Miksi en raaski heittää lukiokirjoja roskiin?
Siis paperinkierrätykseen. Oon käynyt lukion yli 20 vuotta sitten...vieläkin kirjoja tallella. Nyt kun niitä selasin mieli sanoo toisaalta, et heitä nyt hyvä ihminen ne jo pois ja toisaalta et hei täällähän on ihan mielenkiintoisia juttuja. Tekis mieli olla uudestaan lukiolainen ja elämä edessä. Onko tää siis ikäkriisi? Mitä tehdä? Puhukaa järjen sanoja.
Kommentit (16)
Miksi heittäisit pois? Eihän niistä ole vanhentunutta tietoa kuin ehkä yhteiskuntaoppi, mantsa osittain ja mahdollisesti joku biologian sovellukset -kurssi.
Roskiin vaan. Saahan niitä vaikka kirjastosta luettavaksi jos tarve tulee.
Ne ovat tärkeitä reliikkejä, siinä missä lakkikin. Jospa satut tarvitsemaan niitä joskus, älä heitä pois.
Siksi sinä(kään) et heitä niitä pois, että voit tarvita niitä sitten, jos viisikymppisenä innostut opiskelemaan yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi sinä(kään) et heitä niitä pois, että voit tarvita niitä sitten, jos viisikymppisenä innostut opiskelemaan yliopistossa.
Eikö yliopistossa oo ihan omat opukset?
Nykypäivänä tietoa löytää muutenkin, ei tarvi vanhoja kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat tärkeitä reliikkejä, siinä missä lakkikin. Jospa satut tarvitsemaan niitä joskus, älä heitä pois.
Mitä tärkeää tietoa niistä voi löytyä jota ei yhtä hyvin voisi googlettaa muutamassa minuutissa. En ainakaan itse ole vanhoja koulukirjoja ikinä tarvinnut.
Mullapa on vielä tallella Aapinen vm 1967.
Kirjoitin ylioppilaaksi yli 40 vuotta sitten ja eilen heitin viimeiset kirjat ja vihkot paperinkeräykseen. Kattelin sitä matikan vihkoa enkä ymmärtänyt siitä enää yhtään mitään. Hukkaan taisi mennä sekin oppi.
Vierailija kirjoitti:
Mullapa on vielä tallella Aapinen vm 1967.
Sama vuosi mulla ! Ainoa jonka säästin. Vähän harmitti kun eka englanninkirja tuli heitettyä pois.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä tietoa löytää muutenkin, ei tarvi vanhoja kirjoja.
Ei se ole ihan näinkään. Vanhoissa kirjoissa on nimenomaan sellaista oikeaa ja pätevää tietoa, jota kukaan nörtti ei ole tullut siirtäneeksi muuhun muotoon, kato ku ei kiinnosta vanhat ajat.
Mä oon säästänyt kaikki koulukirjat ala-asteelta lähtien. Ihanaa nostalgiaa!
Kirjoitin ylioppilaaksi -84 ja lähdin syksyllä opiskelemaan. Olisinkin kohta tarvinnut osaa lukiokirjoistani mm. MAOLin taulukoita uudessa opiskelupaikassani, mutta äiti oli ehtinyt jo ne kaikki lahjoittaa toisaalle.
Oma poika kirjoitti ylioppilaaksi tänä vuonna. Nämä kirjat oli vielä LOPS 2016, mutta enää sen opetussuunnitelman mukaan ei opiskella. Saa nähdä mihin nämä lykkään. En nyt kuitenkaan paperinkeräykseen.
Mulla ei ole kuin jokunen vihko ja satunnaisia papereita peruskoulusta 80-luvulta, no 1990 keväälle asti tallella. Lukiota en käynyt. Ammatillisten opintojen kirjat tuli myytyä seuraaville tarvitsijoille mutta joitain papereita on vielä niistäkin jäljellä.
Luokkaretkimuistoesineitäkin on vielä tallella.
Haha, mun hyvä, jo lapsuudenaikainen tyttökaveri aina haluaa lainata aina peruskoulukartastoani jonka olen pöllinyt yläasteelta :) Olen miettinyt että täytyisi jostain etsiä hänelle oma kappale :)
Mulla on jotain samaa. Lukion kirjoja ei kyllä enää ole mutta kaikenlaisia yliopistoajan papereita, erinäisiä piirustuksia joita ei ole mitään mieltä säilyttää.