Alkuraskaus ja alkoholi
Tein juuri raskaustestin ja positiivinen tulos pamahti ruutuun. Siis aivan ihana "vahinko". Mutta mutta... viime viikko vietettiin kaveriporukalla lomamatkalla ja alkoholia tuli nautittua reippaasti.
Laskurin mukaan nyt menossa rv5+3. Matkalta palasin sunnuntaina enkä sen jälkeen ole nauttinut pientäkään määrää. nyt on pieni paniikki päällä :( Lähisuvussani on yksi FAS-lapsi ja tiedän kyllä, että odotusaikana hänen äitinsä joi erittäin paljon jatkuvasti. Onko mahdollista, että alkio on jo näin aikaisessa (rv4) vaiheessa altis epämuodostumille ym?
Kommentit (55)
Olen pahoillani, että joudun särkemään harhakäsityksiä alkoholin turvallisuudesta raskauden alkuaikana. Aihe on arka, koska moni varmastikin haluaisi mielummin usko ettei juominen raskauden alkuaikana ei ole vahingoittanut omaa lasta. Onhan se helpompaa.
Jos haluat lukea viimeisimpiä tutkimustuloksia aiheesta, suosittelen seuraavaa artikkelia:
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/raskaus-alkoholi-lasillinekin-liikaa-miten-suojella-sikiota/?shared=82092-d4ccdf9a-4
Lyhyesti artikkeli toteaa, että pienenä pidetyt alkoholimäärät raskauden alkuviikkoina saattavat aiheuttaa lapselle vaikeuksia, jos ei FASD-diagnoosia, niin ongelmia sosiaalisen tai kielellisen kehittymisen kanssa. Tärkeintä on kuitenkin, että jos olet juonut raskauden alkuaikoina älä syyttää itseäsi (ellet tehnyt sitä piittaamattomuuttasi) mutta älä myöskään elä harhassa - tunnusta se tosi asia, että lapsesi saattaa tarvita tukea ja kuntoutusta, ja sinulla on velvollisuus myös hankkia sitä lapselle.
Noilla viikoilla ei istukka vielä ole tarpeeksi kehittynyt välittääkseen yhtään mitään, joten huoletta voit olla.
vaikka nimettömänä jos et muuten kehtaa :)
Jos lapsi ei saa vielä ravintoa istukan kautta ei kait alkoholin nauttiminen ole ollut vaaraksi, mutta tarkista asia.
syntyy liian vähän jos ottaa huomioon miten prosentuaalisesti iso määrä käy vetämässä kännit ovulaation ja kiinnittymisen aikana.
Sinulla on lapsi vasta käyttämässä vastikään rakentunutta ruskuaispussia ravinnon lähteenä, istukkaa ei vielä ole.
Sun kannattaa mainita asia neuvolassa: minäkin tein niin. Ääneen sanominen antaa huoleen helpotuksen!
Vastasit itse kysymykseesi: Fasiin tarvitaan RASKAUDEN AIKANA, pitkällä ajalla paljon käyttöä.
Mutta epätodennäköistä että yksi satunnainen annos olisi aiheuttanut mitään.
mua mietitytti ihan sama asia kun aloin odottaan, mäkin olin edellisenä viikonloppuna ollut häissä enkä tiennyt olevani raskaana ja join aivan lärvit.
Neuvolassa sanoi, että mitään haittaa ei ole ehtinyt tapahtua koska istukan kautta ei saa vielä ravintoa. Yksi kerta ei aiheuta mitään.
Onnea odotukseen! ;)
Tosiaan paljon sattuu näitä kertajuomisia ennenkuin tietää olevansa raskaana. Mutta älkää hyvät ihmiset antako väärää tietoa. Fasdiin kuuluu muutakin kuin Fas. Yksi kertajuominen huonolla tuurilla voi aiheuttaa vahinkoa. Ja vahinkoa voi tapahtua ihan missä vaiheessa tahansa. Jo ihan ensimmäisinä viikkoinakin. Istukka ei kehity yhtäkkiä, vaan se alkaa kehittyä heti raskauden alussa. Istukka myös alkaa osallistua sikiön ravinnon antoon jo ihan alkuraskaudessa.
ja kun neuvolassa ekalla kerralla morkkiksissa tätä kerroin (röökin poltosta myös) niin ei kuulemma oo haittaa. Ei siis ottanut kuuleviin korviinsa :)
Ole huoletta vain :)
Ja eläinkokeilla ei ole tuota osoitettu.
Eiköhän noi alkuraslauden vammat johdu ihan siitä miten jakautuu virheellisesti jne. kun ei se alkoholikaan lapseen välity..
Lisää tietoa alkoholi raskaana löytyy myös Alkon sivuilta.
Ei solunjakautumisen virheistä. Kun olin nuori, kerrottiin aina että juuri alkuraskaus on vaarallista aikaa, kun äiti ei tiedä olevansa raskaana. Sittemmin jossain vaiheessa puhuttiin tuota, että sikiö olisi muka turvassa ihan alussa. Nykyisin kyllä taas tiedetään, että sikiö voi vahingoittua esim alkoholin takia missä vaiheessa raskautta tahansa.
Niin siis, voiko alkoholi vahingoittaa alkiota, jos hedelmöittymisestä on kulunut kaksi viikkoa eli ollaan viikolla 4? Toki tiedän alkoholin haitat hiukan myöhemmässä vaiheessa.
Mutta se ei ole todennäköistä. Mielestäni voit olla ihan huoletta. Tärkeintä että nyt loppuraskauden ajan vältät alkoholia.
Moni odottava äiti on saattanut juoda alkoholia raskauden alkuvaiheessa ennen kuin on tiennyt olevansa raskaana. Tieto alkoholin aiheuttamista vaaroista voi aiheuttaa äidille huolta.
Vähäinen altistus ennen kuukautisten pois jääntiä ei kuitenkaan aiheuta sikiölle ongelmia. Tilanne voisi olla toinen, jos alkoholin käyttö on ollut hyvin runsasta. Yleisesti ottaen toistuvaa humalahakuista juomista pidetään selkeänä riskitekijänä.
Lue lisää alkoholin aiheuttamista sikiövaurioista:
* Miten alkoholi vaikuttaa raskauden aikana?
* FASD - sikiöaikainen alkoholialtistus
Kiia 08.10.2008
Kysymys:
Hei. Missä vaiheessa raskautta alkoholi vaarantaa sikiön terveyden? Jos olen raskaana, niin olen viikolla 5. Ensi viikonloppuna(vko 40) on ystävien kekkerit enkä haluasi vielä jäädä kiinni raskaudestani ja luvannut olen mennä juhliin. Voisinko tehdä jo kotitestin?
Vastaus:
Raskaustesti kannattaa jo tehdä, se voi olla hyvinkin jo positiivinen. Ns. kotikokeet ovat nykyisin yhtä herkkiä kuin ammattikäytössä olevat testit. Jos olet raskaana (testi +), kannattaa alkoholia välttää kokonaan. Nykytiedon mukaan kun turvallista annosta ja/tai aikaa ei oikein ole koko raskauden aikana. Juhlissa voit juoda alkoholitonta juomaa, sehän on ihan trendikästäkin.
Tapio Kurki, Felicitas-Klinikka
dosentti, perinatologian erikoislääkäri
Tunnen lukuisia äitejä, jotka ovat juoneet rajustikin kun eivät ole vielä tienneet olevansa raskaana. Jokaisella heistä lapsi on terve ja ihan normaalisti kehittynyt - ikäskaalaa näillä ystävieni lapsilla on n. 2v-15v. Yhteistä on, että he ovat esikoislapsia ja raskaus yllätys. Yksikin äiti huomasi sitten raskauden alkaneen siitä, että hän ihmetteli miten hän tulee niin nopeasti känniin ja krapulat kestää pari päivää. Menkat hänellä heittivät niin pahasti, ettei hän tiennyt yhtään, missä vaiheessa kiertokaan oli.
Yksi toinen äiti taas epäillessään raskautta ehti tehdä 2 testiä (negatiivisia) ja siis vietti todella kosteat ensimmäiset 2kk. Sitten kun plussa viimein tuli, raskaus oli jo toisella kolmanneksella. Hän oli jossain vaiheessa juonut melkein joka päivä. (Lapsi on 2v tyttö) Äiti ja isä olivat aika sokissa ja pelkäsivät koko raskauden, että mitä nyt. Kaikesta huolimatta lapsi on terve, kävelee, puhuu, ymmärtää jne.
Sen sijaan itselläni on tosi vaikeavammainen lapsi, jolla todennäköisesti aivovaurio jossain niin syvällä aivoissa, ettei sinne oikein pääse kuvantamaankaan. Olen potenut aika ajoin huonoa omatuntoa ja syyllisyyttä siitä, että huomasin raskauden vasta kun menkat olivat 2 viikkoa myöhässä - kuukautiskiertoni heitteli silloin helposti n. 40 päivään asti. Muutama baari-ilta siihen ovulaation ja plussan väliin kyllä mahtui, ei mitään ihan järjetöntä ryyppäämistä, mutta sanotaan nyt 3-6 alkoholiannosta tuli otettua.
Mutta eipä sille mitään voi :/ siis enää... Toisaalta lapsi on kyllä huomattavasti vaikeammin vammainen kuin FAS/FAE-lapset eikä mitään tyypillisiä kasvonpiirteitä ole. Loppuraskauden elin terveellisesti ja suositusten mukaisesti.
Vaikea antaa vastausta
Minä kysyin kuitenkin kympin lähdettä siihen, että hän mainitsi, ettei alkio ole nykytyetämyksen mukaan ensi päivinäänkään turvassa alkoholin haitoilta. Tämä minua kiinnosti aivan aidosti tietää, koska asia on minulle uusi. Silloin kun olin viimeksi raskaana, esitteissä ja neuvolassa annettiin vielä toisenlaista tietoa.
Voin laittaa lisääkin. Mutta toki itsekin voit etsiä.
Olen 26-vuotias ensiodottaja. Raskauteni on niin alussa, että ensimmäinen neuvolakäyntikin on edessäpäin. Minua huolettaa kovasti alkuraskauden alkoholinkäyttö. Raskaus oli vahinko, mutta lapsi on kuitenkin toivottu. Koska raskaus oli yllätys, ehdin nauttia useamman kerran alkoholia ennen kuin selvisi, että olen raskaana.Ennakkotiedon mukaan olin raskausviikolla 5, kun sain tiedon raskaudesta (laskettuna edellisten kuukautisten perusteella). Kuukautiskiertoni on ollut vaihteleva, enkä osannut alkuun epäillä mitään, vaikka kuukautiset olivat myöhässä. Alkuraskaus sattui aikaan, jolloin jokaisena viikonloppuna oli jotkut kissanristiäiset, eivätkä juomamäärät olleet mitään pari olutpulloa. Kuinka vakavia vaurioita on sikiölle voinut tapahtua? Kysyin asiasta neuvola-aikaa varatessa, mutta minulle vain todettiin, ettei vaaraa ole niin kauan kuin en ole raskaudesta tiennyt, kunhan jatkossa en mitään ota. Kuitenkin kaikkialla painotetaan, että ensimmäiset 12 viikkoa ovat sikiön kehityksen kannalta kriittisintä aikaa.Voinko pyytää jotain erityistutkimusta tai onko muuta keinoa selvittää mahdolliset vauriot? Pelkään todella lapsen puolesta. Raskausuutisen jälkeen olen luonnollisesti muuttanut ruokavalioni eikä mieleenikään tulisi juoda. Mietin myös, onko mahdollisesti ottamallani särkylääkkeillä vaikutusta (tästä en ole varma, sillä syön harvoin mitään lääkkeitä). Odotamme kovasti esikoistamme, mutta mieltäni painaa tämä asia.
Huolestunut
Runsas alkoholinkäyttö alkuraskaudessa voi aiheuttaa sikiölle rakenteellisia vikoja. Vaara on suurimmillaan raskauden alussa, koska sikiön elimet kehittyvät 12 ensimmäisen viikon aikana (laskettuna viimeisten kuukautisten 1. vuotopäivästä). Tässä vaiheessa runsas alkoholialtistus voi aiheuttaa mm. sydänvikoja, luuston, virtsateiden ym. elinten rakennevikoja. Eläinkokeissa on todettu, että rakennepoikkeavuuden laatu riippuu suuresti siitä, missä vaiheessa raskautta alkoholialtistus on tapahtunut ja kuinka runsas se on ollut. Esim. hiirillä voidaan yhden runsaan alkoholialtistuksen aiheuttamana saada aikaan joko sydänvika tai raajapoikkeavuus riippuen siitä, missä vaiheessa hiiriemon raskautta alkoholi sille annostellaan.Kirjeesi pohjalta en voi ottaa kantaa siihen, onko juomamääräsi ollut hälyttävän korkea vai ei. Voin vain todeta, että runsas kulutus juuri hedelmöittymisen aikaan voi jopa estää raskauden jatkumisen niin, ettei nainen edes ehdi saada tietää koko varhaisesta raskaudesta. Alkoholinkäytön jatkuessa runsaana kasvaa sekä verenvuotojen että keskenmenon riski. Jos alkoholinkäyttö jatkuu runsaana vielä 12. viikon jälkeenkin, on sikiön aivojen normaali kehitys ja fyysinen kasvu vaarassa. Siksi alkoholin suurkuluttajien lapset syntyvät pienipäisinä ja -painoisina ja lyhytkasvuisina.Nämä muutokset eivät näy alkuraskauden ultraäänitutkimuksissa, koska esim. kasvun hidastuminen tulee esille vasta raskauden edetessä. Myöskään millään verikokeella ei voida tutkia sikiön alkoholivaurion riskiä.Hyvää kohdallasi on kuitenkin se, että suurkulutus ei ole ollut jatkuvaa eikä päivittäistä ja että nyt olet lopettanut alkoholinkäytön. Siksi on todennäköistä, että sikiön kasvu tulee olemaan normaalia.
Erja Halmesmäki
itselleni kävi melkein samoin.. Pe tein testin ja oli negatiivinen, lauantaina otin kännit ja su testi oli positiivinen, olin aika paniikissa aluksi, mutta neuvolasta vakuuttelivat kaiken olevan hyvin ja hyvin tuo tuossa sohvalla kiipeileekin =)
Mä sain tietää raskaudesta vasta 10 viikolla, kun kaksi ensimmäistä testiä näytti negaa. Vasta kolmastesti oli positiivinen ja silloin kun sen hain olin jo itse aivan varma että olen raskaana.minulla on todella epäsäännölliset kuukautiset ja todella pieni mahdollusuus saada edes lapsia. Mutta nyt olen viikolla 14 ekassa ultrasaa sikiö näytti kuulemaa ihan normaalilta ja liikkui paljon. Kävin myös antamassa sikiöseulonta kokeet. Nä nekin näyrtivät hyvälle. Join kahdesti siis raskauden aikana. Eihän niistä oikeen mikään kuitenkaan pysynyt sisällä vaan kaikki tuli ulos ennen kun olin edes humalassa ja päätin aina lopettaa juomisen ensimmäisen oksennuksen jälkeen.toivon kovasti että lapsi ei ole kärsinyt, en juo muutenkaan paljoa kerralla eli juomajerroilla join ehkä noin 5 annosta jos sitäkään.