Aina arvostellaan sitä että lapset syö kylässä paljon. Voitteko selittää miksi?
Onko ne piparit niin arvokkaita, mikä on sallittu raja? Mun lapsellani kun harvoin on pöytä täynnä herkkija, ahmii kunnes käsken lopettamaan. Joten arvoisat av-mammat, monennenko herkkupalan jälkeen on käskettävä lopéttamaan, ollakseen hyväksytty?
Kommentit (24)
Tämä taitaa olla peruja ihan lapsuudesta. En minä saanut syödä keksejä enkä herkkuja rajattomasti aika nopeasti tuli äidiltä kielto. Samaa jatkan lasten kanssa noin kolmen keksi jälkeen pistän stopin.
Minusta tuossa on kyse ihan käytöstavoista en voi sietää sitä, että vedetään ihan rajattomasti jotain herkkuja.
Minusta oleellisinta on se, että a) lautaselle ei rohmuta enempää kuin mitä jaksetaan syödä (ei ainakaan tahallaan, ja ihan törkeän paljon yli), ja b) yksi ei rohmua kaikkea hyvää, vaan sitä pitää riittää tasapuolisesti kaikille (esim. lapsille).
että jos joku ei raaski vieraille herkkujaan tarjota niin sitten hänen pitää laittaa esille vain sen verran kun raaskii tarjota. Kyllä se on ihan normaalia että kun lapsia on kahvipöydässä niin piparikulho on kahvittelun jälkeen tyhjä ja mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa! Kuitenkin moni lapsi niitä pipareita lappaa kylässä paljon enemmän kun kotona, mistä sitten johtuukaan. Ehkä kotioloissa harvemmin pöytään isketään niin paljon keksejä ja herkkuja kerralla vaan enemmänkin annetaan vaan se yksi tai kaksi keksiä ja sitten keksit on poissa. Vieraiden kanssa kuitenkin ne herkut jätetään kohteliaasti tietysti pöytään että aikuisille ei tule tunne että niitä ei saa ottaa. Miksi muuten lapsille sitten pitäisi tämä tunne luoda? Minä en ainakaan laske kuinka monta piparia kukakin vieras söi ja en katso pahalla jos vieraan lapsi lappaa keksejä kaksin käsin. Vanhempien asia on kuitenkin pitää raja mikä heidän mielestään on lapselle terveellistä. Meillä ei kenenkään vanhemman ole tarvinnut lapsiaan kieltää sen takia että heitä hävettää kun lapsi syö niin paljon koska tarjottavat tosiaan on syötäväksi tarkoitettu.
On nimittäin käyny sellaisia vieraita et syyään niit keksejä niinpaljon ku ehtii, eikä aatella ollenkaan et niitä vois jättää muillekkin ja jos on oikeesti nälkä niin siitähän voi sanoa ja silloin kyllä annan leivän tai jotain. siis en hyväksy et lapset rohmuaa ja syö monta monta keksiä.. Jos kysyy et saanko ottaa lisää niin silloin kyllä lupa heltiää. En ymmärrä vanhempia jotka ei puutu lastensa käytökseen. Tosi vaikeeta opettaa sit omalle lapselle miten käyttäydytään ku käy kylässä isompia jotka on ihan kauheita. En tosin uskalla sanoa lapsille et elä ota enää, joskus oon käyny ottamassa keksikupin pois pöydästä, kun lapset on rohmunneet ja aikuiset on oottamassa vuoroaan..