Painon kommentointi
En tiedä mikä tämän kirjoituksen pointti toisaalta on.. tiedän että on tökeröjä ihmisiä mutta silti kommentit satuttavat. En tiedä , ehkä olen vain herkkänahkainen?
Masennukseni aktivoitui jälleen menneen vuoden aikana ja kuluneet kuukaudet ovat vaatineet veronsa ja se on näkynyt myös painon nousuna, Nyt kuukauden parin aikana olen alkanut saamaan otetta jälleen elämästä ja saanut painoa hieman poiskin kun liikuntakin on jälleen kuvioissa, ja voin henkisesti paremmin. Tänään eräs ns hyvänpäiväntuttuni tokaisi suoraan kun törmättiin että vau, sä oot lihonut!! Miten ihmeessä tää on päässyt tapahtumaan?? Etkö sä harrasta liikuntaa yhtään? Älä anna sun painon tuosta nousta, oot vasta kolmekymppinen.
Tuota.. olen kyllä itse tietoinen että paino noussut ja se on latistanut oloa entisestään kun olo on tukalampi ja sh-historian omaavana tuo olisi voinut mennä pahemminkin ihon alle. Menihän se nytkin mutta..
pakko vaan avautua ja miettiä että mikä saa ihmisen tuolla tavalla kommentoimaan?
Tässä nyt prosessoin ja mun sh-minä miettii tätä tokaisua koko ajan
Sanoin kyllä suoraan että tuo nyt vähän sattui , että tiedän itsekin tilanteen. Hän vaan tokaisi että hyvähän se on jos joku kommentoi niin silloin se ihminen tietää itsekin että asialle pitää tehdä jotain. Tuntuu pahalta vaikka pitäis varmaan ajatella että antaa mokoman olla..
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vihaan tuota. Olen itse hoikka, mutta minuakin haukutaan ja neuvotaan syömään enemmän. Eihän sulla ole muotojakaan. Nuo neuvojat on lähinnä muita naisia.
Naisen keho on edelleen vapaata riistaa.
Totta, ystäväni on muös todella hoikka, ollut aina. Hän saa kuulla painosta jatkuvasti kommenteja kauhee etkö sä syö?? , kyllä vähän pitäis saada lihaa luiden ympärille, naisella on kauniimpaa kun on muotoja eikö sun miehes anna sulle ruokaa vai miten sä oot noin laiha. ?
Omalle aineenvaihdunnalle ja ruumiinrakenteelle hän ei oikein voi mitään , ja miksi pitäisikään voida, jos itse kerta on sinut itsensä kanssa
Jännä että juuri koskaan ei puhuta painon kommentoinnista toisin päin, laihuudesta!
Itse olen saanut niin kamalia kommentteja juuri tästä asiasta että yhteen aikaan en halunnut liikkua missään yksin. Aloin pelätä.
Esimerkkejä: kaupan kassajonossa edessä seisova iso keski-iän ylittänyt mies kääntyi ja mölisi että mene kotiin syömään!
Olen kuullut olevani zombi, tämän nuoremmilta kommentoijilta. Olen saanut kuulla olevani elävä kuollut.
Eräs opiskelukaveri (mies) katsoo asiakseen kontrolloida mitä syön kun istumme samassa pöydässä lounaalla. Sama mies päivittelee ja kauhistelee harrastustani joka on maastojuoksu, itse ei varmaan jaksaisi kävellä kymmentä metriä.
Kerran eräs pikkupoika tuli kysymään miksi minulla on niin laihat jalat. Sanoin että meitä ihmisiä on eri kokoisia ja minä olen tällainen. Se riitti hänelle ja meni omiin puuhiinsa. Hänen sanomisessaan ei ollut mitään ilkeää toisin kuin aikuisten.
Nykyään en enää välitä, nuorempana haavoituin paljon herkemmin.
Aina puhutaan miten ylipainoisia haukutaan, miksi siitä ei puhuta että meillä laihoilla ei ole sen helpompaa? Huudellaan anorektikkoa yms. perään.
Ymmärrän että laihuus on nykypäivänä harvinaista mutta oikeuttaako se haukkumiseen ja solvaamiseen?
Olin eilen lahden cittarissa ja edessäni jonossa oli arviolta 80-vuotias pariskunta. Meidän ohi käveli todella ylipainoinen vanha nainen ja tämä pariskunta alkoi samantien ivaamaan ylipainoista naista ja naureskeli hänen painolle. Itse olen pudottanut alle vuodessa 30 kiloa ja olin siinä jonossa ihan sanattomana. Yleensä vanhat ihmiset kommentoi painoa, niinkun äitinikin
Vierailija kirjoitti:
Jännä että juuri koskaan ei puhuta painon kommentoinnista toisin päin, laihuudesta!
Itse olen saanut niin kamalia kommentteja juuri tästä asiasta että yhteen aikaan en halunnut liikkua missään yksin. Aloin pelätä.
Esimerkkejä: kaupan kassajonossa edessä seisova iso keski-iän ylittänyt mies kääntyi ja mölisi että mene kotiin syömään!
Olen kuullut olevani zombi, tämän nuoremmilta kommentoijilta. Olen saanut kuulla olevani elävä kuollut.
Eräs opiskelukaveri (mies) katsoo asiakseen kontrolloida mitä syön kun istumme samassa pöydässä lounaalla. Sama mies päivittelee ja kauhistelee harrastustani joka on maastojuoksu, itse ei varmaan jaksaisi kävellä kymmentä metriä.
Kerran eräs pikkupoika tuli kysymään miksi minulla on niin laihat jalat. Sanoin että meitä ihmisiä on eri kokoisia ja minä olen tällainen. Se riitti hänelle ja meni omiin puuhiinsa. Hänen sanomisessaan ei ollut mitään ilkeää toisin kuin aikuisten.
Nykyään en enää välitä, nuorempana haavoituin paljon herkemmin.
Aina puhutaan miten ylipainoisia haukutaan, miksi siitä ei puhuta että meillä laihoilla ei ole sen helpompaa? Huudellaan anorektikkoa yms. perään.
Ymmärrän että laihuus on nykypäivänä harvinaista mutta oikeuttaako se haukkumiseen ja solvaamiseen?
Kuulostaa että olet jo niin laiha ettei se ole normaalia laihuutta vaan anorektista muiden silmään. Sellainen näyttää kyllä pelottavalta, oli syy mikä tahansa Mutta oli miten oli niin väärin tulla kommentoimaan mitään. Jotkut ei ymmärrä kätkeä edes toljottamistaan.
Ei pidä toisten painoa, oli sitten laiha tai lihava kommentoida.
Läheiset voivat keskustellessa kysyä tai mainita asiasta. Jos vaikka puhutaan siitä masennukseksesta, niin kysyä liikunnan määrästä ja ruuan laadusta, joka liittyy asiaan. Tai jos henkilö ei itse ota puheeksi, niin voi kysyä suoraankin, jos on oikeasti huolissaan toisen terveydestä. Ei tosiaan sillä tavalla, että jossain kahvipöydässä tai kaupassa kommentoi painoa.
Miehet kommentoi: "olet pitänyt itsesi kunnossa". Aika moni sanonut näin.
Vihaan tuota. Olen itse hoikka, mutta minuakin haukutaan ja neuvotaan syömään enemmän. Eihän sulla ole muotojakaan. Nuo neuvojat on lähinnä muita naisia.
Naisen keho on edelleen vapaata riistaa.