Viikottain useasti salilla käyvä ja juoksua harrastava kaverini ei pysy minun perässäni kun kävelen ihan normaalisti
Hän hengästyy kävellessä kanssani ja ihmettelee, kuinka muka jaksan pitää sellaista tahtia, vaikka en harrasta muuta liikuntaa kuin hyötyliikuntaa ja kävelylenkkejä. Täytyy kyllä sanoa, että itseänikin ihmetyttää. Ollaan molemmat samanpituisia.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Treenaaminen auttaa kehon tiettyihin osa-alueisiin, se ei liity kävelyyn. Juoksukin on aivan eri asia kuin kävely, esimerkiksi sellainen joka kävelee paljon ja nopeasti ilman ongelmia ei välttämättä jaksa juosta.
Tämä ei ihan pidä paikkaansa. Kävely on erinomainen liikuntamuoto peruskunnon kartuttamiseen. Sen päälle voi sitten rakentaa muita ominaisuuksia, kuten kestävyyttä tai nopeutta. Juoksijan on vaikeampi pysytellä pk-sykealueella, joten se on peruskunnon rakentamiselle huonompi laji.
Itse esim. teen useita pitkiä kävelylenkkejä viikossa. Harrastan myös joukkuelajia, jossa juostaan sekä nopeasti lyhyitä pyrähdyksiä että pitkiä aikoja verkkaammin. Olen saanut lajityypillisiä ominaisuuksiani parannettua näiden kävelylenkkien avulla eli juoksen nopeammin ja jaksan juosta paljon pidempään, vaikka en sitä ole missään vaiheessa harjoitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Treenaaminen auttaa kehon tiettyihin osa-alueisiin, se ei liity kävelyyn. Juoksukin on aivan eri asia kuin kävely, esimerkiksi sellainen joka kävelee paljon ja nopeasti ilman ongelmia ei välttämättä jaksa juosta.
Tämä ei ihan pidä paikkaansa. Kävely on erinomainen liikuntamuoto peruskunnon kartuttamiseen. Sen päälle voi sitten rakentaa muita ominaisuuksia, kuten kestävyyttä tai nopeutta. Juoksijan on vaikeampi pysytellä pk-sykealueella, joten se on peruskunnon rakentamiselle huonompi laji.
Itse esim. teen useita pitkiä kävelylenkkejä viikossa. Harrastan myös joukkuelajia, jossa juostaan sekä nopeasti lyhyitä pyrähdyksiä että pitkiä aikoja verkkaammin. Olen saanut lajityypillisiä ominaisuuksiani parannettua näiden kävelylenkkien avulla eli juoksen nopeammin ja jaksan juosta paljon pidempään, vaikka en sitä ole missään vaiheessa harjoitellut.
Tämä pitää paikkansa. Vannon kävelyn nimeen. Aloitin pari kuukautta sitten päivittäisen kävelyn ylipainoisena ihmisenä. Kävelen joka päivä 1-2 tuntia. Mitä pidemmän lenkin teen sen rauhallisemmin kävelen, että jaksan loppuun asti. Joka kerta kuitenkin niin nopeasti että kotiin tullessa vähintään selkä on märkä ja reisissä sykkii mukavasti kun viimein istuudun alas. Ja mikä parasta se vaikuttaa myös henkiseen puoleen. Tunnen itseni 20 vuotta nuoremmalta ja pirteämmältä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon molempia; treenaan 4x viikossa ja juoksen 20-30km/viikko ja sit myös luontainen kävelynopeus on mulla niin nopee et kaikki aina valittaa ettei pysy mun perässä :D mut hitaasti käveleminen on mulle tosi vaikeeta ja kuluttavaa!
Sittenhän sun kannattaisi treenata tuota hidasta kävelyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Urheilukilpailut on typeriä kun kaikki on erilaisia ja eri kokoisia. Aina on se joku joka sopii parhaiten siihen standardimuottiin ja sääntöihin. Tosi-ihmiset ja urheilijat kilpailee itseään vastaan.
Sen takia monissa lajeissa on painoluokat ja muutenkin jos haluaa onnistua kisoissa kannattaa valita omille mittasuhteille sekä muille ominaisuuksille hyvin sopiva laji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-lenkit ovat hyvä tapa kasvattaa peruskuntoa ei aina kuulu olla vauhtikuntolenkki, vaikka juoksisikin.
Mä oon molempia; treenaan 4x viikossa ja juoksen 20-30km/viikko ja sit myös luontainen kävelynopeus on mulla niin nopee et kaikki aina valittaa ettei pysy mun perässä :D mut hitaasti käveleminen on mulle tosi vaikeeta ja kuluttavaa!