Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saatiin kutsu häihin - Myöhemmin ilmoitettiin, että kutsu on vain aikuisille

Vierailija
19.05.2022 |

Lapsille juhlatamineet jo ostettuna. Hoitajaa ei kyseiselle vkolopulle enää saada.

Mies menee siis yksin, koska hääparille ei tullut mieleen tällaista pikkuasiaa edes kutsussa mainita.

Kommentit (1001)

Vierailija
381/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oonko ainoa jonka mielestä lapset kuuluu hääjuhlaan? Sellaiset juhlat missä lapset ei ole mukana on paskatjuhlat. Ja tätä mieltä olis silloin kun itsellä ei ollut lapsia ja en ollut niitä edes harkinnut.

Itsellä on jäänyt hyviä muistoja häistä lapsuusajoilta 80-luvulta. Koko suku juhli yhdessä ja lapset mukana. Lapset tietenkin lähti nukkumaan jossain vaiheessa, mutta kasarilla ei välttämättä edes lähtenyt. Omissa häissä tuli kyselyitä saako lapset tulla ja vastattiin että tottakai.

Omista hääjullistani voin kertoa, että yksi pariskunta tuli pienen vauvan ja onneksi myös äidinmaidonkorvikkeiden kanssa. Häissä tämä vauvan äiti joi itsensä sammumiskuntoon. Mies oli melkein yhtä humalassa. Siinä sitten etsittiin heille lapsenvahtia kesken juhlien. Jälkeenpäin tulee mieleen, että olisi pitänyt soittaa sossut. Edelleen tunnen olevani vastuussa asiasta. Hyvät häät muilta osin.

Kaikkien suvussa ei ole noin junttia porukkaa. Ja miten voit olla vastuussa siitä, että joku toinen on noin ääliö? Onneksi homma tuli ilmi ja lapsi pääsi lastensuojelun asiakkaaksi, ajatella jos ne olisivat ryypänneet vain kotona eikä kukaan tietäisi että vauva on heitteillä...

Vierailija
382/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun perusteella vinkkinä:

Kutsuttu: tarkista aina kenelle kutsu on osoitettu ja kysy heti jos siinä on epäselvää. Älä oleta mitään, vaan varmista.

Kutsuja: kirjoita siihen itse kutsuun selkeästi ketä kutsu koskee, älä oleta että ihmiset ymmärtää kyllä. Esim. "Huom. kutsu koskee vain kuoressa mainittuja henkilöitä", jos se on ajatuksena.

Näin säästytään epäselvyyksiltä ja turhalta mielipahalta. Lähimainkaan kaikki ei tunne etikettiä niin tarkkaan tai ymmärtävät sen jotenkin eri tavalla omien kokemustensa perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissämme tehtiin selväksi että on lapsettomat häät. Jotkut toivat lapsiaan häihin siitä huolimatta. Yksi lapsi vaelteli kappelissa vihkimisen aikana vapaasti ja oli meidän tiellä kappelin käytävällä kun käveltiin alttarilta ulos.

Vierailija
384/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun perusteella vinkkinä:

Kutsuttu: tarkista aina kenelle kutsu on osoitettu ja kysy heti jos siinä on epäselvää. Älä oleta mitään, vaan varmista.

Kutsuja: kirjoita siihen itse kutsuun selkeästi ketä kutsu koskee, älä oleta että ihmiset ymmärtää kyllä. Esim. "Huom. kutsu koskee vain kuoressa mainittuja henkilöitä", jos se on ajatuksena.

Näin säästytään epäselvyyksiltä ja turhalta mielipahalta. Lähimainkaan kaikki ei tunne etikettiä niin tarkkaan tai ymmärtävät sen jotenkin eri tavalla omien kokemustensa perusteella.

Etikettiä opetellaan koulussa. Tuolla ysiluokkalaisten ketjussa kommentoitiin, että tavallisille ihmisille juhlapukeutumisen ja -käyttäytymisen opettaminen on turhaa - opetelkoon ne, jotka menevät yliopistoon.

Vierailija
385/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oonko ainoa jonka mielestä lapset kuuluu hääjuhlaan? Sellaiset juhlat missä lapset ei ole mukana on paskatjuhlat. Ja tätä mieltä olis silloin kun itsellä ei ollut lapsia ja en ollut niitä edes harkinnut.

Itsellä on jäänyt hyviä muistoja häistä lapsuusajoilta 80-luvulta. Koko suku juhli yhdessä ja lapset mukana. Lapset tietenkin lähti nukkumaan jossain vaiheessa, mutta kasarilla ei välttämättä edes lähtenyt. Omissa häissä tuli kyselyitä saako lapset tulla ja vastattiin että tottakai.

Omista hääjullistani voin kertoa, että yksi pariskunta tuli pienen vauvan ja onneksi myös äidinmaidonkorvikkeiden kanssa. Häissä tämä vauvan äiti joi itsensä sammumiskuntoon. Mies oli melkein yhtä humalassa. Siinä sitten etsittiin heille lapsenvahtia kesken juhlien. Jälkeenpäin tulee mieleen, että olisi pitänyt soittaa sossut. Edelleen tunnen olevani vastuussa asiasta. Hyvät häät muilta osin.

Ei tuota voi ennakoida. En ole ikinä ollut juhlissa missä noin olisi tapahtunut.

Välttämättä et huomaa, koska se hoidetaan hienovaraisesti. En minäkään ole ollut ja tuo tuli yllätyksenä. Ilmaista viinaa, niin joku vanhempi juo itsensä känniin. Ja vaikka ei olisi ilmaista, niin silloinkin. Se on nähty monella harrastusreissulla ja monen eri vanhemman toimesta. Eli lasten kanssa känni juominen ei ole uutta. Ja kuka siitä kantaa vastuun? Meillä hääpari tai lähinnä minä, morsian. Miksi oli alkoholia tarjolla? Koska ne oli bileet. Hyvää ruokaa, hyviä ihmisiä ja juomia.

386/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät halua lapsia riehumaan ja pilaamaan juhliaan. Eipä siinä mitään ihmeellisempää

Jos "lapset pilaavat juhlan" niin kutsua on sitten turha lähettää lapsiperheiden vanhemmillekaan.

Me joko tulemme juhlaan perheenä tai sitten saatte pitää kekkerit keskenänne.

Aika jäykkää suhtautumista ! Ei niitä lapsia voi tosiaan joka paikkaan kuskata mukana. Esim. hautajaiset on sellaisia, ettei sinne kaipaa pikkulapsia, ellei ole  vainajan perheestä kyse

Vierailija
387/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien suvussa ei ole noin junttia porukkaa. Ja miten voit olla vastuussa siitä, että joku toinen on noin ääliö? Onneksi homma tuli ilmi ja lapsi pääsi lastensuojelun asiakkaaksi, ajatella jos ne olisivat ryypänneet vain kotona eikä kukaan tietäisi että vauva on heitteillä...

Jonkun suvusta ne oli😁

Vierailija
388/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko hääkutsuissa nykyään muka erikseen lastenkin nimet? Siis tyyliin "Martta, Martti, Veeti ja Sofia Meikäläinen", "Martta ja Martti Meikäläinen lapsineen" tai "Martta Meikäläinen perheineen"?
Olin siinä uskossa että vain vanhempien nimet laitetaan kutsuun eikä lapsia tarvitsisi erikseen mainita. Ja että jos häät ovat lapsettomat niin siitä olisi erikseen maininta sitten.

Olet ollut varsin vääräuskoinen. Onneksi asia on nyt oikaistu sinulle ja monelle muullekin.

Vierailija
389/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät halua lapsia riehumaan ja pilaamaan juhliaan. Eipä siinä mitään ihmeellisempää

Jos "lapset pilaavat juhlan" niin kutsua on sitten turha lähettää lapsiperheiden vanhemmillekaan.

Me joko tulemme juhlaan perheenä tai sitten saatte pitää kekkerit keskenänne.

Aika jäykkää suhtautumista ! Ei niitä lapsia voi tosiaan joka paikkaan kuskata mukana. Esim. hautajaiset on sellaisia, ettei sinne kaipaa pikkulapsia, ellei ole  vainajan perheestä kyse

Kyllä vainaja voi olla muullakin tavoin läheinen kuin vain omalle perheelleen. Vaikka kummilapselle. Miten pikkulapsiperheet sinne muuten pääsisivät, kuin lapset mukana. Ei kaikilla ole jotain paikkoja, joihin lapset kyörätä aina kun huvittaa, varsinkin kun hautajaiset voivat olla pitkänkin matkan päässä. En ole tosin ollut koskaan hautajaisissa, missä ei olisi ollut lapsia. Eikä ole kukaan valittanut lapsista. Päinvastoin, joskus on ollut kommentteja siitä, miten ihanaa, kun on pieniä lapsia paikalla, heidän iloaan on ihana seurata, kun tilaisuus on muuten niin raskas, ja elämän jatkumisen havaitsee konkreetisti kun on uutta pientä elämää paikalla.

Vierailija
390/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapsiperheet eivät halua tai voi "viedä lapsia mummolaan viikonlopuksi tai jopa pidemmäksi aikaa". Syitä on monia.

Joillakin perheillä on toisella puolella Suomea asuvat, iäkkäät ja sairaat isovanhemmat. Vanhukset eivät pysty enää hoitamaan edes omia asioitaan. Lapsia ei uskalla jättää isovanhemmille hoitoon, koska lasten perustarpeista ei huolehdita ja lasten turvallisuus on vaarassa. Ei kiitos, emme vaivaa iäkkäitä ja sairaita isovanhempia lastenhoidolla. Hoidamme lapsemme itse.

Joillakin perheillä on työikäiset ja työssäkäyvät isovanhemmat, joita ei lastenhoito kiinnosta pätkääkään. Lastenhoito on näille isovanhemmille pelkkää pakkopullaa, joten ei kiitos. Ei kiitos, emme vaivaa kiireisiä ja vastentahtoisia isovanhempia lastenhoidolla. Hoidamme lapsemme itse.

Joillakin isovanhemmilla on ilmeisesti kuulossa tai kuullun ymmärryksessä pahoja ongelmia. Tämä koskee usein appivanhempia. Muun muassa ruoka-aineallergiselle lapselle tuputetaan kiellettyjä ruokia (suklaata, pähkinöitä jne.) heti, kun lapsen äidin tai isän silmä välttää. Isovanhempi ei viitsi valvoa uimataidotonta lasta uimarannalla ja lapsi on vaarassa hukkua. Jne., jne. Ei kiitos. Jos Besserwisser-isovanhempi ei kykene noudattamaan vanhempien alkeellisimpiakaan ohjeita lastenhoidosta, niin hänen ei tarvitse lapsenlapsia hoitaa.

Ja joillakin meistä isovanhemmat asuvat hoitokodissa tai ovat jo kuolleet. Perheet ovat niin erilaisia.

Muista sukulaisista voisi joskus olla jotain apua, jos he sattuisivat asumaan kohtuullisen lähellä. Harva äiti tai isä haluaa vaivata ihmisiä viemällä lapsia koko viikonlopuksi hoitoon muutaman tunnin juhlan takia. Tuskin kukaan haluaa "sälyttää perheensä asioita hääparin tai muiden niskoille".

Jos lapset eivät ole tervetulleita, niin en osallistu kyseisiin häihin. Puoliso on käynyt muutamissa perhejuhlissa yksinään meidän perheestä. Luotettavan lastenhoitajan saaminen omaan kotiin on hankalaa.

Suurin syy, miksi kutsun saanut pienten lasten vanhempi ei osallistu juhliin on se, että lastenhoitoa ei saa järjestettyä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omia lapsia ei saa ottaa häihin mukaan, niin missä näitten perheellisten ihmisten lapset ovat häitten ajan? Lapsille on ilmeisesti palkattu hoitaja kotiin. Jos häät kestävät matkoineen 8-24 tuntia, niin hoitaja on paikalla 24/7.

Isovanhempikorttia on nykyaikana turha vetää esiin. Ei ole realistista, että isovanhempi matkustaisi lapsiperheen kotiin toiselta puolelta Suomea. Tai että jossain Etelä-Suomessa asuva lapsiperhe kuljettaisi lapsensa Itä-Suomeen tai Lappiin hoitoon päiväksi.

Voihan ne lapset viedä mummolaan viikonlopuksi. Tai jopa pidemmäksi aikaa.

Useimmat hoitavat perheensä asiat itse, eikä säilytä niitä hääparin tai muiden niskoille.

Vierailija
391/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän häissämme tehtiin selväksi että on lapsettomat häät. Jotkut toivat lapsiaan häihin siitä huolimatta. Yksi lapsi vaelteli kappelissa vihkimisen aikana vapaasti ja oli meidän tiellä kappelin käytävällä kun käveltiin alttarilta ulos.

Voi kauhee

Vierailija
392/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä kutsu koskee niitä keiden nimet lukee kirjekuoressa. Jos lapset halutaan mukaan, niin siinä lukee nimenomaan että Maija ja Matti Meikäläinen perheineen/ Maija ja Matti Meikäläinen + lapset. Jos lukee Maija ja Matti Meikäläinen, niin silloin kutsu koskee näitä kahta, ei muita. Asia on mielestäni päivänselvä.

Vierailija
393/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kutsu tuli?

Jos postissa, niin sen näkee siitä, mitä kirjekuoressa luki. Jos oli vaim nimet, eikä perheineen, niin se oli vain nimille.

Pitää olla kyllä totaali-idiootti tuon kutsujan, jos jättää pelkästään kirjekuoren varaan tuon informaation. 

Kaikkien kannalta on järkevämpää, kun se kirjoitetaan suoraan kutsuun, että juhlimme vain aikuisten kesken tms. 

Vierailija
394/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä kutsu koskee niitä keiden nimet lukee kirjekuoressa. Jos lapset halutaan mukaan, niin siinä lukee nimenomaan että Maija ja Matti Meikäläinen perheineen/ Maija ja Matti Meikäläinen + lapset. Jos lukee Maija ja Matti Meikäläinen, niin silloin kutsu koskee näitä kahta, ei muita. Asia on mielestäni päivänselvä.

Ja jos siinä lukee vain Maija, niin kutsu ei koske myöskään Mattia.

Vierailija
395/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on jäänyt mieleen sellainen joku etikettiasia, että monet kutsut olisivat aina avec. Että jos kutsuun kirjoittaa Matti Meikäläinen, niin hän saa tuoda seuralaisen. Eli jos ajan saatossa on tässäkin sattunut tulemaan muutoksia, niin kannattaa aina tarkistaa, kenelle kutsu oikeasti on. Esim. itse jäin eräistä ylioppilasjuhlista pois, kun kutsu tuli suullisesti ja vain miehelleni. Ylioppilaan isä ihan selvästi oli puhunut puhelimessa sinä-muodossa. Sitten siellä ihmeteltiin, miksi minä en tullut. Eräs ystäväni taas on aina ollut sellainen, että hän saattaa laittaa viestiä, että tavattaisiinko, ja puhuu koko ajan minä-muodossa, kun sovitaan tapaamista. Monesti on sitten ihmetelty, kun hän karauttaa meille kaikkien lapsiensa kanssa, ja omat lapset eivät olekaan kotona.

Vierailija
396/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme mieheni kanssa saaneet kutsuja, joissa on ollut vain meidän nimemme, mutta kutsujat ovat olettaneet meidän ottavan lapset mukaan. Teinejä eivät häät, synttärit, lakkiaiset, ristiäiset jne. kiinnosta, joten jäävät mieluummin kotiin.

Vierailija
397/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän häitä perhejuhlana ja skippaan lapsettomat häät. Yleensä näissä lapsettomissa häissä on vielä jotain pukeutumisvaatimuksia yms. En todellakaan ala ostamaan tai vuokraamasn jotain tiettyä pukua jonkun toisen häiden vuoksi.

Vierailija
398/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on jäänyt mieleen sellainen joku etikettiasia, että monet kutsut olisivat aina avec. Että jos kutsuun kirjoittaa Matti Meikäläinen, niin hän saa tuoda seuralaisen. Eli jos ajan saatossa on tässäkin sattunut tulemaan muutoksia, niin kannattaa aina tarkistaa, kenelle kutsu oikeasti on. Esim. itse jäin eräistä ylioppilasjuhlista pois, kun kutsu tuli suullisesti ja vain miehelleni. Ylioppilaan isä ihan selvästi oli puhunut puhelimessa sinä-muodossa. Sitten siellä ihmeteltiin, miksi minä en tullut. Eräs ystäväni taas on aina ollut sellainen, että hän saattaa laittaa viestiä, että tavattaisiinko, ja puhuu koko ajan minä-muodossa, kun sovitaan tapaamista. Monesti on sitten ihmetelty, kun hän karauttaa meille kaikkien lapsiensa kanssa, ja omat lapset eivät olekaan kotona.

Ei vaan nimen omaan perinteisesti on ollut niin että kutsussa määritellään tarkasti ketä se koskee. Sen sijaan perinteisesti ylioppilasjuhliin ei ole esitetty kutsuja, vaan tutut ovat käyneet käskemättä.

Vierailija
399/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsuun kuuluu myös avec, niin sitten kutsussa lukee myös avec.

Vierailija
400/1001 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä Sinun perheellä on näin.

Suurella joukolla lapsiperheitä perheen äidin tai isän vanhemmat eivät asu 400 metrin päässä naapurissa. Samalla paikkakunnalla tai edes samassa maakunnassa ei asu ainuttakaan sukulaista, jolta voisi pyytää apua joskus - siis kerran tai kaksi kertaa vuodessa. Apua saadaan sukulaisilta 0 (nolla) tuntia vuodessa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omia lapsia ei saa ottaa häihin mukaan, niin missä näitten perheellisten ihmisten lapset ovat häitten ajan? Lapsille on ilmeisesti palkattu hoitaja kotiin. Jos häät kestävät matkoineen 8-24 tuntia, niin hoitaja on paikalla 24/7.

Isovanhempikorttia on nykyaikana turha vetää esiin. Ei ole realistista, että isovanhempi matkustaisi lapsiperheen kotiin toiselta puolelta Suomea. Tai että jossain Etelä-Suomessa asuva lapsiperhe kuljettaisi lapsensa Itä-Suomeen tai Lappiin hoitoon päiväksi.

Miksi pitäisi kun isovanhemmat asuvat 400 metrin päässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi