Alkukesä huonoin ajankohta pitää kesälomaa
- järvivedet kylmiä
- sää koleaa, yöt viileitä.
- luonnon vihreys vasta alkutekijöissä
- festarit yms tapahtumat vasta alkutekijöissä
- kaikki ystävät ja tutut vielä töissä eikä heillä aikaa nähdä
- töihin palatessa pahin sesonki vasta alkamassa. Vakkarit jää lomalle ja apunasi kesähessuja
Kommentit (43)
Miksi ihmeessä just lämpö on Se Juttu? Minä nautiskelen tälläkin hetkellä sopivan viileästä säästä parvekkeella. En ole niitä, jotka haluavat lähteä pitkille lomille ulkomaille tai osallistua tapahtumiin. Päivisin on omaa aikaa lapsen ollessa koulussa ja miehen töissä. Uimaan pääsee kesäviikonloppuina. Aurinkoiset säät vietän tiiviisti sisällä, ja jääkiekon MM-kisojen ollessa käynnissä ei tarvitse stressata valvomisesta.
Eivät kaikki halua samoja asioita :)
Mä olen ottanut lomat menojen mukaan, eli festareiden ja keikkojen mukaan. Kahden viikon päästä on viikon reissu ulkomaille.
Kavereita en näe, kun niitä ei ole ja heinäkuu on töissä tosi hiljainen, eli silloin tienataan ilmaista rahaa.
Riippuu vuodesta, mutta yleensä juuri näin.
Viime vuonna näillä leveysasteilla ainakin ihan paras aika. Just hyvät lämpötilat vähän päälle +20 ja joku uiminen nyt ei kiinnosta muutenkaan. Heinäkuu ja hellehelvetti jossain festareilla, juu ei kiitos.
Mulla oli ennen perinteisesti kesäkuun eka maanantai ensimmäinen lomapäivä. Kesäkuun sää keskimäärin aina hyvä, juhannuksesta saa kaksi ylimääräistä lomapäivää eikä lomaa tarvinnut koskaan siirtää 👍
Loma-ajankohta on makuasia, ja loman onnistuminen on pitkälti kiinni siitä, miten sen itse ajattelee ja järjestää.
Itse pidän loman mieluiten heinä-elokuussa. Tänä vuonna aloitan 18.7. ja palaan töihin 15.8.
On mukavaa olla töissä heinäkuussa, kun siellä on rauhallisempaa. Siinä vaiheessa, kun minä olen päässyt lomani alkuun, ne, jotka aloittavat loman juhannuksesta, ovat vähitellen jo palaamassa töihin. Ja kun meillä tärkein loma-aktiviteetti on purjehtiminen, suurin ruuhka osuu juuri juhannuksesta heinäkuun loppuun. Elokuun puolella on jo väljempää. Ja loma loppuu ihanan myöhään, kun kesä on vähitellen oikeasti kääntymässä syksyksi. Jouluun on siinä vaiheessa nelisen kuukautta.
Kääntöpuolena tosin tässä, että elokuun puolivälissä töihin palataan rytinällä. Minä olen lähes aina viimeinen töihin palaava lomalainen, eikä paluussa ole mitään leppoisaa. Joskus olen pehmentänyt alkua lopettamalla loman keskiviikkoon. Kaksi päivää töissä ja kaksi päivää vapaalla pehmentää aloitusta myös kivasti, jos siihen on mahdollisuus.
Mulla taas ei vaikuta tuommoiset pikku tekijät lomaan. Loma on sitä, ettei töihin tarvii mennä. Pidän kesäkuussa osan lomastani ja nautin siitä rauhasta ja olottelusta. Marraskuussa sitten loput, kun on aika lähteä kaamosta karkuun.
Heinäkuu on paras aika olla duunissa, kun suurin osa on lomalla. Saa itse määrätä työtahdin ja lorvia. Asiakkaitakaan ei silloin juurikaan näe, jos yksi per viikko. Huh, kun rasittaa. Elokuussa taas euroopan toimistot on kiinni, että saadaan pehmeä lasku kiireeseen.
No jokaisella on näistä asioista omat mielipiteensä. Itse en ole ollut koskaan vakitöissä enkä siten pitänyt palkallista kesälomaakaan, mutta mieluiten sellaisen pitäisin toukokuussa tai touko-kesäkuun vaihteessa, juhannuksen jälkeen voisin mennä takaisin töihin. Alkukesällä ei ole vielä hyttysiä eikä yleensä liian kuuma, ja linnut laulavat ja luonto heräilee. Heinä-elokuussa taas on yleensä kuuma kuin pätsissä ja hyttysiä kaikkialla ja ei silloin tee mieli oikeastaan olla edes ulkona. Ne harvat uimareissut jotka teen, voin tehdä työn ohessa viikonloppuisin tai iltaisin.
Kun lomilta palaa töihin, tuntuu että kesä on ohi, on ärsyttävää jos kesä on ohi jo 1.7.
Ennen juhannusta on valo ihanimmillaan, linnut laulavat, sireenit kukkivat, on raikasta. Heinäkuu on usein jo pimenevää iltaisin, joskus tunkkaista, lehdet alkavat jo kellastua jos kuivaa, ihmisiä jokapaikka täynnä.
Ei järvi ole enää kylmä, sehän on sula.
Vierailija kirjoitti:
Luettelit kaikki parhaimmat syyt pitää lomaa alkukesästä! 😄
Luonto on nyt kauneimmillaan.
Ei ole liian kuumaa, viileys on just hyvä.
Vesillä voi liikkua muutenkin kuin uiden ja uintilämpöiset vedet vaatii joka tapauksessa pitkän hellejakson. Vesi on järvissä kylmää tavallisena kesänä vaikka olisi heinäkuu.
Ihanaa, jos muut on töissä ja saa keskittyä lomailuun ja omiin juttuihin ilman että koko loma on aikataulutettu muiden halujen ja aikataulujen mukaan.
Festarit kuului alle parikymppisen elämään. Nyt keksii jo muita rientoja.
Komppailen suurimmalta osin viestiäsi, mutta eriävä mielipide tuohon festarikohtaan. Festareilla ei tarvitse rellestää, mutta ehkä ulkomailla on eri kulttuuri kun suomessa niihin mennään juomisen takia. Itse olen käynyt toki kotimaisillakin (tänäkin vuonna menossa), mutta niin ruotsissa, englannissa, saksassa kuin italiassakin festareilla ja siellä näkee useamman bändin samalla kertaa ja ollaan kaikki "yhtä suurta perhettä". Toki joillakin mielenkiinto siirtyy musiikista muihin seikkoihin, eikä siinäkään ole mitään väärää. Mutta kyllä me keski-ikäisetkin festaroidaan ja minäkin olen lähestulkoon raitis nykyään. 😊
---
Ja by the way AP, alkukesästä ei ole sinilevää.
Helteillä on kamalinta lomailla. Ei pysty muuta kuin olla sisällä ilmalämpöpumpun äärellä.
Nyt on parasta! Kaunis vehreä luonto. Viileällä ilmalla ruoka maistuu, kiva tehdä pitkän kaavan kautta ruokia, grillata jne. Leipomukset ja jälkkärit päälle. Lenkkeillä, saunoa, lukea kirjaa terassilla.. aah.
Eihän ole jos sen viettää ulkomailla.
Ja hei, jos kesäkuussa lomailee, niin onhan siinäkin mahdollisuus vaikka mihin tapahtumiin ja tutkimusmatkoihin, jos menojalka vipattaa. Tänä vuonna kesäkuussa esimerkiksi:
Urkuyö ja Aaria, Espoo, 2.6.-30.8.
Naantalin Musiikkijuhlat 7.-18.6.
Ilmajoen Musiikkijuhlat 9.-20.6.
Helsinki-päivä 12.6.
Mäntän kuvataideviikot 12.6.-31.8.
Iitin musiikkijuhlat 12.-18.6.
Sodankylän elokuvajuhlat 15.-19.6.
Kuopio Tanssii ja Soi 15.-21.6.
juhannus ja kaikki siihen liittyvät tapahtumat ja festivaalit 24.-26.6.
Puistoblues, Järvenpää 29.6.-3.7.
Avantin Suvisoitto, Porvoo 29.6.-3.7.
Sata-Häme Soi, Ikaalinen 30.6.-3.7.
Lisäksi lukemattomia muita tapahtumia, museoita, taidenäyttelyitä, retkikohteita, kesäteattereita... On ihan mahdotonta listata tähän kaikkea.
Ja hei, lomalla voi tehdä kaikkea muutakin kuin juosta tapahtumissa, mutta saahan siitäkin nauttia, ja kesäkuussa se on täysin mahdollista.
Miksi kesälomaa ei voisi viettää tammi-helmikuussa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä työehtosopimus edellyttää kesäloman pitämistä touko-syyskuun aikana. Tosin tunnen joitakin tyyppejä, joilla pitkä loma ajoittuu alkuvuoteen.
Yksi tuntemani laulaja, jonka varmasti lähes koko Suomi tunnistaa, pitää pitkän loman vuoden hiljaisimpana keikka-aikana eli yleensä tammikuussa. Kesä on hänellä kiireinen ja joulukuukin sesonkia. Joulun jälkeen hän lentää aina (koronatilanteen salliessa) kauas ja lämpimään lomailemaan.
Toinen talvinen kesälomailija on tuntemani lentäjä. En nyt ihan varma ole siitä, eikö hänellä olisi mahdollisuutta kesälomaan kesäkuukausina, mutta hänellä on ainakin tapana varata perheineen pitkä kaukoloma tammikuulle ja kertoa kaikille, että kesäloma alkoi nyt.
Täytyy myös sanoa, että vaikka tykkään itsekin siinä joulun ja loppiaisen välillä lomailla pari viikkoa, ei se ihan kesälomalta tunnu, vaikka ennen koronaa meillä onkin ollut tapana viettää se ulkomailla.
Eteläisessä Suomessa alkukesä on ihan hyvä, jos vain säät osuvat kohdilleen. Monesti alkukesästä onkin etelässä ollut lämpöaaltoja. Eteläisessä Suomessa lehväs on runsas toukokuun loppupuolelta lähtien, saaristossa on kaunista, telttailukin on mahdollista, jos vain on sopivat varusteet. Yöt alkavat olla valoisia toukokuun lopulta lähtien ja valo sen kun lisääntyy juhannusta kohden.... Kyllä kelpaa, jos vain säät ovat kohdillaan.... Alkukesästä ei vielä ole hillittömiä ruuhkia suosituilla paikoilla.
Ei ne säät sen parempia ole keskikesälläkään välttämättä, voi olla koleaa ja sateista, tai hirmuhelteistä ettei jaksa mitään. Loppukesästä ilmassa alkaa olla kosteutta, yöt kylmenevät niin että elokuussa ulkona yöpyminen vaatii jälleen ekstravaatetusta... ja yöt pimenevät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työehtosopimus edellyttää kesäloman pitämistä touko-syyskuun aikana. Tosin tunnen joitakin tyyppejä, joilla pitkä loma ajoittuu alkuvuoteen.
Yksi tuntemani laulaja, jonka varmasti lähes koko Suomi tunnistaa, pitää pitkän loman vuoden hiljaisimpana keikka-aikana eli yleensä tammikuussa. Kesä on hänellä kiireinen ja joulukuukin sesonkia. Joulun jälkeen hän lentää aina (koronatilanteen salliessa) kauas ja lämpimään lomailemaan.
Toinen talvinen kesälomailija on tuntemani lentäjä. En nyt ihan varma ole siitä, eikö hänellä olisi mahdollisuutta kesälomaan kesäkuukausina, mutta hänellä on ainakin tapana varata perheineen pitkä kaukoloma tammikuulle ja kertoa kaikille, että kesäloma alkoi nyt.
Täytyy myös sanoa, että vaikka tykkään itsekin siinä joulun ja loppiaisen välillä lomailla pari viikkoa, ei se ihan kesälomalta tunnu, vaikka ennen koronaa meillä onkin ollut tapana viettää se ulkomailla.
Juu, vuosilomalaissa on säädetty lomanmääräytymis- ja lomakaudet. Mutta niistä voidaan työehtosopimuksella poiketa. Tavallisinta lienee kuitenkin että se lomakausi on 2. päivä toukokuuta - 30. päivä syyskuuta.
Paras aika lomalle on kesä. Lomakauteni on koko kesä.