Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaunuostoksille ensi kertaa: millaiset vaunut meidän kannattaa hankkia? Kehukaa / haukkukaa omianne.

13.10.2006 |

Olen ihan pihalla näiden vaunuasioiden kanssa, voisinko saada täältä vinkkejä ja neuvoja?

Esikoisemme syntyy tammikuussa. Asumme kaupungissa pientaloalueella, eli täällä on hyvät tiet. Kävelemme kuitenkin paljon ja liikumme ehkä myös vauvan kanssa välillä metsäpoluilla yms. Käytämme pääasiassa autoa, julkisilla liikumme hyvin harvoin. Haluamme laadukkaat ja turvalliset vaunut, mutta emme ole mitään tietyn merkin perässä juoksijoita.

Millaiset vaunut siis kannatisi hankkia? Yhdistelmävaunut vai jotkut muut? Suositelkaa mammat, joilla kokemusta vaunuista piisaa!

Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmävaunut on kyllä hyvät, jos tykkää lenkkeillä, kun vauva on pieni. Mutta sitten jos autoilee paljon, niin tuskin niitä jaksaa enää yli yksivuotiaan kanssa kasata auton perään, kun kevyet rattaat on niin paljon kivemmat. ETtä jos löydätte yhdistelmät, jotka mahtuu hyvin auton perään, niin ne on varmaan jees. Toinen vaihtoehto on sitten hankkia nyt halvahkot vaunut ja vuoden päästä kevyet ja pieneen tilaan taiteltavat rattaat.

Vierailija
2/9 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä kolmipyöräiset Hartan Skater X -vaunut, jotka hankittiin nimenomaan sitä silmälläpitäen, että pääsen vauvan kanssa liikkumaan vaivatta lähes maastossa kuin maastossa.

(Varauduin näin mm. perhevalmennuksessa mainostettuun synnytyksenjälkeiseen masennukseen, jota ei sitten tullutkaan...liikuntahan on erinomaista mielialalääkettä)

Tähän tarkoitukseen erinomaiset kärryt. Eivät nuokaan mitenkään täydelliset ole, mutta jos arvostaa maasto-ominaisuuksia ja kevyttä mutta vakaata työnnettävyyttä yli kaiken (kuten minä), ovat erinomainen valinta.

Toki vievät autossa jonkin verran tilaa. Ovat vieläkin käytössä (pieni on nyt 1v5kk). Toki meillä on myös matkarattaat, jotka olivat mm. etelänreissulla mukana ja muuallakin, minne halutaa pakata kevyesti.

Matkarattaita työntäessä muualla kuin sileällä asfaltilla tulee vaan Hartaneita aika pian ikävä.

Talvellakin noilla on kevyt jyrryytellä.

Tuo vaununvalinta on kyllä sellainen asia, että sitä voisi pähkiä vaikka ikuisuuksia, niin paljon erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikut paljon, lenkkeilet vaunujen kanssa niin suosittelen, ettei kannata ostaa ihan mitään halppisvaunuja. Itse liikuin paljon ja meillä oli ostettuna 250 euron halppisvaunut ensin. En viitsinyt niillä paljonkaan kulkea, kun vikoja löytyi huomattavasti. Suurimmaksi osaksi haittasi kun vaunut puolsivat oikealle kokoajan. Eli sai toisella kädellä painaa paljon enemmän että vaunut kulkivat jokseenkin suoraan. Sitten neljän kuukauden kuluttua ostimmekin kunnon vaunut hintaan 520 euroa. Kyllä oli ilo lenkkeillä sen jälkeen ja matka taittui joutuisasti maastossa kuin maastossa.

Kannattaa ennemmin siis ostaa vaikka laadukkaat vaunut vähän käytettyinä kuin muutaman sadan euron vaunut. Mutta kyllähän näitä edukkaampiakin vaunuja voi hyviä olla. Minulla tuo huono kokemus vain yhdestä vaunumerkistä. :)

Vierailija
4/9 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on nuo Hartanin Skaterit ja ollaan oltu enemmän, kun tyytyväiset kärryihimme. Muuta negtiivista en keksi, kun että alaosan tavarakori on himpun verran pieni, mutta asia korjaantuu jonkun verran siinä vaiheessa, kun lapsi istuu kasvot eteenpäin. Sekä johtuen kolmipyöräisyydestä akseliväli on hieman pidempi, kun nelipyöräisissä. Ei paljoa, mutta huomaa esim. vanhoissa ahtaissa hisseissä. Kaikkiin hisseihin ja paikkoihin olen kuitenkin vaunuineni mahtunut.

Muuten ei ole vaunuista pahaa sanottavaa. Ovat kevyet, näppärät, jousituksen ansiosta hyvät ajettavat epätasaisellakin alustalla. Meillä on suht pieni farmarimallin auto ja sinnekkin on vaunut mahtuneet ihan hyvin. Koirankin kanssa lenkillä ollessa on oikein näppärät ohjattavat yhdellä kädellä. Talvella ei jääty lumeen tai loskaan koskaan jumiin.

Suosittelen lämpimästi, mutta minulle ei ole kokemuksia tosin mistään muista vaunuista tai rattaista.

Vierailija
5/9 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta, mutta tässä kokemusta meidän kärryistä, eli Teutonian Mistraleista.

Tykkään: pehmeästä kantokopasta, siitä että menevät kasatessa pieneen tilaan (ehdottoman tärkeätä jos liikutte paljon autolla), käännettävästä heittoaisasta (hyvä auringonpaisteella/huonolla kelillä/julkisilla tai ahtaassa hississä liikuttaessa), Teutonian hyvästä laadusta (ainakin meillä ollut), siitä että saa kiinni Teutonian oman sisaruslaudan nyt kun kakkonen on tulossa

En tykkää: pienestä tavarakorista (ongelma kaikissa jotka menevät kasatessa pieneen tilaan), neljästä renkaasta (olisin ottanut kolmipyöräiset, mutta tuo meillä ehdottoman hyvässä käytössä ollut heittoaisa ei ole silloin mahdollinen ja se vei voiton).

Kaverilla on Hartanit (joku nelipyöräinen malli) ja olivat innostuksissaan ostaneet niihin sellaiset mageeeeen näköiset leveät pyörät. Ja niinhän siinä kävi, että ne eivät mahdu vanhanmalliseen ratikkaan (eivät onneksi asu Hgissä, mutta vierailevat täällä...) eivätkä ilman pyörien irtiottoa kuin isoimpiin farkkuautoihin.

Joten kannattaa olla tarkkana noiden mittojen kanssa, pätee siis kaikkiin merkkeihin, ei vain hartaneihin.

Vierailija
6/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse rakastan emmaljungia!! Meille ostettiin kakkoselle classicit (yhdistelmä), koska teki mieli melkein polttaa aikaisemman abc-desingit kun hajosivat joka mutkaan!

Emmaljungat on tilavat, käytännölliset, laadukkaat ja kestävät!!

Vikoja en keksi!

HALVALLA EI SAA HYVÄÄ!!!

Vierailija
7/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla emmaljungat cerox pehmeällä kantokopalla.Päivääkään en ole katunut,vaan ylistänyt kaikille.Nyt moni tuttu ostaa samat...

Vierailija
8/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ostin 3vuotta vanhat yhdistelmärattaat ja vielä ei oo vauva syntynyt niin en oo kokeillu.toivoisin tietysti että ois hyvät,koska rattaita ja vaunuja on aikaisemmin joutunut hankkimaan jatkuvasti(4 yhdellä lapsella)kun eivät kestä.olenkin ostellut näitä halppiksia eli oma vika.paskoja mitä paskoja.muoviosat ei kestä ym...

Vierailija
9/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokemusta nimenomaan Brio Novasta mutta kylläkin Brio Kombeista eli käsittääkseni sama runko mutta Kombi on kovalla kopalla? Jos ei aleta miettiä kumpi koppa on " parempi" niin pidän Brioja yleisesti ottaen loistavana valintana. Meillä vauva syntyi marraskuussa, vaunut olivat tilavat ja lämpimät, tyttö oppi nukkumaan päiväunet ulkona, ja nukkuikin vaunuissa/rattaissa kaksi ja puoli vuotta, hyvin mahtui. Erityisesti arvostin Brion yhdistelmiä niiden tukevan ja kestävän rakenteensa vuoksi, meno oli vakaata ja ketterää jopa loskassa ja lumessa. Tavarakori oli tilava ja helppokäyttöinen (runsaasti ilmatilaa korkeussuunnassa), kuomu liikkui riittävästi antaakseen suojan tuiskulta/auringolta, tilava makuupussi oli lämmin ja rataspussin/vaunupeiton tuulisuoja oli todella hyvä. Meillä tehtiin pari kertaa päivässä reilu tunnin kävelylenkkejä ja vaunuja oli hyvä ja mukava työntää. Talven jälkeen kun pääsi kuivalle/sulalle asfaltille niin tuntui kuin vaunut olisvat rullanneet melkein itsekseen :)

Nyt kakkoselle hommattiin kuitenkin Emmaljungan Ceroxit pehmeällä kopalla - ihan vaan siksi että esikoisen Brioissa ei ollut kääntöaisaa, joka olikin ainoa asia mitä niistä puuttui ja mihin olin jostain syystä nyt kehittänyt himon. Ja tottahan on että Brioja saa nykyään kääntyvällä heittoaisalla, mutta värivalikoima ei miellyttänyt niin paljon kuin Emmaljungalla. Miinusta uusissa Emmaljungissa on Brioon verrattuna mm. hankalampikäyttöinen tavarakori koska ratasosa on alempana sekä yleisesti ottaen se että lapsi on " alempana" . Myöskään kuomu ei käänny yhtä laajasti kuin Brioissa eikä peitteet ole samaa tasoa kuin Briossa.

Luultavasti olisin edelleen valinnut Briot kovalla tai pehmeällä kopalla ja kääntyvällä heittoaisalla kakkosellekin, mikäli en olisi niin värin perään. Totta on myös sanonta " ei ole olemassa hyvää ja halpaa" eli valitettavasti jos haluat hyvät ja kestävät ja käytössä miellyttävät vaunut, niihin uppoaa rahaa. Käytettyjä onneksi on liikkeellä hyvin. Muista kuitenkin, että sinä niitä vaunuja työnnät- sinun pitää myös nauttia siitä ja luottaa vaunuihin. Siitä olen itse valmis maksamaan, vaikkakin pitkin hampain.. :)