Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaativa persoonallisuushäiriö

Vierailija
26.05.2022 |

Luulen, että nykyaikana yhä useampi nuori sairastuu tähän. Siihen ei tarvita edes vaativia vanhempia/läheisiä, vaan tämä ensikertalaiskiintiö. Jos mokaat pääsykokeissa tai valitset alan, joka osoittautuu vääräksi (kuten mulle kävi) niin loppuelämä on pilalla.

HS:ssä on juttu nuoresta naisesta jolla tämä on. Kyseinen henkilö oli jo lukioaikana töissä, ja sitähän nykyään vaaditaan jotta voidaan luoda verkostoja. Vaikka lukioikäinen on vielä ihan lapsi, ja vanhempien pitäisi taata mahdollisuus opiskella ja elää nuoruutta rauhassa vailla aikuisten murheita.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on niin suhteellista. Olen itse jo viisikymppinen, joten jotain on tullut opittua elämästä. Ei ensikertalaiskiintiö mitään merkitse. Itse tein nuorena vähän typerän yliopistotutkinnon, joka ei kantanut. Tein sitten ihan muita hommia, kunnes keski-iässä päätin opiskella uuden tutkinnon. Ihan pääsin sisälle yliopistoon normaalisti, vaikka ensikertalaisesta olin kaukana. Töitäkin on aina ollut, ei ole suhteilla tullut ainuttakaan työpaikkaa, vaikka työttömänä en ole ollut ikinä. Ei niitä verkostoja pidä pentuna jo alkaa rakentamaan, ihan voi relata.

Vierailija
2/6 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin persoonallisuushäiriötä taitaa esiintyä vain naisilla, kiitos kiltti tyttö -ihanteen.

Meidän luokalla oli yläasteella tyttö, joka kirjoitti niin tarkasti ja hitaasti että sai jännetupen tulehduksen ja rannetuen. Hän vaati siistiä käsialaa ja hyvää koulumenestystä myös kavereiltaan. Malli tähän tuli kotoa vanhemmilta, perheessä tytöiltä vaadittiin, ainoalta pojalta ei koskaan mitään. Lintsasi, istui jälkkäreissä ja ei juuri koskaan tehnyt läksyjä. Tähän vanhemmat vaan totesivat että pojat on poikia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että sekoitat nyt persoonallisuushäiriön ja täydellisyyden tavoittelun. Vaativa persoonallisuus ulottuu hieman laajemmalle kuin vain siihen, että kokee paineita ja haluaa suoriutua opiskelusta niin hyvin kuin mahdollista. Vaativa vaatii myös muilta ihmisiltä paljon, liikaakin.

Nimim. Itselläni diagnoosi

Vierailija
4/6 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että sekoitat nyt persoonallisuushäiriön ja täydellisyyden tavoittelun. Vaativa persoonallisuus ulottuu hieman laajemmalle kuin vain siihen, että kokee paineita ja haluaa suoriutua opiskelusta niin hyvin kuin mahdollista. Vaativa vaatii myös muilta ihmisiltä paljon, liikaakin.

Haluatko kertoa taustoistasi? Minkä tekijöiden uskot laukaisseen persoonallisuushäiriön? -ap

Vierailija
5/6 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko kertoa taustoistasi? Minkä tekijöiden uskot laukaisseen persoonallisuushäiriön? -ap

Olen ollut lapsesta saakka järjestelmällinen suorittaja. Jälkikäteen olen ihmetellyt, miten minulla oli edes kavereita, kun mielelläni esimerkiksi osoittelin opettajalle virheitä toisten lasten teksteistä. :D Viime vuosina olen miettinyt, olenko sittenkin lievästi autistinen. Psykiatrille en tästä puhunut ja hän oli sitä mieltä, että olen vaativa persoona ja lisäksi on OCD-oireita.

En tiedä, miksi olen tällainen, mutta yksi syy voi olla, että isä sai toisinaan raivareita jos me lapset emme leikkineet sovussa. Nuoremmat sisarukseni saivat osakseen fyysistä kuritusta, itsestäni en muista, mitä on tapahtunut. Kaikkien oli syytä olla sievästi, ettei isä hermostu - ehkä siinä tuli sitten se, että minulla pitää olla kaikki kontrollissa.

t. Sama

Vierailija
6/6 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut lapsesta saakka järjestelmällinen suorittaja. Jälkikäteen olen ihmetellyt, miten minulla oli edes kavereita, kun mielelläni esimerkiksi osoittelin opettajalle virheitä toisten lasten teksteistä. :D Viime vuosina olen miettinyt, olenko sittenkin lievästi autistinen. Psykiatrille en tästä puhunut ja hän oli sitä mieltä, että olen vaativa persoona ja lisäksi on OCD-oireita.

En tiedä, miksi olen tällainen, mutta yksi syy voi olla, että isä sai toisinaan raivareita jos me lapset emme leikkineet sovussa. Nuoremmat sisarukseni saivat osakseen fyysistä kuritusta, itsestäni en muista, mitä on tapahtunut. Kaikkien oli syytä olla sievästi, ettei isä hermostu - ehkä siinä tuli sitten se, että minulla pitää olla kaikki kontrollissa.

t. Sama

Autismissa voisi olla perää. Usein varsinkaan autistiset vanhemmat eivät ymmärrä lasten mielenmaisemaa ja tarpeita, ja tästä voi seurata ongelmia. Autistit vaativat myös sopua ja oikeutta. Itse olin samanlainen "kielikello" kuin sinä ja diagnoosina asperger.