4,5 v kakkaa housuun
Hei
Osaisiko joku neuvoa tässä asiassa. Kaverini 4,5 vuotias poika kakkaa housuun yhä, he asuvat Walseissa jossa lääkärit eivät kuulemma osaa auttaa. Kaverini on huhuillut apua englantilaisilta smaantyyppisiltä foorumeilta ilman tulosta. Muita ongelmia pojalla on " vauvamainen" puhe eli kuulostaa noin 2 vuotiaalta. Poika on jo koulussa Brittiläiseen tyyliin, ja on alkanut kakata housuunsa koulussakin joka johtaa tietenkin varmasti kiusaamiseen tulevaisuudessa. Pojalla opli 9 kk iässä paha peräsuolitulehdus. Jos jollais on tietoa/ neuvoja asiasta otan mielellään vastaan. (Pissan kanssa pojalle ei ole minkäänlaisia onglemia ja on ihan kuiva ja käy itse pissalla)
Kommentit (2)
Kerroit että poika ei puhu hyvin ja ei pysty pidättää kakkaa. Usein nämä kaksi liittyvät toisiinsa, lihakset eivät ole kehittyneet näin lyhyesti sanottuna. Ja joskus lapset eivät saa kakattua istuaaltaan vaan pitää tehdä seisten ja silloin voi käyttää vaippaa apuna. Lapsen pitäisi saada pikaisesti puhe- ja toimintaterapiaa. Kannattaa ottaa yhteyttä foniatriin siellä. Tässä yksi neuvo ja kerron tämän oman lapsen tapauksen perusteella.Ja olen itse myös ammattilainen.
Meillä vessa jutut vain loksahti paikoilleen ja vaipat jäi pois, asiasta ei tehty numeroa, kaikki ajallaan...
onko pojalla ummetusta? Ummetus aiheuttaa usein housuun kakkaamista. Maha voi toimia, mutta ei kunnolla, joten kakkaa tulee sitten väkisin joko ohivuotoripulina tai muutenkin. Onko maha löysällä vai kovalla? Onko poika aina kakannut housuunsa vai onko alkanut uudelleen? Uudellen housuun kakkaamisen alkaminen voisi viitata psyykkisiin syihin (koulu, koulun wc-olot). Suolta voisi opettaa säännöllisillä vessaistunnoilla esim. aina ruoan jälkeen tai aamulla tai mikä nyt näytäisi hänelle sopiva rytmi olevan. Kouluunkin kannattaisi olla yhetydessä - voisiko siellä jotenkin taata kakkarauhan pojalle - joillakin on niin arka kakka, ettei tule yleisissä vessoissa! Ruoka-aine allergiat voi aiheuttaa esim. maha toimii niin nopeasti, ettei ehdi vessaan. Lapsi voi myös alkaa pantata kakkaa, jos maha on ollut muutaman kerran kovalla ja kakkaaminen käy kipeää ja valitettavasti se on niin, että kakka joka tapauksessa lopulta tulee - vaikka housuun sitten. Pakko löytyä hoitoa ja tutkimuksia vaikka Walesissa - kannattaa vaatia - kait sielläkin kakkavaivaisia on!