Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaan kipeästi omaa kesämökkiä, mutta onko se kaipuu autoa vai opittua?

Vierailija
28.05.2022 |

Mietiskelen vain, ei tarvitse olla ilkeä.

Vietin lapsuuden kesät mummini mökillä. Se oli perinteinen mökki, jossa oli sähköt ja vesi tuli saunalle kovaa ääntä pitävän pumpun ansiosta. Oli kaivo, josta sai juomavettä ja mummin kasvimaa.

Oli ulkohuussi ja puusauna ja naapurit aika lähellä. Oli vene, oli laituri, oli paljon koivuja ja lähellä kallio, joka teki ukkosmyrskyistä hurjia.

Sitten mummi kuoli ja täti lunasti mökin äidiltäni ja minä en sen koommin enää päässyt sinne. Ikävä jäi, joskus katkeruuskin.

Omaa mökkiä ei ole, ei ole ollut varaa. Nyt alkaa näyttää siltä, että jos kolmatta maailmansotaa ei synny, minulla saattaisi kymmenen vuoden sisällä olla mahdollisuus mökkiin. Ei tarvitse olla hieno, kunhan on puusauna ja sellainen oma rauha, ettei laiturilta moikata naapuria puheäänellä.

En perheeni kanssa saa kutsuja muiden mökeille, joten en pääse nauttimaan siitä muuten kuin maksamalla vuokramökistä. Näin ollaan tehtykin, mutta se ei ole sama asia kuin oma. Mutta haluanko minä oman? Onko tämä kaipuu järven rantaan hiljaisuuteen todellisuuspakoa nykytilanteesta?

Joskus tuntuu, että olen ainoa jolla ei ole sukumökkiä jossa viettää joskus aikaa. En tiedä haluanko mökin siksi että lapsuuteni ainoa kiintopiste vietiin minulta. Vai onko tämä kateutta?

Onko oma mökki ollut sen arvoinen, mitä itse ajattelen? Onko täällä kellään kokemusta?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan samat kokemukset. Kuulen mieluusti vastauksia kysymykseesi.

Vierailija
2/19 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaikuttaa siltä, että oikeasti haluat mökkiä. Onhan tuo ihan normaali unelma.

Jos hankit mökin ja et tykkääkään niin paljon kuin luulit, voihan sen aina poiskin myydä. Voit myös vuokrata omaa mökkiäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen taas miettinyt toisin päin, meillä ei ole koskaan ollut mökkiä ja en ole sellaista kaivannut. Haluaisinko mökin, jos lapsuuteeni olisi kuulunut mökkimatkat ja kaikki mökkijutut? En jotenkin vieläkään ymmärrä mökkeilyn ajatusta, että istutaan tunti kaksi autossa, että päästään metsän keskelle istumaan. Siellä sitten joko tehdään kaikki vaikeamman kautta alkeellisissa olosuhteissa tai sitten mäkki on kuin minitalo, missä taas voi tehdä asioita samoin kuin kotona. Ihan kummin vaan, niin en osaa kaivata tuollaista.

Vierailija
4/19 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilemalla se selviää.

Minulle selvisi, että mökinkaipuuni oli 100% aitoa. Mökki toi elämään sellaisen onnen ja rauhan, mitä ei löydy mistään muualta.

Samat rahat olisi voinut työntää kultaisiin hanoihin ja design-huonekaluihin siinä asunnossa, josta pusketaan toimistoon töihin läpi ruuhkabussissa, mutta mitään onnea se ei olisi tuonut.

Ja nimenomaan OMA mökki oli minulle se juttu. Paikka, jossa saa tehdä mitä vaan hetken mielijohteesta. Ei sukumökki, jossa mattoakaan ei saa siirtää kysymättä muilta, eikä vuokramökki, jossa ollaan koreasti kuin kylässä.

Ainoastaan se kannattaa miettiä etukäteen, että onko mahdollisuutta olla mökillä pidempiä pätkiä ainakin keväällä, kesällä ja syksyllä? Jos ei, stressi voi voittaa ilon. Mitä enemmän mökillä voi olla, sitä vähemmän se on työleiri. Jos menee vain viikoksi vuosittain, ylläpito vie kyllä koko ajan.

Vierailija
5/19 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
6/19 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilemalla se selviää.

Minulle selvisi, että mökinkaipuuni oli 100% aitoa. Mökki toi elämään sellaisen onnen ja rauhan, mitä ei löydy mistään muualta.

Samat rahat olisi voinut työntää kultaisiin hanoihin ja design-huonekaluihin siinä asunnossa, josta pusketaan toimistoon töihin läpi ruuhkabussissa, mutta mitään onnea se ei olisi tuonut.

Ja nimenomaan OMA mökki oli minulle se juttu. Paikka, jossa saa tehdä mitä vaan hetken mielijohteesta. Ei sukumökki, jossa mattoakaan ei saa siirtää kysymättä muilta, eikä vuokramökki, jossa ollaan koreasti kuin kylässä.

Ainoastaan se kannattaa miettiä etukäteen, että onko mahdollisuutta olla mökillä pidempiä pätkiä ainakin keväällä, kesällä ja syksyllä? Jos ei, stressi voi voittaa ilon. Mitä enemmän mökillä voi olla, sitä vähemmän se on työleiri. Jos menee vain viikoksi vuosittain, ylläpito vie kyllä koko ajan.

Kyllä olen ajatellut, että mökki olisi korkeintaan tunnin ajomatkan päässä.

Olisiko muilla ajatuksia?

Ap

Vierailija
7/19 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kokemusta mökkeilystä koko elinajaltani ja en osaa kuvitella lomaa ilman mökkeilyä. Omaan ei ole varaa vaan 1/3 osuus sukumökistä. Toki joutuu tekemään perinteisiä hommia kuten puunkantoa ja huussin tyhjennystä. Kasvimaata ei metsässä olevassa mökissä ole. Saunasta suoraan järveen uimaan, niin onhan se rentouttavaa. Onneksi on tuo mökki, kun miehen puolelta ei mökkioikeutta ole.

Vierailija
8/19 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä on usein paljon töitä. Sekin tietysti riippuu niin monesta asiasta: pitääkö puut pilkkoa itse vai saako jostain valmiita polttopuita, onko nurmikkoa, jota pitää pitää siistinä vai helppohoitoisempaa maastoa, esim. varvikkoa? Onko sellainen ihminen, joka haluaa puunata ja laittaa, istuttaa kukkia ja sisustaa, vai viihtyykö hieman vähemmän laitetussa ympäristössä?

Jos haluaa vain mökkeillä ilman mitään hommia ja huoltovastuita, silloin kannattaa vuokrata mökki. Jos taas on valmis puuhailemaan enemmän tai vähemmän, ja haluaa mennä mökille usein ja aina kun huvittaa, silloin kannattaa olla oma mökki.

Vierailija
9/19 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon nautit oloistasi siellä vuokramökillä? Mikä tekeminen siellä on eniten mieleen, sellainen mitä et voi kotona tehdä? Mitä asioita siinä mökkeilyssä arvostat? Millä tavoin se oma mökki ja siellä lomailu eroaisi vuokramökistä?

Eiköhän vastaus löydy, kun mietiskelet noita asioita.

Vierailija
10/19 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin sanonut että kokeilkaa vuokrata, mutta sen olettekin jo tehneet. Kun kerran vuokramökkeily ei ole ainakaan tuhonnut haavetta, niin sanoisin, että kyllä se oman mökin kaipuu vaan pysyy niin kauan kuin se on. Hankkikaa sellainen paikka, jonka saa tarvittaessa helposti myytyä, niin riski ei ole niin iso.

Vierailija
11/19 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin myös tottunut viettämään lapsuuden kesät mökillä, joka sitten myytiin. Kesät ei tuntuneet miltään ilman mökkiä, ja heti kuin siihen oli varaa niin sellainen pieni sitten hankittiin. Ei olla kaduttu, mökkeily on ihanaa.

Vierailija
12/19 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokramökistä minäkin kokisin, et on kylässä, vähän liikaa stressiä. Ei voi tehdä omanlaiseks.

Vierailija
13/19 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaipaan lapsuuden ja nuoruuden mökkikesiä ja reissuja. Harmitti älyttömästi kun se myytiin pois. Anopin mökille pääsee joskus ja sielläkin viihdyn . Ei ole varaa ostaa omaa ja ollaan sitten kesällä vuokramökeillä. Ei ole koskaan häirinnyt huussi ja se että perushommat tehdään erilailla kun kotona .

Vierailija
14/19 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole autoa. se on junaa.

Vierailija
15/19 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani ei harrastettu mökkeilyä, sillä äitini ei siitä pitänyt. Niinpä isän kanssa käytiin sukulaisten mökeillä kutsuvieraina. 

Avioiduttuani vietimme monet kesät puolisoni vanhempien mökillä, jota kunnostimme ja kohensimme ja saimme olla siellä pitkät ajat rauhassa. Luonnonsuojelualueen vieressä, niin rauha oli taattu hehtaaritolkulla.

Lopulta mietimme omaa mökkiä, mutta onneksi päätimme aloittaa vuokraamalla vuodeksi tai useammaksi mökkejä noin kahden tunnin ajomatkan päässä kodistamme. Se, jos mikä oli opettavaista aikaa millainen mökkiläinen olen ja millaisesta mökistä pidän. Sitä luulee tietävänsä  mitä tahtoo ja käytännössä tajuaa sopivansa ihan muualle.  Jo eri vuodenajat nostattavat erilaisia tarpeita ja tunnelmia, mitä on olla mökillä.

Puolisoni kuoleman jälkeen olen päättänyt, että jatkan mökkien pitkäaikaista vuokraamista. Se on kätevintä ja vastuu on keveämpi kantaa.

Olen kuitenkin aina kiittänyt mielessäni sitä, että se mökki mitä minä aikanaan   haaveilin tulikin viisaasti vuokrattua. Minä en vielä silloin tiennyt, mikä on minun juttuni.

Vierailija
16/19 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ahdistaa vuokramökeillä se, ettei siellä ole mitään tekemistä. Haluaisin juuri paikan missä pilkkoa puita, myllätä kasvimaata, rempata, maalata, heittää verkot järveen jne. Mitään näistä ei voi tehdä vuokramökillä, siellä voi vaan syödä, uida ja saunoa. Se ei riitä.

Vierailija
17/19 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokramökistä minäkin kokisin, et on kylässä, vähän liikaa stressiä. Ei voi tehdä omanlaiseks.

Vuokramökkejä on joka lähtöön ja tarpeisiin. Miksi ne vierailta tuntuvat, jos vuokraa useammaksi vuodeksi ja sisustaa mieleisekseen? Pihaa saa hoitaa ja tökkiä sinne yrtit, kasvulavat, marjapuskia, mitä vain, jos sellainen kiinnostaa. Puitakin saa kaataa, jos moottorisahaa suuremmat työvehkeet kiinnostavat. Vaatii vain vaivaa kiertää ja katsoa tarjontaa, mikä olisi se sopivin paikka mökkeillä.Tärkeää on, että mökin omistajan ja vuokralaisen kemiat kohtaavat. Kääntyy vain  kannoillaan, jos vastassa on joku omituinen tyyppi vuokraamassa omituisine sääntöineen. Minulla tarinoita ja kokemuksia riittäisi huijareista sun muista pikkusieluisista pipertäjistä,jotka lahonneita koppejaan mökeiksi nimittävät.

Vierailija
18/19 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokramökkejä on joka lähtöön ja tarpeisiin. Miksi ne vierailta tuntuvat, jos vuokraa useammaksi vuodeksi ja sisustaa mieleisekseen? Pihaa saa hoitaa ja tökkiä sinne yrtit, kasvulavat, marjapuskia, mitä vain, jos sellainen kiinnostaa. Puitakin saa kaataa, jos moottorisahaa suuremmat työvehkeet kiinnostavat. Vaatii vain vaivaa kiertää ja katsoa tarjontaa, mikä olisi se sopivin paikka mökkeillä.Tärkeää on, että mökin omistajan ja vuokralaisen kemiat kohtaavat. Kääntyy vain  kannoillaan, jos vastassa on joku omituinen tyyppi vuokraamassa omituisine sääntöineen. Minulla tarinoita ja kokemuksia riittäisi huijareista sun muista pikkusieluisista pipertäjistä,jotka lahonneita koppejaan mökeiksi nimittävät.

Mitä järkeä laittaa omaa rahaa kiinni kunnostustöihin ja kasveihin, kun mökin ja tontin kuitenkin omistaa toinen?

Vierailija
19/19 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ensin vuosia vuokramökki eri paikoissa ja silloin sai kyllä hyvän käsityksen siitä, mitä itse eniten priorisoi.  Kaksi vuotta sitten ostimme oman mökin ja en ole päivääkään katunut! Saa tepastella ja miettiä, mitä tekisin tuollekin pihan nurkalle vai teenkö mitään =) 

Sitäpaitsi jos tästä vielä mieli muuttuu, niin saahan tuon mökin myytyä. Joku kirjoittikin ihan hyvin, että kun satsaa hyvään mökkiin, niin sen saa myös tarvittaessa hyvin kaupaksi. Mukavaa haaveilua sinulle, toivottavasti saat joskus haaveittesi mökin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme