Millaisia joululahjoja aiotte hankkia/toivoa minkäkin ikäiselle lapselle?
Vähän ajoissa ehkä tämä jouluaihe, mutta olen ajatellut tänä vuonna aloittaa hankinnat ajoissa, jotta löytää sitä mitä haluaa eikä sitten hätäpäissään joudu ostamaan jotain " korvaavaa" tuotetta.
Alustavasti olen jo miettinyt mitä lapsille hankkisi, mutta olisi kiva kuulla mitä muut aikovat minkäkin ikäiselleen hankkia, jos vaikka saisi kivoja vinkkejä :)
Meillä lapset ei juuri muualta lahjoja saa paitsi meiltä...tai noh, yleensä isovanhemmat hankkii jonkun toivelahjan ja kummitädeiltä tulee jotkut pehmeät paketit, leluja lapset saa yleensä vain meidän hankkimina ja hyvä niin :))
Molemmille vakiot eli kirja ja uusi yöpuku sekä...
3v tytölle olen ajatellut tänä vuonna nukkekodin (mistähän löytysi kunnollisen puisen nätin mallin?), itkevän nuken (tytön oma toive) ja sukset. Tyttö toivonut myös pitkään nuken turvaistuinta mutta katsotaan nyt...
1,5v pojalle puujunarataa, parkkitalon ja rattikelkan.
Jos joku kysyy lahjatoiveita niin puujunarataa tai dubloja toivotaan. Inhoan sellaisia yksittäisiä leluja jotka vaan pyörii pitkin lattioita..mielummin hankin lapsille isompia kokonaisuuksia ja olen kyllä huomannut että niillä lapset eniten leikkiikin.
Tälläisiä itse ajatellut, onko kukaan muu vielä joululahjoja ajatellutkaan vai olenko hiukan liian aikaisessa ;) hyviä vinkkejä voisi saada muilta niin omien lasten kuin kummilasten lahjoihin :)
Kommentit (31)
Mä olen kanssa miettinyt lapsillemme jo joululahjoja =)
2-vee tytölle ajateltiin hankki ainakin keinuheppa, työkalupakki ja Stiga, sekä vaatteita. Joku Little people juttu olis myös kiva, näitä on ennestään jo paljon ja tyttö tykkää kovasti..ehkä parkkitalo tällä kertaa. Olen ajatellut myös jotakin parempaa nukkea, kuten babybornia.
1kk poitsu ei kauheasti vielä ensi jouluna lahjojen päälle ymmärrä. Hänelle ostetaan vaatteita, sekä jotain kivaa kehittävää vauvalelua. Tuntuu että hukumme noihin vauva/taaperoajanhärveleihn, mut olis kiva saada jotain uutta.
Isovanhemmilta, kummeilta ja muilta sukulaisilta toivotaan heidän kysyessä ainakin vaatetta, lakanaa ja leluja (mm. tytölle nukentarvikkeita.) Täytyy tarkemmin perehtyä joulun alla lelukuvastoihin ja kauppojen tarjontaan, jos löytyisi vielä jotain, mitä meillä ei ennestään ole ;) Sukset kuuluvat myös toivelistallemme.
Täytyy myöntää, et joulu menee lasten lahjojen kannalta aikalailla jo suuruudenhulluuden puolelle, mut meistä on kiva antaa lahjoja. Omilla joululahjoilla ei sitten niinkään ole väliä, pääasia et lapset tykkää :)
Olen itse sitä mieltä, että pieni lapsi menee vain sekaisin hirveästä lahjamäärästä. Meillä molemmat lapset alle 2-vuotiaita, joten eivätpä itse osaa vaatiakkaan.
Olen samaa mieltä noista ' irrallisista leluista' , mielummin meilläkin sarjaa ostetaan. Nyt näin pienenä olen halunnut ostaa ns. hyödyllisiä leluja, ja nekin laadukkaina. Ootan muuten kuin kuuta nousevaa, että tyttö kasvaa nukketaloikäiseksi. Ihania noi puiset talot :). Tosin tytölle on säästössä kaikki omat leluarteeni, ja niiden joukossa täydellinen nukketalo täydellisellä sisustustuksella.. Mutta se taitaa olla äidille niin rakas, että sitä vaan ihaillaan ja ostetaan tytölle toinen sitten käyttöön :).
Tytölle ostetaan varmaan muutama vauvalelu, ja vauvapulkka. Esikoispojalle rattikelkka ja sen pidemmälle en ole vielä miettinyt. Pointtina kuitenkin, että me ei osteta kuin muutama lahja lapsille, kun päälle tulee kuitenkin lahjat isovanhemmilta ja kaikilta kummeilta.. Voi sitä tavaran määrää. Olen tässä miettinyt kuinka sanoa kaikille muille sukulaisille paitsi omalle äidille ja miehen siskolle, että vaatelahjat voi unohtaa. Meillä kun muuten niin eri maku, että vaatteet jäisi totaalisesti käyttämättä.
Ja tosiaan, vaatteet saa joulun jälkeen sellaisella alennuksella, että käyn ne mielummin silloin itse ostamassa. En ole omien lasten lahjoja suuremmin vielä miettinyt, mutta kummilasten kylläkin. Heillä taasen on sellainen tavaramäärä, että ihan hirvittää. Heille tuleekin sitten ostettua kauniita ja laadukkaita vaatteita.
Onneksi tässä on vielä kaksi kuukautta aikaa miettiä ;).
Lahjojen ostaminen, paketoiminen ja antaminen on ihanaa! Mutta me ollaan kylla aika pidattyvaisia lapsemme lahjojen suhteen. Isovanhemmilta, kummeilta ym. saa kai taas aika paljon, kuten jo viimevuonna, muut me yritetaan itse vahan rajoittaa. Poika on kohta 2 v., eika sille kai se maara ole niin tarkeaa. Menisi tosiaan varmaan vaan sekaisin! Meilla on vielakin piilossa yksi viimevuoden synttarilahja, muita 1 v tai joululahjoja (jotka sai kylla avat heti silloin) on otettu esille vasta pitkin vuotta, viela kesallakin. Kun tuntu etta silla muttenkin jo oli niita.
Kun ulkomailla asumme niin on ihanaa saada suomekielisia DVD ja CD levyja, ja kirjoa. Vaattet ostan mieluiten itse, mutta jos joku haluaa antaa niin mikas siina. Muita toiveita ei kai ole, keksikoon itse ;-)
Nyt on vaan synttarilahjoja mietitty, mutta se mita ei nyt anneta, niin kai jouluna. Mulla listalla oli/on: pikkuelaimia (ostettu), palapeli (nyt rakentee innoissan jo lahjaksi saamaansa), kylpylelu (semmoinen monimutkaisemi, esi. vesimylly), talo-teltta systeemi, siis sellainen pieni pop-up talo, vahan niinkuin maja. Ja kai se siina. Noi Little People on kivoja, mutta poika ei ole vila erityisesti innostunut. Nyt on pikkuautot in!
kaikkea mahdollista tyttötavaraa siis on....
sukkahousuja
lundby-nukkekotiin valomuuntaja ja lamppuja
muumi-astioita rakkauskuosilla
suku ostanee jos haluaa jotain.toivon että olisivat maltillisia lelujen suhteen
Ihanaa, mulla alkoi tosiaan myös jo tämä joulufiilistely, olen oikea " jouluihminen" :)
Meidän nyt 3v2kk tyttö on itse toivonut rattikelkkaa :) Se hankitaan todennäköisesti kyllä, tai " rattipulkka" , katsotaan mihin päädytään..
Luistimet ja sukset ovat myös olleet esillä. Ja Lordi tai merirosvo-puku.. ;D Meillä prinsessa-leikit eivät ole ollenkaan suosiossa, kuten toivelistasta näkyy, vaikka äiti kuinka haluaisi prinsessaa leikkiä.. ;) Meidän rämäpää-poikatyttö on eri mieltä, hih!
(mutta Lordi-pukua en tosiaankaan hanki...siinä menee raja..)
Kirja on myös jo hankittu (kertoo erilaisista kulkuvälineistä; autoista, lentokoneista ym...)
Vaatteet ovat myös tervetulleita aina.
Sitten on mun oma vanha nukkekoti tallessa, ajattelin kunnostaa sen jossain vaiheessa ja hankkia siihen huonekalut ja nuket, mutta voi olla että se siirtyy sitten ensi vuoden heinäkuun 4v- synttäreille..
Inhoan jouluruuhkassa pyörimistä ja pakko-ostoksia. Olen jo monta vuotta hommannut lahjoja pitkin vuotta. Nytkin suurin osa jo hankittu!
Omille lapsille: IZ-kajari/musavehje (oli just BR:llä -50%alessa)
Pc-peli Lego Star Wars kakkonen. Vielä ostamatta
Legon paita (kesäalesta)
DVD Kananlento(HP:ltä)
Litlle People paloasema
Lego Duplo Explore sarjan työkone
Lego Nosse
Esprit collegepuku (HP:ltä)
Noi lelut, jossa ei hakintapaikkamainintaa, on hankittu kirpparilta, mutta ovat alkuperäisissä, avaamattomissa pakkauksissa.
Tykkään hommata lahjoja, mutta en liikaa rahaa niihin! Lapset 6-v ja 2-v.
Muita lahjoja tulee sitten suvulta ja kummeilta. Kaikki onneksi käyttävät järkeä ja pysyvät kohtuudessa. Liiasta tavarasta ja ylikalliista lahjasta tulee jotenkin tunkkainen olo, tavaraähky.
sillä päätin, että tänävuonna ei jää viimetippaan niinkuin yleensä ;)
Pojalle, kohta 5v.
*PC-peli (ruotsinkiel.)ostettu viime keväänä jo...
*Brion rautatiehen uusi juna ja jotain muita lisäosia
olivat -50% Toys´R Us:sissa
*joku lautapeli pitäisi vielä ostaa
*Kirjoja löytyy perinteisesti paketeista, tänä vuonna tilasin kirjakerhosta Franklinia
*poika itse toivoo puista autotallia
*Muumiaterimet ostettu
Tytölle 3v
*Muumikirja kirjakerhosta ja Muumi DVD kaapissa odottamassa
*Kaalimaan tenava, -50% Sokokselta
*Brion puinen muistipeli tilattuna
*Muumi aterimet ostettu
En taida enempää hankkia tänä vuonna, koska mummoilta&papoilta sekä kummeilta tulee yleensä vielä pari pakettia kummallekkin..
Sekä miehen siskolta.
Meillekkin kertyy yleensä sitä !" irtosälää" joka pyörii vain kaapeissa, eikä juuri leikkeihin päädy. :/
Jos kysytään lahjatoiveita, niin mummoille ajattelin ehdottaa niitä yöasuja ja pitkiä alushousuja (tarvetta molemmille ;) ).
Muuten olisi tytölle luistimet tervetulleet.Legot tekevät aina kauppansa. Jotkin kivat pyyhkeet tai pussilakanatkin voisivat löytää tiensä pakettiin. Vaatteet hankin minäkin mieluiten itse (yöpuvuissa poikkeus, niissä kun saa sitten olla niitä spidermaneja tai prinsessoja tai muita " örkkejä" .
Lasten kahdelle serkulle olen ostanut
1v.villalapaset, sellaiset " huovutetun oloiset" (eräs tuttu tekee itse) ja kuvakirja
3v.samaiset lapaset kuin yllä sekä palapeli
Kummitytölle 12v ja pojalle 11v on lahjat vielä hankkimatta, hirveän hankalaa jotenkin ostaa tuon ikäisille :/
Miehelle ajattelin ostaa uuden partakoneen ja jonkin kirjan.
Muille aikuisille ei sitten lahjoja ostetakkaan, vaikka kovasti pidän lahjojen valitsemisesta ja antamisesta..
16 v tyttärelle vaatteita tai rahaa vaatteita varten, ja/tai jotakin sisustussälää, tms.
2,5 v ja 4 v pojille Duploja ja Brion junarataan uusia osia/junia.
Minä en myöskään tykkää siitä irtolelu sälästä, mitä on joka nurkassa, vaan tykkään myös, että Brion junarata ja legot ovat kivoja, niitä voi muunnella, eivätkä kyllästy niillä leikkimään.
Tänään juuri katsoin kaupassa Duplon merirosvolaivaa ja isoa junarataa, jossa pattereilla toimiva veturi, ja luulenpa, että pukki semmoiset heille tuo ;)
Enkä kyllä aijo liiemmin ostaakkaan. Hankin kaiken tarpeellisen käyttöön heti. Esikoinen on reilu kaks vee jouluna ja nyt olen alkanut jemmailemaan ostoksiani joulua varten. Ennen annoin kaikki heti samantien... Joulua odottamassa (ehkä jotain muitakin juhlia, kun kaikkea on kertynyt niin paljon) on DVD elokuvia, muumia, teletappeja, disneyn leffoja, Barbie leffoja, Bamse juttuja yms. Petivaatteita uuteen sänkyyn, vaatteita, Lego Prinsessalinna systeemi ja ihan liikaa kaikkea. Kummisedältä (joka on hyvissä varoissa oleva veljeni) olen pyytänyt tytölle ties mitä ihanaa, kun on töissä ulkomailla...saa nähdä mitä kaikkea sieltä tulee :) Vanhempani myös reissaavat niin paljon, että heillekkin jää matkoilta kaikkea erilaista käsiin.
Nukenhoito tavaroita olen ajatellut pyytää sukulaisilta ja muilta kummeilta, jotka haluavat tyttöä muistaa. Itse ostan ehkä lisäksi jotain talviurheilu välineitä...Stiga, sukset...En tiedä! Hukutan varmaan tytön lahjoihin, mutta niin hukutettiin minutkin pienenä :)
Hmm....
tytölle jo ommeltu Marimekon tasaraidasta piiiiitkäyöpaita, sai sellaisen 2 v sitten pukilta ja sitä pidetty niin että.....(=tosi must sille)
luultavasti ponilinna tai prinsessalinna semmostajotain toivonut belville linna legoista on
jotain pientä mitä tulee eteen kirjakerhon kirjaa tms.
periaate yksi kunnon lahja ja ei palio muuta kun mummat ja kummit ym. lahjoo kyllä.....
Pojalle Brion junan rataan on jo muutama " Tuomas veturi" sarjan osia.....oli alessa
liikennevalot, piiiiiitkä haitarikiskot 2 kpl ja asemamiehen talo kans.
Ja alesta Lidlistä hankittu tukkirekka jossa hiab nosturi ja ne tukit ja trukki ja 2 trukkilavaa mukana.
Pojalle useampi pienempi paketti.....kun nuota junaratoja tuli hyvin hyvässä alessa vastaan....
Ja molemmille painatin tänään t-paitoja 2 kpl (täällä lopettaa semmonen liike, paidat 4 e / kpl Fruit of the loom paitaa!) tom traktori ja dalmatialaset ja peppi ja leijonakuningas oli kuva-aiheet, ne oli jo valiintuneet Bratzit ja Barbit oli loppu.
Ne mennee pukin pussiin tai joulukalenterissa voi toiset olla.....
Legoja on iso boksi ja niitä panen joulukalenteriin sekä loput pukki tuo.
Ja toiveina on legoa duploa ja belvilleä ja brion junan rataa kirjat ja askartelukamat kans
ja ehkä joku lautapeli. Ja pojan erikoistoive joku pora tai saha jossä ääni.....
2,5 vuotiaalle tytölle on jo hankittuna;
Dublon eläintarha
Dublon Puuha Pete Rollo
Itkevä, syövä yms. nukke
Poika jouluna 1v
Dublon paloasema
Dublon Puuha Pete Tatu
Itse emme paljon enempää hanki, kun sukulaiset, kummit ja ystävät varmasti jälleen hukuttavat lapsemme lahjoihin. Siskoni antaa perinteisesti Brion puujunaradan osia lahjaksi, eli myös tänä joulunakin :)
Pojalla on joulunaikaan myös synttärit ja hän saa lahjaksi meiltä " kävelytukiauton" tai mikä puuhapotkuauto se onkaan :)