Jääkö palovammasta ikuinen jälki?
Sain yli kuukausi sitten palovamman ruokaa tehdessä käsivarteeni tuli melko iso pyöreä palovamma, siihen tuli rakkuloita ja varmaan tulehtuikin (oli varmaan toisen asteen palovamma) paranemisessa meni noin 3-4viikkoa, nyt kuitenkin jälki on edelleen todella näkyvä ja punainen, ostin apteekista bepanthen anti scar voidetta , tietääkö kukaan kauanko jälki pysyy tuossa ja jääkö siitä ikuinen arpi? Ei sitten pidetäkkään kesällä lyhythihaista.. jälki on noin 9cmx9cm
Kommentit (40)
Poltin kerran käden aika pahasti silitysraudalla.
Siitä on aikaa, mutta enää ei näy jälkiä. Olin silloin nuori, eli iho parani nopeasti.
Itselläni ole sellainen nyrkin kokoinen toisen asteen palovamma nilkassa. Sain sen kesällä, mutta se parani ja muuttui näkymättömäksi kyllä seuraavaan kesään mentäessä.
Mulla paloi etureisi lapsena ja kyllä se iho on erinäköinen kuin terveessä jalassa. Samoin vatsassa on viiva silitysraudasta. Eivät mitään punaisia ja huomiotaherättäviä,mutta huomaa.
Sain ranteeseen palovamman alle kouluikäisenä.
On vajaan sentin mittainen valkea jälki yhä. Yli 60 vuotta on tuosta ja muistan hyvin, kun se sattui. Olin niin hämmästynyt ja järkyttynyt.
saa ehdottaa jotain tuotteita arven hoitoon, maksoin tuosta anti scar voiteesta 20 euroa mukana tuli myös hieronta pallo, saa nähdä auttaako mitään.. unohdin sanoa että palovamman tullessa olin tyhmä enkä tiennyt että sitä kuuluu jäähdyttää n 20min, jäähdytin vain aivan hetken jonka takia palovammasta tuli varmaan näinkin paha.
Olen kuullut bio Oilin auttavan arven häivytyksessä
Ehkä vain trollailet. Koska "ruokaa tehdessä" sait muka 9x9 cm palovamman käteen? Tsiisus! Mitä ruokaa sinä oikein valmistit? Miten? Sinulla oli vähintään sadan litran kattila jossa öljyssä valmistit kokonaista villisikaa? Tai valmistit lipeää keittämällä monta turskaa?
Noh, silti... siihen palovamman jäljen pysyvyyteen taitaa vaikuttaa juurikin se palovamman "aste". Siis että onko ensimmäisen vai toisen vai kolmannen vai minkälie asteen palovamma. Minä en niistä asteista mitään tiedä. Minä aikoinaan vahingossa tökkäsin käsivarteni silitysrautaan. Tulihan siihen sellainen rakkula, ehkä 2x2 cm, olihan se kivuliasta, mutta nykyään ei enää mitään jälkeä näy, en edes muista kumpi käteni oli kyseessä. Mutta Vietnamissa kun matkailin niin näin pojan joka oli ihan kauttaaltaan paloarpien peitossa, aivan kuin jokin hirviö-mutantti-frankenstein. Paikalliset tuttavat kertoivat että suuri määrä tärpättiä (tms?) oli syttynyt ja räjähtänyt ja roiskahtanut pojan päälle. Poika oli heti kiirehditty sairaalaan joten henki saatiin pelastettua, mutta ne kammottavat hirviömäiset arvet tulevat olemaan hänen ihollaan ihan koko loppuelämän.
Joten minun spekulointini nyt tuohon aloittajan pulmaan: kun palohaavan saa niin heti alkuun on merkitystä kahdella asialla:
1. Kuinka vakava palohaava se on, eli mitä "astetta" se on.
2. Kuinka nopeasti potilas viedään lääkärille.
Noilla kahdella asialla pelastetaan potilaan henki ja vältytään pahemmilta vahingoilta. Tuo on se mikä lyhyellä aikavälillä ratkaisee potilaan kohtalon. Mutta tuon jälkeen on vielä kolmas juttu:
3. Kuinka paljon rahaa/huipputeknologiaa potilaalla on käytettävissään jotta iho saataisiin korjattua nätiksi = plastiikkakirurgia.
Tuo on se jolla pitkällä tähtäimellä saatetaan ehkä saada potilas vielä nätiksi, vaikka kaikki muu olisi jo mennyt pieleen.
Suosittelen aloittajaa menemään useille lääkäreille mahdollisimman nopeasti. Koska mitä pidempään vahingon annetaan muodostua sitä kalliimmaksi sen korjaaminen tulee. Siis jos äkkiä potilas viedään lääkärille niin ehkäistään vahinkoja = halpaa. Mutta jos hitaasti potilas viedään lääkärille niin pitää yrittää korjata vahinkoja = plastiikkakirurgiaa = kallista.
Riippuu myös siitä, kauanko pidit kylmässä tapahtuman jälkeen?
Mä olin joskus yli tunnin kylmässä suihkussa kun sain syvemmän 2. asteen palovammat. Kirurgi sanoi, että se pelasti alueet arvilta ja niitä ei tosiaan jäänyt, vaikka asteet oli ihan kiikun kaakun että kääntyykö 3. asteen vammoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vain trollailet.
Joo siis siihen tuli virhe tarkoitan haavani on noin 9 cm pitkä ja 9cm leveä suunnilleen , tuli kuin tein kasvissose keittoa ja sauvasekotin kellahti kädelleni jossa oli aivan tulikuumaa keittoa, kesti hetki ennen kuin sain sen kylmän hanan alle, joten se ehti polttaa ihoani aika pahasti . En jäädyttänyt tarpeeksi kauaa koska jälki ei aluksi näyttänyt pahalta. Se syveni parin päivän jälkeen ja vuoti nestettä ja isot rakkulat puhkesivat, parin viikon jälkeen tuli iso rupi ja rupi on jo irronnut ja haava parantunut mutta todella punainen on vielä, ei ollenkaan kipeä enää. Olisi pitänyt jäähdyttää kauemmin ja hoitaa paremmin, vaihdoin kyllä rasvalappuja.
10 cm x 10 cm palovamman saa pelkästään kahvikupista kuumaa juomaa. Kiehuva vesi aiheuttaa syvän palovamman jo alle sekunnissa ja tästä jää yleensä arpi.
Yli 50 vuotta sitten käteeni tullut palovamma padasta sinkkisankoon nostettuun lähes kiehuvaan veteen uppoutuneessa näkyy arvet vieläkin. Lämpimillä ilmoilla ne tulee oikein erityisesti esiin.
Ei ole ikuinen, häviää aika pian sen jälkeen kun kuolet
Jää. Mutta kyllä se siitä alkuvaiheen punoituksesta tulee ajan kanssa rauhoittumaan.
Niitä arpivoiteita pitäisi käyttää ihan siis miltei vaurion synnystä asti.
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 vuotta sitten käteeni tullut palovamma padasta sinkkisankoon nostettuun lähes kiehuvaan veteen uppoutuneessa näkyy arvet vieläkin. Lämpimillä ilmoilla ne tulee oikein erityisesti esiin.
Oletko ollut vamman saadessasi lapsi? Lapsen iho on ohuempaa kuin aikuisen ja syvän palovamman saa helpommin.
Saunassa tulee 20 % suomalaisten palovammoista.
Mulla tuli vastaavanlainen olkavarteen, joku 5v meni että alkoi haalistua ja ehkä 8v jälkeen ei näy ollenkaan enää.
Jos on mennyt pintaa syvemmälle, niin jää jälki. Mutta vuosien kuluessa voi näkyä enää vähemmän.
Minulle tuli lapsena jalkaan palovamma kiehuvasta vedestä 10x10 cm ja siinä se on ollut lapsesta alkaen, näkyy muuta ihoa vaaleampana.
Riippuu vammasta ja yksilön ihotyypistä. Mulle ei ole jäänyt yhdestäkään palovammasta jälkiä, viimeistään parissa vuodesa ovat kuluneet pois. Saan joka kevät kun aletaan pihasaunaa lämmittelemään muutaman palojälljen kuumasta kiukaanpesästä.
Ehkä jää, ehkä ei. Itse poltin 36v sitten reiden yläosan kunnon kelloille ja se alue edelleen erottuu joskaan ei huomiota herättävästi.
Ranteen poltin jokunen vuosi sitten ja siitä ei jälkeäkään. Elä ap hätäile vielä sitä asiaa. Anna parantua rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut vamman saadessasi lapsi? Lapsen iho on ohuempaa kuin aikuisen ja syvän palovamman saa helpommin.
Saunassa tulee 20 % suomalaisten palovammoista.
Olin kolme vuotias. Silloin olisi tosiaan pitänyt käsi panna välittömästi kylmään veteen, mutta kun ei vanhemmilla ollut sen verran älyä.
Siihen panivat vain puuvillaharson päälle.
46 vuotta sitten 3 asten palovamma ranteesta sormin asti kädessä.Sormissa ei tuntoa eli en tiedä kun painan,sormilla painako kovaa tai en lainkaan?Enkä erota kylmää kumma.Tänä päivänä ei mitään sellaista jälkeä että ympäristö huomaisi. Surenuslasilla kun katsoo valkoisia iho muutoksia tai jotain erinlaista kun muu iho. .Palaut iho leikatiin pois ja rasvasiteillä hoidettin.Itse en sannut vaihtaa niitä vaan terveydenhoitaja.46 vuotta sitten.Nyky aika kehityy hoidot ymm