Tunnistaako terapeutti narsistin?
eräs tuttuni käy terapiassa miehensä vuoksi. eli ei itsensä. Hänellä on voimakkaita narsistisia piirteitä (kaipaa ihailua, menestystä ja saattaa mennä aivan tolaltaan jos joku on häntä parempi tai merkitysellisempo missään, ainoastaan jos hän auttaa toisia olemaan sitä, se on ok, koska projisoi saavutuksen itseen).
Vaihtaa kiukkuisesti puheenaihetta jos itsellä on mitään mukavaa, eläytyy voimakkaasti kuvitelmiin jossa hän on kadehdittu..
En uskonut että ko ihminen koskaan menisi terapiaan mutta nyt hän on siellä, koska miehen kanssa on hankalaa. Mietin että onko mitään toivoa että saisi terapiasta apua itselleen.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti ei tee virallisia diagnooseja. Hän voi todeta, että narsistisia piirteitä on. Mutta entä sitten? Ei ole mitään "pilleri aamuin illoin narsismi hoitoa varten"-lääkkeitä. Mitä se auttaa ketään että lätkäistään "ahaa, olet narsisti"- leima?
Ainoastaan pitkässä juoksussa voidaan todeta, onko terapiasta ollut hyötyä.
No lähinnä toivon että olisi vihdoin ihminen joka voisi herättää häntä omaan käytökseensä. Mutta totta varmaan on että heti jos niin käy niin se torjutaan jollain tavalla ja loppuu alkuunsa.
Kai ymmärrät, että se ei koskaan narsistin kohdalla mene niin, että osoittelemalla hänen käytöstään/virheitään hän muuttuisi? Tai että kertomalla hänen käytöksensä olevan loukkaavaa, se jotenkin herättäisi hänet? Hän elää aivan toisessa todellisuudessa, aivan toisin arvoin, ja vaikka itse jumala näistä hänelle kertoisi, ei se tehoa mitenkään. Mikä sitten tehoaa, minä en usko että aidosti mikään. Narisisti ei yksinkertaisesti ole kiinnostunut mistään muusta kuin omasta hyödystään. Kaikesta on hyödyttävä.
Narsisteissakin on liukumaa.
Tunnistaa ja ei tunnista
Trumpin tunnistaa, koska ei esim siedä toisia mielipiteitä, irtisanoo helposti ihmisiä, mahtailee, käyttää paljon sanaa minä, uhkailee ja on hyökkäävä, ihailee toisia diktaattoreita. Trump on julkinarsisti.
Piilonarsistia ei terapeutit tunnista. Puolisoni käy terapiassa, uhriutuu. Olimme siellä joskus pariterapiassa ja puoliso manipuloi terapeutit yksitellen puolelleen, kun terapeutit vaihtuivat. Siellä on nyt 4 terapeuttia, jotka uskovat minun olevan narsisti. Samalla tavalla lastesuojelussa on kaksi henkilöä, jotka ovat sitä mieltä, että minä olen narsisti. Puoliso pyörittää heitä mennen tullen. Minulla itsellä meni 25 vuotta tunnistaa ongelma. Piilonarsistit ovat taitavia manipuloimaan ihmisiä ja käyttämään oikeita sanoja, joilla on painoarvoa.
Kai ymmärrät, että se ei koskaan narsistin kohdalla mene niin, että osoittelemalla hänen käytöstään/virheitään hän muuttuisi? Tai että kertomalla hänen käytöksensä olevan loukkaavaa, se jotenkin herättäisi hänet? Hän elää aivan toisessa todellisuudessa, aivan toisin arvoin, ja vaikka itse jumala näistä hänelle kertoisi, ei se tehoa mitenkään. Mikä sitten tehoaa, minä en usko että aidosti mikään. Narisisti ei yksinkertaisesti ole kiinnostunut mistään muusta kuin omasta hyödystään. Kaikesta on hyödyttävä.