitä huolimatta.
Eri asia jos olis kyse avosydänleikkauksesta, keuhkojen tai muun elintärkeän elimen siirrosta, valtimopullistuman korjauksesta tai aivoleikkauksesta. Sellaisen yhteydessä saattaisin vaikka kirjoittaakin jäähyväiskirjeen.
T: se joka on ollut 4x leikkauksessa viimeisen 1,5kk aikana
Voihan sitä tukehtua vaikka perunaan...
Olen kuullut väitettävän, että tuollaisen pienehkön leikkauksen - vaikka sitten nukutuksessakin - vaarallisin osuus tilastollisesti olisi automatka sairaalaan. Auto-onnettomuuksissa kun kuollaan niin paljon useammin. Mutta ihminen pelkää sitä mikä on uutta ja erilaista, ei sitä mikä on arkipäiväistä.
Eipä oo tullu mieleen varautua kuolemiseen. Kyllä ne ajatukset on olleet selviämisessä vaikka toki aina on mahdollista että tulee jotain eikä selviäkään.