Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Edunvalvojasta eroon ?

Vierailija
20.05.2022 |

Miten ?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärintodistus dv-virastoon, että et enää ole edunvalvonnan tarpeessa.

Vierailija
2/5 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on kyllä pitkä prosessi. Miksi pitäisi päästä eroon? Yleensä valtuutus on tehty loppuelämäksi kun harvemmin tilanne parempaan päin muuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko hankkiutua vanhan sukulaisen edunvalvojasta eroon, että pääset tyhjentämään tilin?

Vierailija
4/5 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on kyllä pitkä prosessi. Miksi pitäisi päästä eroon? Yleensä valtuutus on tehty loppuelämäksi kun harvemmin tilanne parempaan päin muuttuu.

Kyllä sellaisiakin tilanteita on, jossa edunvalvonnan tarve lakkaa. Esimerkkinä voisi sanoa bipon, joka on aiheuttanut holtitonta rahankäyttöä, mutta tilanne on muuttunut, kun on löydetty sopiva lääkitys.

Lääkäriltä pitää tosiaan saada todistus siitä, että ei ole enää edunvalvonnan tarpeessa. Tätä voi auttaa, jos saat muilta hoitokontakteilta ja läheisiltä lausuntoja siitä, että tilanteesi on selvästi muuttunut. Voit myös yrittää neuvotella edunvalvojasi kanssa siitä, että otat vähitellen enemmän vastuuta rahankäytöstäsi eli saat enemmän käyttövaroja, mutta toisaalta hoidat niillä osan sellaisista laskuista, jotka edunvalvoja on aikaisemmin maksanut.

Vierailija
5/5 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse ei ole omasta edunvalvojastasi, vaan esim. lähiomaisesi edunvalvontavaltuutuksesta, niin käytännössä mahdoton saada edunvalvojaa pois tehtävästään, ellei valtuutuksen antaja itse (esim. muistisairauden takia) kykene peruuttamaan valtuutusta, eikä edunvalvoja itse eroa tehtävästään. Kantelun teko edunvalvontavaltuutetun käyttäytymisestä hyödytöntä, koska DVV ei tutki asioita. Valtuutettu itse voi todeta, että on hoitanut työnsä hyvin, omaisia ei uskota. Miettikää tarkkaan, kenet laitatte edunvalvojaksi. Ei sukulaista vaan yleinen edunvalvoja.